Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de snelle fiets - Forum Wereldfietser

de snelle fiets

Een leuk item over snelle fietsen voor het peloton, al zal het voor velen hier misschien oud nieuws zijn (of oninteressant): https://nos.nl/video/2469346-sportexpla ... -heeft-het
Was dit niet al voorbijgekomen met o.a. de opmerking dat de vraag uit de titel niet beantwoord wordt?
Niet gezien
Aardig filmpje. Dank voor het delen!

Overigens woog de fiets van Joop Zoetemelk vast geen "ruim twaalf kilo". Trek daar maar een paar kilo van af.

Ter vergelijking: deze toerfiets weegt 11,8 kg zoals 'ie op de foto staat:

Afbeelding
Ik kon het toch niet laten, en heb gezocht naar de fiets waar Michael Boogerd zo enthousiast over is. :)

Dat moet deze C50 zijn. Hier Levi Leipheimer tijdens die klimtijdrit op de Alpe d'Huez in 2004:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 06 apr, 2023 19:13

Ter vergelijking: deze toerfiets weegt 11,8 kg zoals 'ie op de foto staat:
Mooie fiets maar is deze voor op de groei.
WimB schreef:
do 06 apr, 2023 20:08
Mooie fiets maar is deze voor op de groei.
Dank je! En nee hoor, ik ben wel zo'n beetje uitgegroeid. :wink:

Vroeger was een vuistbreedte (ongeveer 11 centimeter) de norm voor de hoeveelheid zichtbare zadelpen tussen frame en zadel.

Tegenwoordig staat dat onder ouderen bekend als de "French fit", en is populair bij veel toerrijders vanwege het beperkte verschil in hoogte tussen zadel en stuur.

Jongeren (en vooral hipperen :) ) kennen het van de gravelbikes. Daar zie je hetzelfde, maar valt het minder op door de sloping bovenbuis en de oplopende voorbouw:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 06 apr, 2023 19:13
Overigens woog de fiets van Joop Zoetemelk vast geen "ruim twaalf kilo". Trek daar maar een paar kilo van af.
Tussen de 8 en 9kg en dan gok ik dichter bij de 8kg. De Raleigh replica met draadbanden woog 9.1kg en is niet afgemonteerd met Super Record spul, dure tube velgjes en clement tubes. Als het onder de 8kg was ben ik zeker niet verbaasd.

En dat verhaal van die 'One-shot" Colnago neem ik met een zakje zout (al geloof ik direct dat Boogie dat zelf wel gelooft), de gewichtslimiet was al ingesteld in 2000 en in 2003 was Simoni met de Cannondale six13 al aan het klagen dat hij gewichtjes aan zijn fiets moest plakken (en dat was een redelijke standaard afgemonteerd ding). Lijkt me toch heel sterk dat Colnago ontzettend gekke dingen moest doen om een lichte fiets te maken. In het ergste geval rebadgeden ze (net als meerdere profs)een Parlee en dan zat je meteen al onder de 6.8kg met standaard spul :roll: