Additionally, paste this code immediately after the opening tag: flixbus bagage - Forum Wereldfietser

flixbus bagage

Beste mensen,

Hoe is jullie ervaring om 4 fietstassen mee te nemen in een flixbus ?
Bundelen jullie die samen is een zak? Zo ja welke zakken zijn zat?
Ik vond dat er namelijk nog maar 1 bus van parijs naar Nederland rijd die fietsen mee neemt
Die rijd van Parijs naar Arnhem en Nijmegen zonder een stop in Utrecht en Amsterdam.

Doe een chauffeur moeilijk over 4 tassen?
Of is het handiger om extra bagage bij te boeken?

Ik hoor graag jullie ervaringen

Groeten,
Martin
Als je zo'n goedkope boodschappentas met rits bovenop neemt kun je naar een aantal fietstassen in kwijt. Weggooien bij aankomst en voor de terugreis een nieuwe scoren is wat ik doe. Maar je kunt 'm als je bagageruimte zat hebt natuurlijk ook gewoon honderden kilometers meezeulen (-:

Vroeger hadden die tassen in de naam bij sommigen een link met Turkije, maar dat mag vast tegenwoordig niet meer (-:

Wel nog 81 zoekresultaten op dit forum op die term.

Probeer niet teveel buiten de lijntjes te kleuren. Genoeg buschauffeurs die in het Engels alleen het woord NO kennen ;)
Er zullen vast wel genoeg mensen zijn die weten hoe het moet EN mensen die ervaring hebben met vliegen. Want volgensmij gebruik je met vliegen toch de zelfde tas ?

Alleen dan is er wel voldoende ruimte.
martinmack schreef:
di 02 mei, 2023 18:38
Er zullen vast wel genoeg mensen zijn die weten hoe het moet EN mensen die ervaring hebben met vliegen.
Ja, met vliegen gebruik ik de omschreven tas ook. Net als in de Flixbus.
Wij gebruikten altijd een zgn. flight bag, zoiets als deze:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -flightbag
willem.m schreef:
di 02 mei, 2023 18:42
Wij gebruikten altijd een zgn. flight bag, zoiets als deze:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -flightbag
Hoeveel voortassen en hoeveel achtertassen kunnen in zo'n flightbag ?
martinmack schreef:
di 02 mei, 2023 18:56
willem.m schreef:
di 02 mei, 2023 18:42
Wij gebruikten altijd een zgn. flight bag, zoiets als deze:
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... -flightbag
Hoeveel voortassen en hoeveel achtertassen kunnen in zo'n flightbag ?
In die van mij twee achtertassen en twee voortassen (allemaal Ortlieb Classic). Die van mij is ondanks de compacte pakmaat best stevig en heeft aardig wat trips overleefd. Het is wel belangrijk om de kant met de haken aan de binnenkant te doen. En we gebruikten er ook een of twee spanbanden bij.

N.B.
Ik weet niet meer welk merk tas ik heb. (Ben momenteel niet thuis en kan het niet checken.)

In een ander draadje noemde Marco M. de rugzakhoes:
viewtopic.php?t=33219#p335217
Dank voor de bruikbare tips. :D

Dit zijn mijn achtertassen, ik heb groot formaat achter : https://www.bever.nl/p/ortlieb-back-rol ... gIdf_D_BwE

Kunnen twee tassen in 1 flightbag zonder de voortassen er bij ?
Ik heb twee keer een flixbus gebruikt, in Hongarije. De 4 tassen gingen onderin de bagageruimte van de bus, met de fiets er bovenop. Ging goed, zou het weer zo doen indien nodig.
Vriendinlief en ik hebben gisteren een fiets+tassen+flixbus-ervaring gehad en deze was uitermate positief.

Die fietsen gingen prettig stevig aan de achterkant van de bus en de chauffeur had geen enkele moeite met onze fietstassen in een grote IKEA-tas in het ruim.

Zeker qua prijs en reisgemak een uitstekende optie binnen Europa 'ontdekt' op deze manier.
De chauffeurs hebben bij mij ook nooit moeilijk gedaan, ik bond mijn tassen en tent tot één geheel met een spanbandje.
Ze maken zich meer zorgen over vertragingen en dergelijke. En dat is dan ook wel een punt om in de gaten te houden, als je een overstap hebt zonder een paar uur overstaptijd kan je best wel eens je aansluiting missen, ze wachten echt niet. En ze hebben ook geen goede klantenservice die je even omboekt of makkelijk je geld terug geeft. Ze zijn bijzonder goedkoop en je krijgt waarvoor je betaalt. En ik heb één keer meegemaakt dat iemand vergeten was bij een stop. Ondanks de heisa in de bus reed de chauffeur stug door, want 'op tijd instappen is je eigen verantwoordelijkheid'.
Drie jaar geleden voor het eerst met de Flixbus en toen werd een flightbag geadviseerd. Heb er toen eentje gekocht bij de Decathlon en daar kunnen de beide voor en achtertassen in. Plus een paar gevulde bidons. Ging prima.
Dit jaar op een tocht weer de Flixbus genomen en de flightbag ging weer mee.

