Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
eindgebruiker schreef:
vr 28 apr, 2023 14:15
Het wordt tijd voor een helmplicht voor hondenbezitters:

[...]
Kan men dan niet beter de hond als huisdier verbieden? Die zijn zelf ook wel eens dodelijk. Twee vliegen in 1 klap ;)

;)
Jurr schreef:
vr 28 apr, 2023 14:17
Kan men dan niet beter de hond als huisdier verbieden? Die zijn zelf ook wel eens dodelijk...
Niet mee eens - wat een links-radicaal idee! Burgers hebben het recht om met een hond zichzelf en hun kwetsbare gezin te beschermen tegen kwaadwillende mensen die hun hond als aanvalswapen gebruiken. 😉
Verkeersslachtoffers.
Het lijkt wel alsof (!) men vergeten is dat men aan het verkeer deelneemt met medeweggebruikers waar verkeersregels gelden.

Korte lontjes?
Hufter gedrag?
Mentaliteit asociaal?
Haast?
Ongeduld?
Geen rekening met elkaar houden?
Irritatie?
Wat is jouw ervaring dat Nederlanders in het verkeer minder rekening houden met elkaar?

Trouw vandaag op pagina 29, de vraag van Monic Slingerland.
joukon schreef:
za 29 apr, 2023 07:54
...Wat is jouw ervaring dat Nederlanders in het verkeer minder rekening houden met elkaar?

Trouw vandaag op pagina 29, de vraag van Monic Slingerland.
De uitkomst 'minder rekening met elkaar houden' deel ik, maar op basis van een andere argumentatie. Mijn ervaring is dat andere verkeersdeelnemers geen kortere lontjes hebben gekregen, en niet geïrriteerder, hufteriger, haastiger of onduldiger zijn geworden. Ten opzichte van tien-vijftien jaar geleden zie ik wel meer afleiding als gevolg van telefoons en oortjes.
willem.m schreef:
za 29 apr, 2023 08:48
Mijn ervaring is dat andere verkeersdeelnemers geen kortere lontjes hebben gekregen, en niet geïrriteerder, hufteriger, haastiger of onduldiger zijn geworden.
De meeste wegmisbruikerswaardige incidenten die ik meemaakte waren toch echt de afgelopen 10 jaar, en dat komt niet omdat ik nu meer op de weg ben. (n>1000)
Leon schreef:
za 29 apr, 2023 10:30
willem.m schreef:
za 29 apr, 2023 08:48
Mijn ervaring is dat andere verkeersdeelnemers geen kortere lontjes hebben gekregen, en niet geïrriteerder, hufteriger, haastiger of onduldiger zijn geworden.
De meeste wegmisbruikerswaardige incidenten die ik meemaakte waren toch echt de afgelopen 10 jaar, en dat komt niet omdat ik nu meer op de weg ben. (n>1000)
Tja, Maastricht...

Joukon vraagt trouwens naar eigen ervaringen. Ik geef dus mijn eigen ervaring. Maar ik geef toe: mijn perceptie kan zijn beïnvloed door een optimistische levenshouding.

/edit:
Ik krijg negatieve energie van dit draadje en ga wat anders doen.
Ook meer bezorgers onder tijdsdruk.

Grote witte busjes van pakketbezorgers met flinke dode hoeken. Met achter het stuur vaak jonge bestuurders met slechts een klein rijbewijs, kortgeleden gehaald in een kleine personenauto.

En waar je jaren geleden alleen nog maar een pizza kon bestellen die werd bezorgd op een lawaaiig brommertje met erop de lokale tiener die bij 1 eetgelegenheid in dienst was, stuiven tegenwoordig bezorgers op een aldannietopgevoerde e-bike kris-kras door het verkeer voor alleen een zakje chips of een sixpack bier. Rijrichting? Rood licht? Stoep? Als je maar zo snel mogelijk ter plaatse bent.

En dan wordt het ook nog eens niet zo nauw genomen met de bezorgers. Werken voor meerdere opdrachtgevers laat onder andere wisselen van identiteitsbewijzen zien met bijvoorbeeld 14-jarige neefjes die bezorgen, maar nog veel meer diversiteit.

En dat allemaal onder tijdsdruk gevolgd door een appje met locatiegegevens wat zo iemand permanent volgt.
En dan hebben we het nog niet eens over middelengebruik zoals verslavende slaappillen- en kalmeringsmiddelen (in België vorig jaar 2,3 miljoen mensen kregen deze voorgeschreven) en worden vooral door 65+ (54%) gebruikt.
Benzo's hebben een aantal heftige bijwerkingen zoals sufheid, emoties vlakken af, gevaarlijke situaties worden onderschat, snel geïrriteerd zijn door de omgeving, sneller struikelen of vallen. Ook in Nederland behoren benzo's tot de meest voorgeschreven psychofarmaca. Jaarlijks een miljoen Nederlanders kregen een middel als morfine en oxycodon voorgeschreven die nog veel gevaarlijker zijn.

Ik ga even een ommetje maken. Dat helpt mij tegen dit soort deprimerende berichtgeving.
Jurr schreef:
za 29 apr, 2023 10:48
En dat allemaal onder tijdsdruk gevolgd door een appje met locatiegegevens wat zo iemand permanent volgt.
Doet me denken aan heel iets anders.
Het coke gebruik in Nederland.
O, o, o wat is dat verkeerd en o, o ,o wat verfoeien we dat allemaal.

