Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Smartglassplicht? - Forum Wereldfietser

Smartglassplicht?

OK barst maar los:
Cyclists could wear smart glasses to receive messages from self-driving cars, suggests study

University of Glasgow researchers find that a new system is need to replicate "complex social interactions" between cars and cyclists
https://www.cyclingweekly.com/news/self ... tudy-finds
Wat vind je zelf?

Heb je ook een samenvatting in het Nederlands? Dan hoef ik niet op de link te klikken, die me vast zal blootstellen aan allerlei reclames.
willem.m schreef:
vr 28 apr, 2023 07:42
[...] die me vast zal blootstellen aan allerlei reclames.
Misschien kan je smartglass die reclames wel wegfilteren voor je?

;)
Ach ach 😉 😉

Ik vermoed dat het een oproep is van onderzoekers om subsidies voor vervolgonderzoek binnen te hengelen.
Cyclists could wear smart glasses
ja, dat kan. ik zie dit als weer een voorbeeld van praten en niets zeggen.
in de communicatie noemt men dit een 'dienstmededeling'. ongeveer hetzelfde niveau als zeggen: "De zon schijnt". ja, die schijnt altijd.
Ik denk dat het best lastig voor die zelfrijdende auto's gaat worden in omgevingen met tweewielers. Op een autosnelweg zonder gelijkvloerse kruisingen zullen de niet-zelfrijdende auto's wat lastig zijn, maar daar lijkt me best rekening mee te houden. Motorrijders zijn nog wat lastiger, vooral als die tussen de rijbanen door gaan rijden. Maar uiteindelijk rijdt men toch allemaal dezelfde kant op en zal dat technisch wel te doen gaan zijn. Zeker wanneer auto's meer met elkaar communiceren en niet alleen naar de auto voor zich gaan kijken maar ook naar die daarvoor en misschien nog wel verder dan dat je zelf als automobilist kunt zien. Nu is het nog vooral zo snel mogelijk reageren op wat er vlak voor zo'n auto gebeurt, want veel slimmer is zo'n ding nog niet.

Hoe anders is dat in een stadse omgeving, waar gemotoriseerde en ongemotoriseerde tweewielers kriskras door het verkeer bewegen. Een deel houdt zich aan de regels, daar is misschien best nog wel wat mee te doen voor zo'n auto.

Maar wat met al die verkeersdeelnemers met harde muziek op, een bezorgtarget, niet uitkijkend bij het oversteken, niet lettend op rode verkeerslichten, tegen het verkeer in rijden, met velen naast elkaar rijden, opgevoerd tot snelheden die niet passen in een stadse omgeving, und so weiter....

Dat lijkt me best een uitdaging voor zo'n auto. En als de auto het niet kan, gaan we dan al die mensen in het verkeer die niet in de auto zitten binnen de bebouwde kom verplicht een brilletje op doen? Misschien is die zelfrijdende auto binnen de drukte van een Nederlandse binnenstad wel iets wat nog heel lang duurt voor je er zonder mee te kijken met een volle beker hete koffie in kunt meerijden. Zeker als tweewielers zich er ook nog meer naar gaan gedragen. Die auto remt toch wel denkt men dan, tegenwoordig nog met de schrikreactie van de bestuurder... maar dan met een snel reagerend computersysteem. Zal de hete koffie dan nog binnen het bekertje blijven? ;)
Smartglassplicht is net zoals "In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten" een Telegraaf titel wat mij betreft, eens kijken hoe goed deze werkt.

Het artikel geeft goed weer wat de dilemma's zijn maar voor wie er meer over wil horen is er de Spokesmen Cycling Roundtable Podcast:
Dus in plaats van een bril een "beacon" die de auto verteld dat er een fietser en wat zijn snelheid etc. zijn.

Toch ben ik niet zo negatief, het zou denk ik goed kunnen dat met de autonome auto eindelijk de snelheidsbegrenzer/ISA wordt ingevoerd.

Dit artikel laat nog een probleem met autonome auto's laat zien:

Dashcam Footage Shows Driverless Cars Clogging San Francisco

Je kan aan het eind van het artikel lezen:
Tumlin hoopt dat bestuurdersloze autobedrijven met de stad samenwerken om prestatiedoelstellingen vast te stellen, waarvan uitbreidingen afhankelijk zouden zijn. "Als we de industrie niet helpen beter te presteren in stedelijke straten," zegt hij, "zal de publieke opinie zich snel tegen deze zeer belangrijke technologie keren.
In dit verband las ik ergens dat voetgangers in San Francisco wel blij zijn met autonome voertuigen, die houden zich tenminste aan de maximumsnelheid.
daulagari schreef:
vr 28 apr, 2023 10:02

Toch ben ik niet zo negatief, het zou denk ik goed kunnen dat met de autonome auto eindelijk de snelheidsbegrenzer/ISA wordt ingevoerd.
Als op de autosnelweg de auto's zelfrijdend en electrisch zijn, dan kan de maximumsnelheid aldaar toch ook wel omhoog? Zeker wanneer al die auto's met elkaar in verbinding staan. Kortere tussenafstanden, een verdwijnend fileprobleem...
Met die stelling loop je denk ik wel ver voor de muziek uit.
En kunnen zelfs al die kreukelzones en airbags eruit. Terug naar Colin Chapman.

