Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb: welke kiezen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Ortlieb: welke kiezen

Ik ben echt iemand die de grenzen wil opzoeken en zoals aangegeven pak ik niet alles vol maar als ik extra ruimte nodig heb kan ik het wel gebruiken dus ik heb een keuze.
Mijn kar met spullen weegt 26 kilo en mijn 2 achtertassen rond de 6 kilo per stuk.
Voortassen laat ik bijna vrij want vindt voorgewicht niet prettig.
Zou maar zo kunnen dat ik deze niet mee neem als de kar meegaat.
Ben nog veel aan het uitproberen.
Robert Winkelhuis schreef:
do 27 apr, 2023 17:46
Ik ben echt iemand die de grenzen wil opzoeken [...]
Hoe bedoel je dat, de grenzen opzoeken?
Grenzen van wat je eventueel alles mee kunt nemen om je reis zo comfortabel mogelijk te maken.
Iedereen zoekt zijn eigen grens op tussen wat enerzijds fijn is om bij je te hebben en anderzijds een last om mee te nemen.
Herinner je eerst eens welke spullen je de vorige keer wel meegesleept en niet gebruikt hebt.
Dat scheelt al een pak.
Vervolgens kan je als voorbereiding op je reis van te voren wat extra trainen en zelf een paar kilo afvallen.
Zodoende kan je onderweg met nog meer plezier om je heen kijken.
Poppink schreef:
vr 28 apr, 2023 14:32
Herinner je eerst eens welke spullen je de vorige keer wel meegesleept en niet gebruikt hebt.
Dat scheelt al een pak.
Vervolgens kan je als voorbereiding op je reis van te voren wat extra trainen en zelf een paar kilo afvallen.
Of een motortje, twee accu's, een lader, een aanhanger en vier Ortlieb tassen.

;)

En als 'ie daar schik mee heeft, prima toch? (-: Mijn invulling van grenzen opzoeken is nogal anders, maar ik hoop dat we allemaal lol erin hebben.
Gelukkig dat iedereen het op zijn eigen manier doet anders wordt het allemaal zo saai.
Ik weet nog heel goed wat Coen tegen mij zei bij de Harskamperdennen vorig jaar.
"Met deze manier van reizen breng je wel een frisse blik bij de Wereldfietser".
Als de mogelijkheden er zijn waarom er dan geen gebruik van maken.
@Robert Winkelhuis: mijn advies, test zaken en doe simpelweg datgene waar jij je prettig bij voelt en niet datgene waarvan een ander vindt dat jij je daar prettig bij zou moeten voelen.

Jan
Reisehelden 2.jpg
Je kunt ook zo naar Australia fietsen:
Reisehelden 1.jpg
WillemT schreef:
vr 31 mar, 2023 23:21
Ik ben aan het "kijken" naar twee voortassen, ik zie dat Ortlieb meerdere modellen heeft. Ik beperk me vooralsnog tot Ortlieb omdat ik al twee achtertassen en een stuurtas van dat merk heb. Er zijn de volgende vier modellen:

Sport-roller classic - 25 ltr / 1590 gram (per paar)
Sport-roller plus - 25 ltr / 1440 gram (per paar)
Sport-roller city - 25 ltr / 1210 gram (per paar)
Gravel-pack - 25 ltr / 1160 gram (per paar)

De classic en de plus hebben dezelfde wijze van sluiten. De city en de gravel-pack ook. De city heeft een QL1 rail de andere drie een QL2.1.

Ik vind die Sport-roller classic wat aan de zware kant en zou eerlijk gezegd voor de gravel-pack willen gaan. Enige nadeel wat ik op dit moment zie is dat de wijze van sluiten minder tolerantie biedt m.b.t. volproppen van de tas dan die bij de classic. Het ontbreken van een schouderband vind ik geen enkel punt.

Het geringere gewicht zal komen door dunnere stof waar de tas van gemaakt is. Is dat een issue? De achtertassen hebben toch neem ik aan meer te verduren omdat daar meer spullen in gaan.
Het gaat dus om een gewichtsbesparing van ongeveer 430 gram

Ik gebruik al jaren Ortliebs sport roller city die worden redelijk mishandeld volgepropt zijn een keer van de fiets afgevallen etc. zo goed als onverwoestbaar. Echter dit model Fork-Pack staat niet op je lijstje https://www.ortlieb.com/nl_nl/fork-pack+F9991.

het uitgangspunt moet zijn hoeveel kg draagvermogen en volume heb je nodig ?

