Een bijzondere foto uit
1981 met mijn bed (met de rode stuurtas erop) in Polen. De Poolse jeugdherbergcentrale PTSM
(Polskie Towarzystwo Schronisk Młodziezowych) onderhield in 1981 meer dan 160 jeugdherbergen. Naast de vaste jeugdherbergen (in het Pools:
schronisko’s) in de grotere plaatsen waren er tijdens de zomervakanties in veel scholen klaslokalen ingericht als tijdelijke jeugdherbergen. Op mijn fietstocht ben ik enkele dergelijke scholen tegengekomen. Men moest wel erop bedacht zijn dat de accommodaties hier sober zijn.
In Oswieçim lag de jeugdherberg aan de noordkant van het dorp. Dit was een
skolne-schronisko. Op de plaats waar normaal schooltafels stonden, waren er stapelbedden opgesteld. Vijftig in totaal, verdeeld over drie klaslokalen. Zoals overal in Poolse scholen hing het staatswapen van Polen prominent boven het schoolbord. Een overnachting kostte hier 35 złoty’s, wat neerkwam op 2 gulden en 77 cent. Dat was zowat een tarief uit de jaren vijftig! Het was wel heerlijk slapen.
In de keuken je eigen maaltijd zelf koken. De andere gasten waren Poolse jongeren, wat wel erg gezellig was. Er was geen enkel toezicht en de schooldirecteur, die ook als vertegenwoordiger namens de PTSM optrad, woonde elders in het dorp en hier alleen langs kwam om het geld te innen. Daardoor konden zowel jongens als meisjes hier
gemengd slapen. En dat in het vroom katholieke Polen! Er werd een groepsfoto van ons gemaakt, die ik later van ze heb ontvangen, heel aardig!
Het is dit hier:
https://www.google.nl/maps/place/Szko%C ... 19.1922911