Want die zelfrijdende auto's zullen dan van elkaar en de stilstaande omgeving niets meer te vrezen hebben, de tweewielers en voetgangers worden dan de voornaamste tegenstander van de auto. Dan kan zo'n auto misschien wel 500 kilo lichter ;)

Achja, toekomstmuziek in mobiliteit ;)
Jurr schreef:
vr 28 apr, 2023 10:08
Als op de autosnelweg de auto's zelfrijdend en electrisch zijn, dan kan de maximumsnelheid aldaar toch ook wel omhoog? Zeker wanneer al die auto's met elkaar in verbinding staan. Kortere tussenafstanden, een verdwijnend fileprobleem...
Dat is de vraag.
Er is meer capaciteit op de weg maar het lanceren en invoegen in de rij betekent denk ik dat de snelheid niet erg hoog kan zijn.
Sterker nog: ik vermoed dat tegen die tijd de snelheid rond de 80 km per uur zal zijn.
Immers vrachtverkeer en personenauto's moeten samen de weg delen en ik zie het er niet zo snel van komen dat vrachtverkeer sneller gaat rijden o.a. ivm uitstoot.

Hoe dan ook, ik verwacht dat ondanks de lagere snelheid de totale reistijd korter zal zijn.
eindgebruiker schreef:
vr 28 apr, 2023 00:41
OK barst maar los:
....
Waarom?
Met hetzelfde gemak kun je roepen: 'fietsers moeten vierkante banden hebben'.
Wat moet je ermee?!
Als je auto's slimmer moet maken dan de bestuurders, wordt het dan niet eens tijd voor wat minder auto's? Het zegt vooral iets over het falen als fabrikant van de auto, en de opleiding van de bestuurder. Misschien wordt het tijd voor (domme) auto's waar je zelf de handelingen uit moet voeren (dus zonder stuurbekrachtiging en in-car entertainment)
De tekst van de webpagina achter de link even door notepad gehaald. Dan blijven alleen lettertekens over. Eet je hart uit.
Cyclists could wear smart glasses to receive messages from self-driving cars, suggests study
University of Glasgow researchers find that a new system is need to replicate "complex social interactions" between cars and cyclists

Self-driving cars need to learn the "language of cyclists" if roads are going to be safe, researchers from the University of Glasgow have said.
The team of human-computer interaction specialists have written a paper titled 'Keep it Real: Investigating Driver-Cyclist Interaction in Real-World Traffic', which suggests that more needs to be done in order to protect cyclists if self-driving cars [autonomous vehicles, or AVs] become more common.

“There has been a lot of research in recent years on building safety features into autonomous vehicles to help keep pedestrians safe, but comparatively little on how AVs can safely share the road with cyclists," Professor Stephen Brewster, of the University of Glasgow’s School of Computing Science, who led the research, said.

“That’s a cause for concern as AVs become more commonplace on the roads. While pedestrians tend to meet AVs in highly controlled situations like road crossings, cyclists ride alongside cars for prolonged periods and rely on two-way interactions with drivers to determine each other’s intentions."

“It’s a much more complicated set of behaviours, which makes it a big challenge for future generations of AVs to tackle," he continued. "Currently, self-driving cars currently offer very little direct feedback to cyclists to help them make critically important decisions like whether it’s safe to overtake or to switch lanes. Adding any guesswork to the delicate negotiations between car and bike has the potential to make the roads less safe.”

The team came up with a series of recommendations from their study, which start with the fact that for AVs to work safely "they must behave appropriately and understand human communications".

One sci-fi solution is for cyclists to wear "smart glasses" which AVs could communicate directly to, but this would obviously place the onus on the cyclist and not the car or its driver. According to the researchers 'multiple interconnected interfaces working as part of a single holistic interface' could mean that "AVs could send direct messages to cyclists wearing interfaces such as AR [augmented reality] glasses."

Self-driving cars could also better signal their intentions with displays integrated onto their exteriors, the paper suggests, giving information like their intention to turn, slow or accelerate.

The paper does, though, warn that designers of any car-to-rider 'interfaces' should "avoid overwhelming cyclists with unnecessary information, especially in scenarios where road users are moving."

The researchers set up two observational studies of road traffic in and around the city of Glasgow to learn more about how road users interact, in an attempt to find solutions to the problem.

The group watched 414 separate interactions between bike riders and motorists at five city intersections during busy periods in the morning and late afternoon, noting whether cyclists and drivers were aware of each other in adjacent spaces, how they indicated their intent for their next manoeuvre, how they negotiated who would move first, and how they communicated feedback once the manoeuvre was completed.

Physical and vocal cues were studied, as well as implicit cues like slowing down, to find out how the interactions worked.

The team also gave 12 volunteers eye-tracking glasses and head-mounted video cameras to cycle with, in order to find out what people look at during their journey.

"Taken together, these two studies showcase details of interactions between drivers and cyclists, and how bike riders use their eyes to make decisions about their movements, which haven’t been widely-observed in previous research,” Professor Brewster said. “Over time, these road users have developed a shared language which helps them safely negotiate shared spaces in traffic.

“Being able to identify the ways in which that language works will help guide the development of versatile new methods of communication with cyclists that are easily understandable in any traffic situation, reliably informative, and predictable.”