Ik heb ervoor gekozen dat 20 kg het absolute maximum is inclusief gewicht tassen, maar dat is een persoonlijke keuze , je kan dan opteren voor de lichtste achtertassen en de fork packs 2x 6 liter inhoud tot 3 kg per stuk belastbaar. dus 6 kg voor. die fork packs bevallen mij erg goed zijn ook erg stevig.

meeste gewichtbesparing kan door kritisch naar je eigen gewicht te kijken, ik kan zomaar 5 kg afvallen... :D
WillemT schreef:
vr 31 mar, 2023 23:21
Ik ben aan het "kijken" naar twee voortassen, ik zie dat Ortlieb meerdere modellen heeft. Ik beperk me vooralsnog tot Ortlieb omdat ik al twee achtertassen en een stuurtas van dat merk heb. Er zijn de volgende vier modellen:

Sport-roller classic - 25 ltr / 1590 gram (per paar)
Sport-roller plus - 25 ltr / 1440 gram (per paar)
Sport-roller city - 25 ltr / 1210 gram (per paar)
Gravel-pack - 25 ltr / 1160 gram (per paar)

De classic en de plus hebben dezelfde wijze van sluiten. De city en de gravel-pack ook. De city heeft een QL1 rail de andere drie een QL2.1.

Ik vind die Sport-roller classic wat aan de zware kant en zou eerlijk gezegd voor de gravel-pack willen gaan. Enige nadeel wat ik op dit moment zie is dat de wijze van sluiten minder tolerantie biedt m.b.t. volproppen van de tas dan die bij de classic. Het ontbreken van een schouderband vind ik geen enkel punt.

Het geringere gewicht zal komen door dunnere stof waar de tas van gemaakt is. Is dat een issue? De achtertassen hebben toch neem ik aan meer te verduren omdat daar meer spullen in gaan.

Je kan ook je tassen op maat laten maken dan krijg je precies wat je wilt https://timtas.nl/
Enige nadeel wat ik op dit moment zie is dat de wijze van sluiten minder tolerantie biedt m.b.t. volproppen van de tas dan die bij de classic.
Ik heb twee city-voortassen en daar heb ik de sluitingen door de schoenmaker aan laten passen zodat ze wel verstelbaar zijn. Beetje flauw van Ortlieb om dat bij de Gravel- en City-tassen net even iets minder praktisch uit te voeren.
Jurr schreef:
di 25 apr, 2023 15:21
Ik ben vooral benieuwd wat er allemaal mee gaat aan spullen dat je zoveel pakvolume nodig denkt te hebben op een fietsvakantie.
FWIW, ik gebruik wekelijks tsjokvolle achtertassen+tsjokvolle voortassen.

Naar mijn werk 2 opties:
- Frontroller achterop. Laptop, eten, kleren, meestal een vol tasje.
- Kind achterop, de frontroller achterop. Na afleveren kind frontroller achterop

Naar sport (2 personen)
- 2 backrollers achterop (of ik, of mijn vrouw heeft dan niks achterop), ramvol, soms groter sportspul rechtop uitstekend of aan het frame gebonden.

Boodschappen
- Soms een frontrollertje achterop voor een pakje melk.
- Soms is dat vier tassen en dan maar proppen.
- Ik ga ook wel eens met vier tassen en een achterwagen op stap (boodschappen voor een feest, tuincentrum, dingen vervoeren voor de paardenstal, etc. etc.)

En al die tassen gebruik ik ook voor fietsvakanties :wink:

Ik zou het helemaal niet erg vinden als mijn Frontroller ietsje groter was (maar nog steeds kleiner als de backroller). En een Backroller die nog iets groter is geen must of zo, maar ik zou het absoluut benutten (met name die sportspullen is nogal veel). Uiteraard kunnen we ook meer tassen nemen en verdelen over ons tweeën, maar wij doen het op deze manier.