Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Poppink schreef:
di 02 mei, 2023 14:06
Maar om na twee keer fietsen Vlaanderen al meteen af te wijzen vind ik wat kort door de bocht.
Ben je zo maar gaan fietsen of heb je gebruik gemaakt van fiets knooppunten om je een weg te banen door het Vlaamse land.
Het is de uitvinding van Hugo Bollen, een Belg.
Zo vind je ook in België tal van mooie en verkeersluwe wegen en paden.
Vlaanderen, met zijn duizend soorten bier.
De tekst is van Willem Wilmink.

Willem Wilmink, een toegift.

EDIT
4 mei is nabij, daarom ook nog dit gedicht.
Misschien heb je gelijk, het is ook maar onze indruk. De laatste keer volgden we de st. Jacobsroute. Er waren echt wel geregeld mooie stukken, en het leeuwendeel ging over goed en veilig fietsbare wegen, maar de dorpjes zijn toch zeer geregeld afgrijselijk lelijk, de oude binnenstad van steden als Mechelen wel echt mooi, maar tot in het oude centrum vergeven van de auto’s. Veel platteland deed ons aan het Nederlandse Brabant denken (en daar fietsen we ook niet graag), maar misschien zijn we in de oostelijke helft van Nederland veel te verwend.

Een andere keer was ik er niet voor vakantie, wel op de fiets, en dan volg je doorgaande wegen, en dan is de fietsinfastructuur en automobilistengedrag echt erbarmelijk respectievelijk agressief asociaal.

Waarschijnlijk moeten we het oostelijk deel van Vlaanderen eens proberen.

Die knooppunten zijn trouwens een fantastische uitvinding, vooral met kinderen omdat het daarmee heel makkelijk is om ze bij de route te betrekken.
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 21:10
Een andere keer was ik er niet voor vakantie, wel op de fiets, en dan volg je doorgaande wegen, en dan is de fietsinfastructuur en automobilistengedrag echt erbarmelijk respectievelijk agressief asociaal.
Ik vind de automobilisten in België altijd zo hoffelijk. Misschien moet je eens in de Randstad komen fietsen?

:wink:

Carl
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 21:10
Veel platteland deed ons aan het Nederlandse Brabant denken (en daar fietsen we ook niet graag)…
Nou ja zeg…ook Noord Brabant nog ff afbranden. Hopelijk wel gebaseerd op de nodige fietskilometers want het is te groot en gevarieerd om snel je oordeel klaar te hebben.
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 21:10
... maar de dorpjes zijn toch zeer geregeld afgrijselijk lelijk ...
Inderdaad!
... de oude binnenstad van steden als Mechelen wel echt mooi, maar tot in het oude centrum vergeven van de auto’s ...
Wanneer was dat? Het historische centrum van Mechelen is intussen op veel plaatsen autovrij, autoluw of auto-onvriendelijk gemaakt.
Een andere keer was ik er niet voor vakantie, wel op de fiets, en dan volg je doorgaande wegen, en dan is de fietsinfrastructuur en automobilistengedrag echt erbarmelijk respectievelijk agressief asociaal.
Dat valt moeilijke te ontkennen, hoewel de asocialiteit in de wat meer geciviliseerde delen van Vlaanderen toch wat is afgenomen.

De infrastructuur daarentegen ... Een jaar of tien geleden heb ik eens een e-mail naar het Agentschap Wegen en Verkeer gestuurd, met de vraag of ze mijn tandarts wilden betalen nadat ik op de weg tussen Tienen en Bekkevoort gefietst had. Al mijn vullingen waren eruit getrild.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik antwoord. Ze gaven toe dat het beter kon, maar beterschap stond in de steigers!

Dat laatste is enigszins waar - er wordt gewerkt de Vlaamse fietsinfrastructuur. Maar de achterstand is en blijft gigantisch.
Het gaat trouwens niet alleen om nieuwe infrastructuur. Op sommige plaatsen wordt de bestaande en soms goede fietsinfrastructuur gewoon niet onderhouden. Tussen Hasselt en Stevoort bijvoorbeeld ligt een mooi vrijliggend fietspad, maar helaas vol bulten en scheuren.

De bevoegde minister heeft beloofd dat ze dit jaar 300 miljoen gaat investeren in fietsinfrastructuur. Ik ben benieuwd. Ik hoop maar dat ze niet alles stopt in heel zichtbare (prestige)projecten maar ook denkt aan onderhoud.
Leon schreef: content aan te leveren conform het gewenste format dan hoort daar ook iets bij: loon betalen.
JanH schreef: Zo heb ik bijvoorbeeld de Grensroute dankzij dit forum gevonden. In 2021 gefietst, een mooie route.

Maar goed, we dwalen weer af van het onderwerp, hoewel, het hele idee van de Grensroute is dat je in Nederland blijft en niet in Duitsland en het blijkbaar gevaarlijke België komt.
Zo'n reactie. Dat is mijn loon.

