Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus Fly 27.5" - Forum Wereldfietser

Tubus Fly 27.5"

Ik vraag me af wat de maximale bandbreedte is die in een Tubus Fly past. Tubus geeft 45 mm aan voor 622... maar ik heb dus kleinere wielen. De drageroogjes op zo'n horizontale Ogre dropout zitten ook nog eens behoorlijk hoog. Heb 55mm nodig — limiet zal het wel zijn maar dat mag, goeie kant van de limiet uiteraard. Iemand ervaring mee? Een Vega drager kan natuurlijk sowieso maar die komt niet in roestvrij staal.

Afbeelding
Ik heb om die reden een disco op de kop getikt, zeer veel clearance zeker als ie op wat hogere nokjes komt.
Poise schreef:
wo 26 apr, 2023 18:56
Ik heb om die reden een disco op de kop getikt, zeer veel clearance zeker als ie op wat hogere nokjes komt.
??
Poise schreef:
wo 26 apr, 2023 18:56
Ik heb om die reden een disco op de kop getikt, zeer veel clearance zeker als ie op wat hogere nokjes komt.
De Disco is inderdaad breder (60mm in 622 volgens Tubus). Maar evenmin in roestvrij te krijgen. Had daar nog niet bij stilgestaan maar die Disco is blijkbaar een Vega met andere voetjes.

edit: laatste klopt niet helemaal, afmetingen verschillen een beetje.
Alleen zwart idd, wel lekker veel ruimte voor banden!
De ouwe Tubus LOCC heeft nog meer ruimte, daar kon je een beugelslot in kwijt aan de binnenkant. Kan zo ook op een Pugsley bijvoorbeeld. Maar niet in RVS ;)

Wel uitkijken met die dragers die smal worden aan de bovenkant zoals bijvoorbeeld een Logo. Ook een Cargo heeft ondanks de brede bovenkant niet heel veel ruimte voor brede banden.

Een Fly heb ik helaas niet, dus aan informatie daarover kan ik je niet aan helpen.

Onder andere Salsa en Surly hebben nog wel wat dragers die ondanks de hoge bevestigingspunten niet heel hoog boven de band uit komen, maar die doen niet aan RVS geloof ik.

Misschien kun je door die hoge bevestigingspunten zelfs wel naar een drager voor 26 inch wielen om 'm niet te hoog te maken?
Ik heb een rvs Fly liggen, kan er morgen wel iets aan meten.
DaVinci schreef:
wo 26 apr, 2023 21:54
Ik heb een rvs Fly liggen, kan er morgen wel iets aan meten.
Dank. Welke( binnen)breedte meet je op 27 cm vanaf bovenkant oog?
Bij tubus hebben ze van alle modellen de afmetingen er bij staan, dus zou je dat met electradraad na kunnen maken om te kijken of het past. Mocht het niet passen dan zijn er nog footextensions te koop, daar komt de drager nog hoger te staan wat nog meer ruimte zou moeten geven.
CarlW schreef:
wo 26 apr, 2023 22:16
DaVinci schreef:
wo 26 apr, 2023 21:54
Ik heb een rvs Fly liggen, kan er morgen wel iets aan meten.
Dank. Welke( binnen)breedte meet je op 27 cm vanaf bovenkant oog?
Ik meet morgen even.
Deze lijk ook geschikt voor brede banden: https://pelagobicycles.com/commuter-rear-rack/
Of deze: https://studiobrisant.com/bella-ciao-ed ... eger-tubus alleen niet leverbaar.
_Peter_ schreef:
wo 26 apr, 2023 23:22
Bij tubus hebben ze van alle modellen de afmetingen er bij staan, dus zou je dat met electradraad na kunnen maken om te kijken of het past. Mocht het niet passen dan zijn er nog footextensions te koop, daar komt de drager nog hoger te staan wat nog meer ruimte zou moeten geven.
Nadeel van die foot extensions is dat ze de drager meer achteruit brengen dan omhoog. Dat is natuurlijk de bedoeling. Geen slecht idee van die stijve draad, maar is misschien wel minder simpel om het goed te doen dan het lijkt.

DaVinci schreef:
wo 26 apr, 2023 23:50

Deze lijk ook geschikt voor brede banden: https://pelagobicycles.com/commuter-rear-rack/
Of deze: https://studiobrisant.com/bella-ciao-ed ... eger-tubus alleen niet leverbaar.
Superba! Wil ik wel, is verdorie een Vega uit rvs. Maar te veel geld...
Met een gewone Vega kan ik banden tot minstens 65 mm kwijt en dat is meer dan voldoende, die neem ik als de Fly niet werkt.
Ik heb gemeten 27cm vanaf bevestigingsoog.
Aan de voorkant meet ik dan 73 mm en aan de achterkant 102 mm.
De bovenkant van de drager loopt taps toe, daarom dit verschil.
Mooi, moet werken dus. Merci Da Vinci.