Het schijnt, dat hoorde ik, dat van de Flixbus ook nog wel eens een tas gestolen wordt. Een losse ortlieb is makkelijker te pikken dan de grote en zware flightbag.
Ik ben naast de Stayokay (voorheen NJHC) ook lid van de Zweedse jeugdherbergen. Die geeft periodiek het blad "Turist" uit en in het nummer oktober 2023 staat een artikel, dat ik jullie zeker niet wil onthouden. Ik heb twee weken geleden in Stockholm en omgeving wel enkele groene Flixbussen voorbij zien rijden.
Artikel uit Turist.jpg
De daarop vermelde Zweedse tekst heb ik voor jullie hieronder vertaald:

Ingezonden
Tekst op de foto: Flixbus neemt de fiets mee op sommige busroutes, maar lang niet allemaal.
Kop: Mag je een fiets meenemen op binnenlandse reizen met Flixbus?
Het is goed dat je de reisuitstoot opneemt in de nieuwste 'Turist'. Wij zijn langeafstandsfietsers, die spierkracht gebruiken om zachtjes tegen het klimaat in te reizen. Maar als je geen rondje fietst, dan komen de problemen. De foto in het tijdschrift op pagina 79 toont een bus van Flixbus.
Ze gaan trots de website op en zeggen “Ja, je mag een fiets meenemen op reis” maar al in de volgende zin lees je dat dit alleen geldt voor reizen buiten Zweden.
Weet niet of de STF (Zweedse Toeristenvereniging) factoren als Flixbus in deze kwestie kan beïnvloeden, maar het fietsvervoer op bus en trein binnen Zweden moet beter kunnen.
– Lisel Hamring

ANTWOORD: Flixbus-informatie over fietsvervoer in Zweden is onduidelijk en moeilijk te vinden. Maar volgens de persdienst van het busbedrijf is het mogelijk om fietsen te vervoeren tussen de haltes in Zweden op de buslijnen Stockholm-Berlijn, Stockholm-Hamburg en Stockholm-Kopenhagen, bijvoorbeeld Norrköping, Linköping, Jönköping, Helsingborg en Malmö.
Per vertrek zijn er dan 2 tot 4 fietsplaatsen beschikbaar die als speciale bagage geboekt kunnen worden voor een bedrag van SEK 109,- per fiets. Het is ook mogelijk om een fiets mee te nemen op Flixtrein tussen Göteborg en Stockholm (bij de SJ – Statens Järnvägar - kun je alleen een gedemonteerde fiets meenemen in een geschikte tas).
Op de website van Cykelfrämjandet https://cykelframjandet.se/ (wij zijn een non-profit vereniging die zich inzet voor beter, veiliger en aantrekkelijker fietsen. Door onze activiteiten, onze politieke invloed en de inzet van onze leden is het ons doel om een beter Fietsend Zweden te creëren) kun je zien welke regionale treinen in het hele land fietsen accepteren - en dat zijn er nogal wat. Veel streekbussen nemen ook fietsen mee als er ruimte is; Neem contact op met het betreffende provinciale vervoerbedrijf. Op de website van de Zweedse Toeristenvereniging https://www.svenskaturistforeningen.se kunt u lezen over de belangenbehartiging van STF in het algemeen met betrekking tot het openbaar vervoer.
– Maja Hök, redacteur.
Voor het vliegen met onze fietsen gebruiken mijn vrouw en ik elk een DIMPA tas van IKEA. Al diverse keren gebruikt en de tassen houden het na jaren nog prima. Stevig genoeg, opvouwbaar, met een rits en voldoende doorzichtig om adresetiketten aan de binnenkant te plakken. We fietsen allebei met 6 Ortlieb tassen (2 voor, 2 achter, plus een stuurtas plus een rack-pak roltas). Op het vliegveld gaat maken we 1 achtertas voor de helft leeg door bijv. kleding te verdelen over de andere tassen. Vervolgens gaat in elke DIMPA tas de roltas, de twee voortassen en 1 achtertas. En een helm (om of in de roltas). De resterende halflege achtertas krijgt de stuurtas er bij in en is onze handbagage. Bij aankomst opvouwen en in de voortas stoppen voor de terugreis.
Voorzichtig zijn met de adresetiketten, op Schiphol kijken sommige criminelen ernaar en dan weten ze dat er op dit adres niemand thuis is om makkelijker een inbraak te plegen....
Twee weken geleden naar Stockholm Arlanda en terug gevlogen en het adreslabel bleef blanco.
Met de bagagelabel van de airline met streepjescode weet de maatschappij je adres wel, zo een zoals hier aan de zadelbuis en de stuurtas.
DSCF3229-klein.jpg