Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsendrager aanhanger - Forum Wereldfietser

Fietsendrager aanhanger

Hallo iedereen,

Ik heb een bagagewagen en wil nu voor het eerst de fietsen mee op vakantie nemen. Deze moeten dan op de bagagewagen komen. Echter kom ik er niet goed uit.
De bagagewagen betreft een Anssems GT750 https://www.aanhangwagendirect.nl/ansse ... ermog.html
Nu heb ik wel dakdragers gevonden speciaal voor deze kar maar zonder t-rail en kan dus een fietsendrager met t-adapter er niet op gemonteerd worden.
Bij universele dakdragers twijfel ik of ze geschikt zijn voor een kar. Heeft iemand ervaring en/of tips welke dakdragers en dakfietsdragers ik nodig heb. Het betreft overigens ook één elektrische fiets van ca. 25kg.

Alvast bedankt!
soepkipp schreef:
di 25 apr, 2023 18:24
Bij universele dakdragers twijfel ik of ze geschikt zijn voor een kar.
Waarom is dat?
De stalen Thule squarebar (er zijn allicht ook andere) zijn enorm sterk. perfect met voetset voor open rails. Misschien zelfs wel de beste optie op een kar (die zal vrij breed zijn).
En wat op deze site staat dan? https://www.wieldraaijeraanhangwagens. ... x101x48-cm
Zij verkopen een dwarsdragerset en fietsdragers die daar weer op passen.
Ik heb ooit gewoon vier aluminium U-profielen op het deksel van mijn bagagaanhanger geschroefd en er heel Europa mee door gereden.
Bij de bouwmarkt keek ik laatst naar de prijzen bij het rekje langwerpig aluminium. Vier zulke profielen kosten nu een godsvermogen.
Ik heb in het verleden nog wel eens 2 fietsen meegenomen op een aanhangertje, niet staand maar liggend. Pedalen naar binnen gezet, stuk schuimrubber eronder en ertussen. Vastgezet met 2 of 3 spinnen. Misschien niet ideaal maar het overwegen waard. Mij is het toen gelukt zonder beschadigingen.
Je koopt op Marktplaats een setje dakdragers, de stalen van Thule zijn degelijk en goedkoop. Die wil niemand meer want iedereen wil aluminium dragers.
Van die stalen Thule heb je alleen de liggers nodig. Die bevestig je met een U-beugel en een stukje platte strip waarin je 2 gaten geboord hebt, op de aanhanger. Eventueel een stukje inkorten.
Ik zou wel borgmoeren gebruiken en een stukje tuinslang die je in de lengte doorsnijdt tussen rail en de deksel van de aanhanger.
Een T-rail kun je op dezelfde manier bevestigen.
Ik sluit me aan bij DaVinci.
Ik heb zelf op Marktplaats twee disseldragers van Fiamma gekocht voor 25 euro per stuk, 3 profielen bij de bouwmarkt en spanbanden bij de Action.
Als je op Marktplaats 25 euro biedt op bijvoorbeeld deze disseldrager, dan ben je er meestal al gauw uit, want de verkoper is vaak maar wat blij dat die ze kwijt is.
Wat dacht je van deze.
Je maakt met de spanbanden en een bandje tussen de fietsen een soort trapezium. Dat doe je aan de voorzijde en aan de achterzijde.
De spanbanden zet je vast aan het deksel van je aanhangwagen, de ogen zijn al aanwezig zie ik.
Als je de boel hebt aangespannen hoef je het rek ook niet meer vast te zetten want dat trek je met het aanspannen strak tegen het deksel van de aanhangwagen aan.
Misschien nog een paar stukjes binnenband op de 4 hoeken en in het midden van die profielen om het deksel van de aanhangwagen niet te beschadigen.
Ik zou ook nog wat binnenband gebruiken om de scherpe randen van de ogen in het deksel wat minder scherp te maken.
DSC_5154.thumb.jpg
DSC_5148.JPG
DSC_5148.JPG (57.28 KiB) 554 keer bekeken
DSC_5153.jpeg
DSC_5153.jpeg (83.04 KiB) 543 keer bekeken
Let op de spanbanden voor en achteraan de fietsen en het bandje tussen de fietsen.
Zo staan onze fietsen muurvast in de camper.
Ik heb het geleerd van mijn buurman die motor rijdt en de motor zo met spanbanden op de aanhanger vastzet.
Van mijn vrienden bij het roeien heb ik geleerd om de lading op de imperiaal op de auto vast te zetten met binnenbanden.
Dat deden ze vroegen met de roeiboten op de botentrailer ook.
Binnenbanden zijn veerkrachtig en trekken de lading mooi aan.
Binnenbanden verkrijg je door even bij de fietsenmaker binnen te lopen en te vragen naar kapotte binnenbanden.