Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd Giant Expedition - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd Giant Expedition

Jurr schreef:
ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

De fiets heeft de beurt bij de fietsenmaker goed doorstaan, alles is nagekeken en gesmeerd, nieuwe remkabel erop etc. dat viel me met 150 euro best mee. Casette, remmen, wielen, spaken etc. is allemaal in goede staat en geen gebreken gevonden gelukkig dus hij kan zeker nog even vooruit.
Klinkt goed! Wel je achterwiel in de gaten blijven houden, zeker met bagage krijgt die best wat te verduren. Als 'ie goed is, lekker mee blijven rijden. Maar niet spaken in blijven vervangen, dan lekker opnieuw spaken (-:
Nu geen spaken vervangen o.i.d. maar het zijn wel stalen spaken en ze zijn een klein beetje aan het roesten. Lijkt me überhaupt een reden om ze op termijn te vervangen.
Jurr schreef:
ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Er zit een mix van Deore XT en LX op en zoals ik begrijp wordt de LX-lijn niet meer gemaakt, wat daar de implicaties van zijn mocht er iets stuk gaan weet ik niet. Voor nu zijn dat zorgen voor later.
Gewoon bij 9 speed MTB groepen blijven, dan komt het wel goed. Of er nu Alivio, Deore, LX, SLX, XT of XTR op staat ;)
Hmm dacht erop dat er 8-speed op zit nu, maar snap je punt, dank!
Jurr schreef:
ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Tips of ervaringen hiermee zijn welkom, ik zat zelf te denken aan een iets ronder/gebogen stuur.
Er worden zoveel verschillende sturen gemaakt dat je elke dag van het jaar met een ander stuur zou kunnen rijden. Neem op reis iets met een mogelijkheid voor meerdere handposities om te kunnen afwisselen. En of je dat nu in een racebocht, met bar-ends of met een frivole stuurvorm doet... da's vooral persoonlijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar een merk als Ergotec, die maken heel veel verschillende sturen. Als je de online Ergotec catalogus erbij pakt zit er ook nog wel iets van logica in ;)
Jeetje héél veel opties inderdaad, vlinderstuur en dropbar vallen af maar dan zijn er nog duizend mogelijkheden. Zal voor moeten kijken hoe ik een stuurtas, bel en m'n bizar grote telefoon er aan kan krijgen, het is nu al best krap. Ergotec zal ik naar kijken!
Jurr schreef:
ma 24 apr, 2023 21:58
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Nu is de vraag: zou ik voor de 42mm of 50mm variant gaan? 42mm past prima en er is nog wat ruimte over maar 8mm is wel weer een flinke stap.

[...]

Mijn huidige conclusie na wat speuren op internet is dat qua velg de 50mm gewoon zou moeten kunnen, al weet ik niet zeker of m'n spatborden er ruimte voor hebben... wordt vervolgd dus :)
Tussen passen in theorie en passen in de praktijk zit vaak nog wel wat verschil. Fietsfabrikanten nemen niet geheel onterecht best ruime marges qua bandenmaat. Nu wil het zo zijn dat een bepaalde bandenmaat ook niet altijd daadwerkelijk zo breed valt als de maat die er op de band vermeld wordt, mede door de velgbreedte waarop 'ie gemonteerd wordt. Ook zijn sommige bandenfabrikanten wat meer to the point dan andere bandenfabrikanten.

Maar zorg echt voor voldoende ruimte als speling tussen band en frame/vork. Op je velgen past het vast wel. Spatborden zijn ook niet zo spannend en gewoon een extra rem als ze vollopen met modder. Maar een band die met wat vuil erop zo breed wordt dat 'ie langzaam je frame/vork wegvreet is minder fijn. Zeker op het moment dat er zoveel materiaal weg is dat een breuk volgt.
Ja check! 50mm kan prima qua voorvork maar achter wordt het krap inderdaad. De hurricane die er nu op zit is ook wat minder bol dan de marathons door de noppen, dus het breedtes deel van de band waar de meeste troep zich zou verzamelen zit ook op het smalste deel van het frame. Dan wordt het 42mm dus :)
Leon schreef:
ma 24 apr, 2023 21:44
Ik denk niet dat een band met dikte 50 onder je spatborden past. Misschien zonder spatborden wel.
Je velgbreedte 19 is geen probleem.
Hmm zonder spatborden zie ik niet zo zitten, maar denk dat je gelijk hebt dat de 50mm Hurricane niet gaat passen onder de spatborden. Dank!
LMSnel schreef:
do 27 apr, 2023 16:19
Nu geen spaken vervangen o.i.d. maar het zijn wel stalen spaken en ze zijn een klein beetje aan het roesten. Lijkt me überhaupt een reden om ze op termijn te vervangen.
Zijn er andere spaken dan stalen? Ze zijn vrijwel altijd van RVS of gegalvaniseerd staal.

Spaken worden zelden vervangen vanwege roest Als ze roesten, dan zijn velgen en/of naven het zelden waard om het bedrag van de spaken plus werkplaatstarief aan te besteden. Dan komt er dus een nieuw wiel.
Als je het zelf doet kan het anders uitpakken maar moet je uiteraard niet je eigen uren tellen en moet je wel weten hoe strak ze moeten middels een spaakspanningsmeter of een voorbeeldwiel en fingerspitzengefühl.
LMSnel schreef:
ma 24 apr, 2023 19:41

Dan de banden: de schwalbe marathon die achterop zit = niet voor mij. Ik ben niet van plan een graveltocht in de bergen te gaan maken maar ik vind die marathon te snel wegglibberen op een beetje grindpad of nattig bospaadje. Heb even gekeken en voorop zit de (versleten) Schwalbe Hurricane GX 42-622, daar heb ik vroeger altijd heel fijn op gefietst en de prijs van de nieuwe Hurricanes is te overzien.
Ik heb ook even getwijfeld over mijn nieuwe banden destijds. Ik fiets ook niet vaak off road maar het komt zeker wel eens voor tijdens onze tochten. Op mijn vorige fiets (e-bike) zaten al big ben banden van 50mm gemonteerd toen ik hem kocht. Die deden het in mijn ogen goed genoeg op off road paden. Heb voor mijn nieuwe (niet e-bike) fiets ook gekozen voor de big ben, maar dan 55mm (de gewone big ben, niet de big ben plus variant).

Weet niet welke maten er allemaal zijn voor deze band. Maar ik fiets er uitstekend op. En hij is erg comfortabel.
Maar ik kan me zeker voorstellen dat de hurricane beter prestaties levert op off road paden.
De hurricane stond ook even op mijn lijstje. Maar ik vond die toch wat teveel gericht op off road. Volgens mij staat hij ook tussen de mtb banden op de website van schwalbe. Ondanks dat waren de eigenschappen wel goed.

Succes met je zoektocht. Banden kiezen vond ik eigenlijk nog het leukst om te doen. :wink: