Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
za 15 apr, 2023 23:34
Je word er niet vrolijk van....
Ach, valt wel mee. Voor wie in Noord-Nederland woont, inderdaad wat lastiger.
Vanuit een groot deel van Nederland niet echt een probleem.
Nieuweschans goed bereikbaar per trein, en dan nog 30 kilometer op de fiets. En dat mag het probleem toch niet zijn.
En vanuit Vlissingen of Maastricht is het wat vroeger opstaan.
Cuxhaven is een tijdelijk probleem. En dat is lastig.
Peter Molog schreef:
zo 16 apr, 2023 17:42
Nieuweschans goed bereikbaar per trein, en dan nog 30 kilometer op de fiets.
De trein kan ook door tot Weener, hoor!
Martin E. van Doornik schreef:
zo 16 apr, 2023 23:47
Peter Molog schreef:
zo 16 apr, 2023 17:42
Nieuweschans goed bereikbaar per trein, en dan nog 30 kilometer op de fiets.
De trein kan ook door tot Weener, hoor!
En vanaf de Eemshaven kan je met de boot naar Emden.
Martin E. van Doornik schreef:De trein kan ook door tot Weener, hoor!
Het is een keuze.
Vanaf Nieuweschans, 30 kilometer plus pontje bij Ditzum.
Vanaf Weener, 40 kilometer zonder pontje.
Poppink schreef:En vanaf de Eemshaven kan je met de boot naar Emden.
Voor zover ik kan zien gaat dat via Borkum. Vast heel leuk, maar wel tijdrovend. Niet echt een alternatief, tenzij je in of vlakbij Eemshaven woont.

Maar je unt uiteraard ook thuis op de fiets stappen.
En zo zijn er nog veeeele mogelijkheden te verzinnen.
Er gaat wel een pont van Delfzijl naar Emden (voorheen Knock):
https://www.pontjes.nl/020-detail.php?nr=GR-002
De kade is maar een paar honderd meter vanaf station Delfzijl.
02. De veerboot Wappen von Borkum .jpg
Martin E. van Doornik schreef: Er gaat wel een pont van Delfzijl naar Emden
Maar 3 dagen van de week. Dus dat moet wel passen in de planning. Twee afvaarten, waarvan alleen de eerste nut heeft. Niet echt een alternatief dus.
Heb gelezen dat het terminalgebouw en alle andere materialen of opstanden van de rederij HNL inmiddels gesloopt zijn, het veld aan de kade is nu helemaal leeg. Te gek voor woorden.
Jammer, want de Romantika was een heerlijk schip, we hebben al vier keer mee gevaren.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 07 mei, 2023 12:17
Heb gelezen dat het terminalgebouw en alle andere materialen of opstanden van de rederij HNL inmiddels gesloopt zijn, het veld aan de kade is nu helemaal leeg. Te gek voor woorden.
Ik mag toch aannemen dat een en ander allemaal op duurzame wijze heeft plaatsgevonden?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 07 mei, 2023 12:17
Jammer, want de Romantika was een heerlijk schip, we hebben al vier keer mee gevaren.
"is" een heerlijk schip, toch. Ze blijven toch varen met de Romantika, eerst vanuit Cuxhaven en later dit jaar vanuit Emden?
Of heb ik wat gemist.
JanH schreef:
zo 07 mei, 2023 14:18
Martin E. van Doornik schreef:
zo 07 mei, 2023 12:17
Jammer, want de Romantika was een heerlijk schip, we hebben al vier keer mee gevaren.
"is" een heerlijk schip, toch. Ze blijven toch varen met de Romantika, eerst vanuit Cuxhaven en later dit jaar vanuit Emden?
Of heb ik wat gemist.
Klopt ook, maar daar heb ik ook geen zin meer in. Vorig jaar heb ik nog voor € 660,-- retour geboekt, 1 auto, 2 personen en 2 katten mee. De tarief is nu al ruim € 1300,-- voor hetzelfde. Daarom voor ons "was".
M'n vrouw heeft kort geleden nog naar San Francisco gevlogen, daar betaalde ik € 608,-- retour voor. Wat een verschil.
Inmiddels Stena Line geboekt vanaf Kiel.
Martin E. van Doornik schreef:1 auto, 2 personen en 2 katten
Dit is toch een forum over fietsen?
Martin E. van Doornik schreef: San Francisco gevlogen, daar betaalde ik € 608,-- retour voor.
Is dat niet goedkoop? Mwah!
Geen belasting op kerosine, geen belasting op? Geen flauw idee. Maar te weinig.
Peter Molog schreef:
zo 07 mei, 2023 17:02
Martin E. van Doornik schreef:1 auto, 2 personen en 2 katten
Dit is toch een forum over fietsen?
Martin E. van Doornik schreef: San Francisco gevlogen, daar betaalde ik € 608,-- retour voor.
Is dat niet goedkoop? Mwah!
Geen belasting op kerosine, geen belasting op? Geen flauw idee. Maar te weinig.
Geen gezeur over belastingen of zo. Zij vloog met Aer Lingus. Het ging om familiebezoek, dat is belangrijker.
"Holland Norway Lines, dat met een veerboot overtochten naar Noorwegen aanbiedt, heeft uitstel van betaling aangevraagd.
Het schip vaart voorlopig niet en ook de kaartverkoop ligt stil"

https://www.nu.nl/economie/6278744/veer ... lemen.html
Jeetje mina, ik was vandaag in Duitsland en toen kreeg ik een sms van Holland Norway Lines op m'n smartphone, want wij hebben geboekt voor 17 september (vanaf Emden) en terug voor 4 oktober. Kosten 990 euro! Inmiddels contact opgenomen met de annuleringsverzekering.
Zo mooi was het begonnen en nu heeft de Groningen Seaports alles kapot gemaakt.... :evil:
Tsja daar sta je dan in Noorwegen, heenreis ging prima met die boot maar terug kan niet meer. 🤬
Je tovert vast wel een mooie oplossing uit je tovernaars-hoed.😎
Martin E. van Doornik schreef:
wo 30 aug, 2023 17:03
Zo mooi was het begonnen en nu heeft de Groningen Seaports alles kapot gemaakt.... :evil:
tja, zo mooi vind ik die joekels vol toeristen richting het noorden persoonlijk niet. Maar dat is (ook) een mening.

het was al vanaf start '22 bekend dat beschikking over de aanlegkade tijdelijk was. Daarom hebben ze ook na een paar maanden ofzo een lap grond gepacht om er een eigen terminal te kunnen bouwen. Is niet gebeurd, waarom?

Eigenlijk is die hele HNL nog geen moment positief in het nieuws geweest. Wekt de indruk van een stuurloos schip op drift?
Jammer dat deze verbinding al zo snel ter ziele gaat; ik had al plannen om volgend jaar die kant op te gaan.

Ergens ben ik ook niet heel verrast gezien de nieuwsberichten van de afgelopen maanden...
De tovenaar schreef:
wo 30 aug, 2023 20:37
Tsja daar sta je dan in Noorwegen, heenreis ging prima met die boot maar terug kan niet meer. 🤬
Goede reden om de fietsreis te verlengen en naar huis te fietsen 8)
tja, zo mooi vind ik die joekels vol toeristen richting het noorden persoonlijk niet. Maar dat is (ook) een mening.
Anderen zijn toeristen en zelf zijn we reizigers :D. Echter een veerboot die rechtstreeks van NL naar Scandinavië vaart is fantastisch, zowel voor toeristen als reizigers.