door
Jurr » vr 28 okt, 2022 08:23
luchtfietser schreef: ↑vr 28 okt, 2022 07:43
Op de site van Mantel lees ik dat de goedkopere bladen van B merken net zo goed en net zo sterk zijn, het verschil zit hem in het uiterlijk.
Da's wat kort door de bocht. Er zit doorgaans ook verschil in het materiaal, en daarmee ook in gewicht en slijtage.
Uitgaande van een vakantiefiets met triple voorop is doorgaans gewicht minder van belang en slijtage des te meer. Goedkope stalen bladen voldoen vaak prima. Als twee van de drie of zelfs alledrie de voorbladen versleten zijn kan het soms ook goedkoper zijn om een compleet crankset te kopen en daarvan de bladen te gebruiken. Let dan wel op dat bij de goedkoopste cranksets de bladen niet los te vervangen zijn. Als ze wel los te vervangen zijn let dan op de steek van de tandwielen, of het compatible is met jouw versnellingssysteem en tegenwoordig ook op de verkrijgbaarheid en eventuele levertijden.
Duitse webshops zijn vaak een stuk goedkoper in dit soort onderdelen. Kijk dan bijvoorbeeld naar Bike-Components, Bike24 of Rose. Een nieuwe ketting heb je waarschijnlijk ook wel nodig, cassette wellicht ook wel, en misschien nog wel een setje schakelkabels, derailleurwieltjes of ook andere fietsonderdelen? Dan zijn de eventuele verzendkosten al snel tegen je voordeel weg te strepen. Maar misschien wil je wel juist bij je lokale fietsenwinkel kopen om de lokale middenstand te steunen en/of bijvoorbeeld je minder bezwaard te voelen als je bij het vervangen van de desbetreffende onderdelen vragen hebt of zelfs hulp nodig hebt?
Als je regelmatig fietst, alle bladen gebruikt en de smering van je ketting netjes bijhoudt zou ik me over roestvorming geen zorgen maken.
En natuurlijk zal in gelijke staat van onderhoud volledig Shimano XTR echt wel mooier schakelen dan volledig Alivio, maar best kans dat door de keuzes om de XTR tandwielen zo licht mogelijk te kiezen dat de levensduur niet veel verschilt. Waarschijnlijk is XTR zelfs wel sneller versleten. Net als je pinpas trouwens als je de kosten per kilometer gaat tellen