Ik heb, als racebocht adept, ook laatst weer voor de keuze gestaan, maar heb besloten, vanwege de bekende (?) praktische bezwaren als compatibiliteit van rem en schakelsystemen en de verkrijgbaarheid van onmisbare onderdelen, gekozen voor een recht cq MTB stuur op mijn 28 " trekkingfiets.
Voor de geinteresseerden wat achtergrond:
Toen jaren geleden de eerste remschakelgrepen (STI) hun intrede deden (overigens perfect voor de koers, maar te kwetsbaar voor de trekking, en prijzig, én tegenwoordig alleen verkrijgbaar in 10 speed), was het zo'n beetje gedaan met de commandeurs op de schuine buis van het frame, en al snel daarna ook met de nokken op het frame waar je deze commandeurs kon monteren. Groot voordeel van deze commandeurs of shifters op de schuine buis waren dat ze twee standen hadden: mét en zonder index (klikschakeling), zodat bij defecten aan het schakelsysteem de handmatige schakeling nog gebruikt kon worden, mede daardoor een duurzaam en betrouwbaar systeem.
Toen mijn frame mét commandeurnokken een paar jaar geleden in kreukels gereden werd door een aanrijding tegen een auto, en frames met commandeurnokken praktisch niet meer gemaakt werden, was ik genoodzaakt een alternatief te zoeken. Ik koos voor cross-commandeurnokken, of ook wel bar-end nokken genoemd (vanouds afkomstig uit de cyclo-cross). Dit zijn hulpdelen die je aan het einde van de racestuur monteerd, en waar vervolgens reguliere commandeur verstellers op gemonteerd worden.
Het voordeel van de bar-end nokken is duidelijk, maar ideaal heb ik ze nooit gevonden ,vooral omdat ik ze altijd aanstootte met mijn knieen als ik even op de pedalen ging staan (was óók een kwestie van zitlengte en stuurbreedte afstemming, maar toch).
Denk eraan dat je de bar-end nokken niet te stevig aandraait, het is een alu expander die je in een dunne alu buis (stuurbocht) draait, als dat te strak gebeurd, zet de stuurbuis een beetje uit, en als het alu dan gaat oxideren (dat gebeurd zeker en vast...) zetten ze zichzelf zo vast dat je ze nooit meer los kunt krijgen, zoals ik heb ondervonden.
Nu sta ik op het punt te upgraden naar weer een ander frame en een andere groep, dat wordt dus een 9v shimano MTB groep. Daar komt het volgende probleem: combinatie racebocht remgrepen en v-brake remmen is niet ideaal. of je moet een Travel-agent gerbuiken óf de v-brakes vervangen door cyclo-cross type remmen zoals Avid shorty, Empella, of Tektro. Bedenk ook dat commandeur-shifters er bijna helemal uit gaan, je kunt geloof ik alleen nog een paar 8v commandeurs van Shimano krijgen (verkocht in combinatie met bar-end nokken), 9v bestaat denk ik niet.
Voor mensen die dan toch voor de racebocht willen gaan: erg relaxed op een rando zijn de Froglegs dwz extra remgrepen (ook uit de cyclo-cross wereld) die je op het rechte gedeelte van het racestuur kunt monteren.
Ik zal overigens mijn setjes 7 en 8 v SIS commandeurshifters eens te koop /ruill aan gaan bieden, alsook remgrepen en froglegs.