Overigens zie ik ook dat JanH bij Raadplaatje regelmatig refereert aan De Grens. Dat's bonus.
Carl schreef:
di 02 mei, 2023 21:21
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 21:10
Een andere keer was ik er niet voor vakantie, wel op de fiets, en dan volg je doorgaande wegen, en dan is de fietsinfastructuur en automobilistengedrag echt erbarmelijk respectievelijk agressief asociaal.
Ik vind de automobilisten in België altijd zo hoffelijk. Misschien moet je eens in de Randstad komen fietsen?

:wink:

Carl
Daar fiets ik best geregeld en dat is niet veel beter, maar dat geldt ook voor mijn eigen woonomgeving. Vorige week in de Eifel gefietst en alle Duitse automobilisten waren uiterst hoffelijk en voorzichtig.
LHTJoost schreef:
di 02 mei, 2023 21:32
blokdoorn schreef:
di 02 mei, 2023 21:10
Veel platteland deed ons aan het Nederlandse Brabant denken (en daar fietsen we ook niet graag)…
Nou ja zeg…ook Noord Brabant nog ff afbranden. Hopelijk wel gebaseerd op de nodige fietskilometers want het is te groot en gevarieerd om snel je oordeel klaar te hebben.
Ja erg he, mooie stukken langs de grens met België gefietst, ook mooi langs de Dommel, maar die agrarische stukken vinden we, anders dan in Friesland, Noord-Holland, Groningen, of zelfs de Flevopolder, echt niet te doen. Natuurlijk is de Peel mooi, maar op 1 of andere manier zitten we in Noord-Brabant veel vaker dan elders lang langs drukke provinciale wegen of in de buurt van snelwegen.
in Noord-Brabant veel vaker dan elders lang langs drukke provinciale wegen of in de buurt van snelwegen.
Natuurlijk is er in Brabant te veel verstedelijking en ik heb erg genoten van het lege landschap van oost-Nederland tijdens bijvoorbeeld het fietsen van het Fietserpad, maar zowel op de racefiets, de mtb als de vakantiefiets kan ik dagenlang door Brabant fietsen zonder langs drukke provinciale wegen of in de buurt van snelwegen te fietsen. (En dat kan in België ook, eens met de Wereldfietser een meerdaagse offroadtocht gefietst door Vlaanderen van Maastricht naar Bergen op Zoom, dat was een echte eyeopener.
Op de dag nadat een schepen ("wethouder") in dronken toestand én te hard rijdend een fietsende jongen van 22 doodrijd staat in de Belgisch limburgse krant een artikel over het feit dat één flitspaal meer dan 11.000 auto's betrapte, niet dat er meer dan 11.000 auto's te hard reden. Op facebook staan er binnen 2 uur meer dan 100 boze reacties dat ze dit schandalig vinden. Schandalig dat ze geflitst worden, niet dat ze te hard rijden. Tegelijk staat er in de Nederlands Limburgse krant een groot en trots artikel van iemand die geprocedeerd heeft en zo meer dan 100 verkeersboetes van anderen ongedig heeft laten verklaren.
Tsja, als er morgen weer iemand tot moes is gereden krijgt de overheid óók daar de schuld van.
Leon schreef:
do 05 okt, 2023 17:06
........staat in de Belgisch limburgse krant een artikel over het feit dat één flitspaal meer dan 11.000 auto's betrapte, niet dat er meer dan 11.000 auto's te hard reden. Op facebook staan er binnen 2 uur meer dan 100 boze reacties dat ze dit schandalig vinden. Schandalig dat ze geflitst worden, niet dat ze te hard rijden. Tegelijk staat er in de Nederlands Limburgse krant een groot en trots artikel van iemand die geprocedeerd heeft en zo meer dan 100 verkeersboetes van anderen ongedig heeft laten verklaren.
Klotementaliteit!
We vormen samen de maatschappij en alleen samen kunnen we er iets moois van maken.
Weer nieuws uit België. Vermakelijk?
Meestal ben ik op de hand van de fietsers, maar de afgelopen week is één trend onder fietsers weer razend populair: het tussen gesloten overwegbomen doorfietsen. Er wordt er zo'n beetje elke week een doodgereden.
Vandaag op de VRT een interview ter plaatse, terwijl er op de achtergrond weer een fietser doodleuk over het gesloten spoor fietst.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/ ... -62231724/
Gewoon knetter idioot!
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/20/ve ... -in-belgie

quote: De toezichthouder in België komt nog niet met een verkoopverbod van bakfietsen van Babboe
renel schreef:
di 20 feb, 2024 12:02
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/20/ve ... -in-belgie

quote: De toezichthouder in België komt nog niet met een verkoopverbod van bakfietsen van Babboe
Vlaanderen en Wallonië volgen elkaar zelfs niet in zulke beslissingen. Waarom zouden ze een ander land volgen daarin.