En wie gebruiken die coke?
Die snelle jongens en meisjes, die advocaten op de Zuidas.
Die mensen die het zo veroordelen.
Zij houden de handel in stand.
Niet die tussenhandelaren, die bezorgers die het spul afleveren voor de vrimibo.
willem.m schreef:
za 29 apr, 2023 08:48
Mijn ervaring is dat andere verkeersdeelnemers geen kortere lontjes hebben gekregen, en niet geïrriteerder, hufteriger, haastiger of onduldiger zijn geworden.
Naar aanleiding van het fanatisme in veel van de bijdragen in dit topic kreeg ik een frisse gedachte: zou het misschien kunnen dat het juist de (wereld)fietser is die een korter lontje heeft gekregen, en juist zelf hufteriger, haastiger, en ongeduldiger is geworden? Ik bedoel, in dat geval merkt de fietser wél op dat er in zijn biotoop iets is veranderd, maar heeft niet in de gaten dat hij/zij het zélf is die is gemuteerd? Het hoeft niet, maar het zou toch kunnen?

Het is geen wetenschappelijk bewezen feit of zo, maar ik vroeg het me zo eens af. Aanwijzing zou bijvoorbeeld kunnen zijn de hardnekkige neiging naar het willen indelen van het verkeer in groepen, zoals “de automobilist”, “de fietser”, “de voetganger”, de E-bike rijders, enz. enz. Je krijgt daarmee al een veel makkelijkere en overzichtelijkere wij/zij-situatie, waarin je bijvoorbeeld eerder stelt dat “de automobilist met z’n telefoon bezig was toen hij de fietser aanreed”.

(Ik reed zelf een keer (in m’n auto) op de dijk, met onderlangs een fietspad, dus van mijn standpunt uit een mooi overzicht over de gebruikers aldaar. Er fietste een jongedame die met twee handen tegelijk haar telefoontje aan het bedienen was, en ook nog eens een keer kaars-rechtdoor reed, dus zonder handen aan het stuur of ogen op de weg. Zou ook een oorzaak van een ongeval kunnen worden. Toch?)
Speeder300 schreef:
za 29 apr, 2023 13:18
zou het misschien kunnen dat het juist de (wereld)fietser is die een korter lontje heeft gekregen, en juist zelf hufteriger, haastiger, en ongeduldiger is geworden?
Dat zou kunnen als je alleen over fietsers las dat zij menen waar te nemen dat anderen huferiger zijn geworden. Dat is denk ik niet zo; je hoort het door de hele maatschappij. Dan kunnen al deze groepen natuurlijk wel ongelijk hebben en zelf hufteriger zijn geworden, maar dan hebben de andere groepen daarmee weer gelijk.
Fietsers moeten gewoon uitkijken:
IMG_2023.JPG
:?
renel schreef:
ma 01 mei, 2023 19:14
Fietsers moeten gewoon uitkijken
Waar is dat?
Leon schreef:
za 29 apr, 2023 13:28
Dan kunnen al deze groepen natuurlijk wel ongelijk hebben en zelf hufteriger zijn geworden, maar dan hebben de andere groepen daarmee weer gelijk.
Dit keer kan ik het niet volgen.
Poppink schreef:
ma 01 mei, 2023 19:37
renel schreef:
ma 01 mei, 2023 19:14
Fietsers moeten gewoon uitkijken
Waar is dat?
In Nederland.
En voor wie zijn leven veel waard is kan nog overwegen een smartwatch te nemen dat een hartstilstand herkent, 112 belt (uitgerust hartslagsensor, 4G/wifi en gps technologie) en een auto-ongeluk herkent . Veel slachtoffers die buiten de muren van een ziekenhuis getroffen worden door een hartstilstand is, volgens internationaal onderzoek, zo'n 60 procent alleenstaand.

Horloge kan met sensoren waarnemen of het hart stilstaat of dat iemand valt.


Nu nog wachten op die helm met sensoren en 4G.
Tenslotte wil je ook gevonden worden.
joukon schreef:
di 02 mei, 2023 17:23

Horloge kan met sensoren waarnemen of het hart stilstaat of dat iemand valt.
Nu nog wachten op die helm met sensoren en 4G.
Tenslotte wil je ook gevonden worden.
Zou ideaal zijn maar op een gegeven moment moet het horloge of de helm ook melden dat reanimeren geen zin meer heeft.
Dan ga ik morgen op zoek hoe en wat.
Fietsers vormen opnieuw de grootste groep verkeersslachtoffers en de aantallen blijven stijgen.
Rapport SWOV/ R-2023-12 (24 bladzijden).
De Staat van de Verkeersveiligheid 2023. Sterke stijging in aantallen doden en gewonden.

Zestigplussers vormen ruim twee derde van deze groep. Uit de registratie blijkt dat 82% van de fietsgewonden valt in een ongeval zonder betrokkenheid van een motorvoertuig.

Bron; https://swov.nl/sites/default/files/bes ... 023-12.pdf

En ja, het dragen van een fietshelm verkleint de kans op dodelijk en/of ernstig ongeval met fiets.
Bron; https://swov.nl/nl/publicatie/de-fietsh ... stimuleren


Algemeen;

https://swov.nl/nl/publicatie/de-staat- ... gheid-2023
Al meer opgemerkt de auto moet weer terug naar zijn hok. Als je er over nadenkt is het niet normaal dat je zodra je als nieuweling op de aarde en zodra je buiten de deur komt gewaarschuwd wordt voor de auto. We leren eerst de kinderen op de stoep fietsen ja want een bestuurder vind dat hij eenmaal achter het stuur gezeten het recht heeft kinderen te passeren. Worden die kinderen groter mag het weer niet. Ra Ra.
Gedragsverandering. We zouden het moeten weten. Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is.

Vooral om het zonder opgeheven vingertje te wijzen.
'We' hebben al snel het gevoel dat ons iets wordt afgepakt.