Mijn '96 (of 95) Giant Trooper die ik al dik 15 jaar gebruik voor woon-werk, lokaal en weet ik het wat verkeer. Onverwoestbare tank door mij van dropbars voorzien en gestript van veel onderdelen. Ik wilde er weer wat aan verbeteren en loop tegen twee zaken aan waarvan ik jullie verdenk me te kunnen helpen:
Banden enzo
Ik heb er toen een gekregen (nieuw) setje Continental TopTouring 2000 opgelegd. Bandmaat 42-622 28x1.6 en ze liggen op een setje Rigida Laser 40 18-622 velgen. Na al die jaren (ja!) zijn de TT's richting einde van hun leven (echt wat een topbanden) en heb ik nog maar 2x lekke band gehad.
Vraag 1: waar moet ik naar kijken qua binnenbanden? Moet helaas frans ventiel (presta) op anders past volgens mij elke 28" binnenband voor stadsfietsen, of niet?
Vraag 2: wat voor buitenbanden passen hierop? Gewoon elke stadsfietsband? Die Touring achtige banden zijn wel vet luxe en rijden vet lekker maar wilde het beetje low budget houden.
Remmerij
Omdat ik dropbar wilde en er 3x7 STI brifters op heb gezet moest ik wel aan de cantilevers ipv v-brakes. Die zaten er overigens ook op. De voorrem heb ik nooit geinstalleerd (don't ask) en wilde ik nu alsnog doen. Ik heb nog een setje Dia Compe 986 liggen hiervoor. Achter zijn het Shimano SLX met XT blokjes. Ik heb nog twee uitdagingen: de juiste bouten vinden om ze vast te zetten op de betreffende plekken op de vork. In mijn rommelbak al zoveel maten in lengtes en diktes. Nog mooie puzzel.
Nu heb ik gelukkig de oude kabels teruggevonden die er ooit bijzaten (hij kwam al met canti's), want ik kon nergens de kabelstopper of hoe dat heet vinden waar de buitenkabel stopt en de binnen remkabel doorgaat. Zo'n oogje bovenop het balhoofd. Wat is het zoekwoord hiervoor? In het engels? Onvindbaar! Ik had al bijna een oude handrem stelschroef gebruikt.