Maar babboe heeft de verkoop hier ook gestaakt.
Shorttrack schreef:
di 20 feb, 2024 12:07
..
Maar babboe heeft de verkoop hier ook gestaakt.
Ah, dat had het artikel wel mogen vermelden.
renel schreef:
di 20 feb, 2024 12:18
Shorttrack schreef:
di 20 feb, 2024 12:07
..
Maar babboe heeft de verkoop hier ook gestaakt.
Ah, dat had het artikel wel mogen vermelden.
De berichtgeving is zeer onduidelijk vind ik. Wij hebben zelf een babboe. Hebben een persoonlijke mail gehad van hen met het advies er niet meer mee te fietsen. En wij wonen in België
een goede vriend zei ooit: in Nederland leggen ze eerst het fietspad, nadien kijken ze of er een straat nog naast kan.
Dit is het, daarmee moeten we het doen.
Maar ik merk wel stilletjes dat er verandering in komt.
Vele fietspaden, fietsknooppunten, fietswinkels, voor de e-rijder, vele oplaadpunten in kroegen, eettenten, enz.
Maar Nederland heeft gewoon een veel betere bebouwing, geen lintbebouwing zoals hier.
Wat ik ook wel merk is dat Frankrijk een fantastisch fietsland is geworden, voie vertes, voie bleus, enz...
Van boven naar beneden, van links naar rechts, overal fietspaden en ook beter weer, wil zeggen, minder regen die zicht belemmert.
De Belgen zullen wel altijd fietsgek zijn en blijven, dat weten die politiekers ook, ze stellen alle onderhoudswerken aan fietspaden steeds uit, en als er dan eens een dodelijk ongeval gebeurd, met of zonder oorbeschermers is het steeds de schuld van de andere, nooit zeggen ze nog dat ze zelf in de fout zijn.
Die mentaliteit van, ik heb niks gedaan,die moet eruit, maar ja.

Gewoon goed uit de doppen kijken en eens je te gesterst bent om te fietsen ermee stoppen, een ongeluk is achter de hoek.
pitatwork schreef:
di 20 feb, 2024 17:28
een goede vriend zei ooit: in Nederland leggen ze eerst het fietspad, nadien kijken ze of er een straat nog naast kan.
Dit is het, daarmee moeten we het doen.
Maar ik merk wel stilletjes dat er verandering in komt.
Vele fietspaden, fietsknooppunten, fietswinkels, voor de e-rijder, vele oplaadpunten in kroegen, eettenten, enz.
Maar Nederland heeft gewoon een veel betere bebouwing, geen lintbebouwing zoals hier.
Wat ik ook wel merk is dat Frankrijk een fantastisch fietsland is geworden, voie vertes, voie bleus, enz...
Van boven naar beneden, van links naar rechts, overal fietspaden en ook beter weer, wil zeggen, minder regen die zicht belemmert.
De Belgen zullen wel altijd fietsgek zijn en blijven, dat weten die politiekers ook, ze stellen alle onderhoudswerken aan fietspaden steeds uit, en als er dan eens een dodelijk ongeval gebeurd, met of zonder oorbeschermers is het steeds de schuld van de andere, nooit zeggen ze nog dat ze zelf in de fout zijn.
Die mentaliteit van, ik heb niks gedaan,die moet eruit, maar ja.

Gewoon goed uit de doppen kijken en eens je te gesterst bent om te fietsen ermee stoppen, een ongeluk is achter de hoek.
Ik kwam er laatst achter dat ze hier in België het concept van een woonwijk zelfs niet kennen. (Ik ben een Nederlander die en België woont).
De oudere mensen hier in de straat zeggen dat ze dat. Vroeger (20 tot 30 jaar geleden) zeker niet hadden in belgie. Ook mijn leeftijdsgenoten (rond de 30) zijn nieuw met dit concept.
Maar zo zijn er veel dingen waarvan ik niet anders ken al heel mijn leven en waar ze in belgie precies nog nooit van gehoord hebben.

Men moet ook niet vergeten of beseffen dat je in belgie je eigen kind mag leren autorijden. Of sterker (absurder) nog, na 20 uur met de rij school mag je met je voorlopig rijbewijs ALLEEN OEFENEN op de openbare weg. Dat laatste kan er bij mij maar moeilijk in.

Maarja, dat is belgie.

Weet de statistieken tegenwoordig niet maar, tien jaar geleden was het aantal doden in het verkeer 2x zoveel als in Nederland.
pitatwork schreef:
di 20 feb, 2024 17:28
een goede vriend zei ooit: in Nederland leggen ze eerst het fietspad, nadien kijken ze of er een straat nog naast kan.
In ieder geval niet hier. Ik heb in mijn woonplaats een aantal grote herinrichtingsprojecten gevolgd (kosten >100 M€) en letterlijk gezien dat ze eerst vrijwel alles uittekenen en dan pas kijken of er nog een fietspad langs kan. Dat valt dan per definitie tegen.