Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bagagedragers gewicht - Forum Wereldfietser

bagagedragers gewicht

Een vraagje,

Ik heb zo een 22kg bagage in 3 achtertassen, een bagagedrager, op een hybridefiets, aluminium, de bagagedrager, mag maximum 25 kg dragen.

Zelf weeg ik 97kg.

Ik ga een aantal weken fietsen in europa, af en toe op onverharde weg, pad.

Is het voor de bagagedrager, achterwiel, nodig om voordragers te plaatsen, en wat bagage naar voor te verplaatsen.

Zelf zou ik het liever niet doen, heb al redelijk wat geld gespendeerd aan materiaal, bovendien is het fietsen met veel kilo's tot nog toe gegaan, maar ben nog nooit echt intensief, geladen, langdurig gaan fietsen op slechtere ondergrond.


Groeten
Dank

Er zijn goede (Old Man Mountain) alu dragers, maar ook veel matige. Ik weet niet wat je hebt. Met een niet eens zo dure Blackburn EX zou ik het nog wel durven, maar veel goedkope klonen gaan bij dit gewicht zwabberen, en overleven het niet vanzelfsprekend. Omdat je zelf niet heel licht bent maak je het je achterwiel ook nog eens moeilijk.
Een exta voordrager is nog wel goedkoop te krijgen, maar voortassen zijn natuurlijk wel duur.
Als je nog nieuwe banden moet kopen, koop dan de breedste die nog in je frame passen. Dat scheelt veel in de trillingen die er op je drager en wielen komen te staan. Voor jezelf is het ook veel fijner.

Wim

Het is niet echt een merk bagagedrager, de drager kwam bij de fiets.

Ik dacht eventueel een een voordrager, waarop ik dan een rugzakje plaats met wat zwaarder materieel. Maar er zijn niet veel dragers, die dat toelaten,
omdat ik dan ook geen nieuwe fietstassen zou moeten kopen.

En dan kom ik idd bij een OMM drager, een ander heb ik nog niet gezien, voordrager met plek bovnop de drager.

Groeten.

Halo Collega,
Ben zelf 107kg en net vandaag een nieuw voorwiel besteld, omdat de huidige de as mooi naar de knoppe is ( Shimano Deore goed voor 25.000 km, ze zeggen er alleen niet bij dat dat geldt voor mensen die 45 kg wegen)
Na 6.000 km met bepakking begaf de achteras het( vervangen door LX)
Nu op 9.000km ook de vooras, wordt vervangen door een 40 spaaks tandemwiel van Snel.
Dus kijk even kritisch naar je asjes voordat je onderweg komt te staan.
Een voordrager is bizonder goed om het gewicht van de bagage te verdelen, maar let even op dat het dan wel een lowrider is. Uit nood heb ik weleens met een hooggelegen voordrager gereden, vooral op slechte wegen is me dat slecht bevallen.

Groetjes

Opa Leen

Uit het eerste antwoord had ik ook begrepen dat bredere banden,
soelaas konden bieden.

Ik moet zeggen, de banden zijn nu 37 cm breed. Gewone CST banden.

Als ik nu zeker wist dat die bredere banden het hem zullen doen. De wielen
hebben een 'dubbele velg'.

De assen goed, het zijn shimano naven, denk ik, zolang er geen speling op de as zit dan is goed(dit is eigenlijk eerder een vraag dan kennis).

Ik zou natuurlijk wat kilo's kunnen thuislaten, enkel sandalen, geen steviger schoeisel, meer kan ik zo gauw niet bedenken.


Willem

Poeh, het lijkt me nogal een belasting voor het achterwiel. Ik vraag me af of je niet liever wat extra aan voordragers had uitgegeven, als je straks ergens in het buitenland met een kapot achterwiel staat (en wat gaat dàt dan kosten?).

Persoonlijk rijdt ik trouwens liever met het gewicht verdeeld over voor-, en achterwiel. Ik vind het juist een stuk rustiger rijden (maar dan wel met lowriders).

En anders misschien inderdaad wat zware zaken thuislaten.

Maar ja, als je soms die plaatjes ziet van volbeladen fietsen in China, dan vraag je je af waar we moeilijk over doen... :)

Leen Verkerk schreef:Na 6.000 km met bepakking begaf de achteras het( vervangen door LX) Nu op 9.000km ook de vooras,
Laat me een gok doen: niemand heeft ooit naar het vet gekeken en de afstelling was van met het losse handje en vast is vast. (lees "naven afstellen" op http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm)
Wat ging er stuk? De conussen zullen het niet zijn want die kun je voor een paar euro vervangen.
Voor wwwilem: heb je een duidelijke foto van die bagagedrager met vooral het detail bij de as? Een achterwiel kan dit in principe aan, maar dan moet het heel goed en goed gespaakt zijn. Van de 25 kilo er 10 naar voor brengen helpt ook minder dan 10% namelijk; en zoveel mogelijk bagage voor plaatsen fietst niet bepaald fijn, zeker niet als je uit het vlakke Nederland weg bent.
Leon

http://oxford.vdbparts.be/_gamma/gamma_2007.php

De fiets is de oxford rainbow, op, het is geen echte vakantiefiets, maar heeft toch dubbelgelaagde velgen, 40 spaken, en de bagagedrager zie je op de foto. Ik heb de fiets net helemaal laten nazien.

En is dus in zeer goede conditie.

Ik geef toe uiteindelijk weet je het pas las je drie-vier weken fietst dat het goed is. Het zal duitsland en tsjechië worden, dus laat er nou iets gebeuren zal ik zeker in duitsland toch redelijk snel een nieuw wiel dan wel bagagedrager hebben. Ik blijf ook wel zitten met de vraag, ik zie niet direct of ik eventueel nieuwe banden moet plaatsen, bvb bredere, nu zitten er 37mm brede op, wat op zich voldoende zou moeten zijn.

En een beetje fiets moet toch ergens tegen kunnen.
Als de vakantie me bevalt, koop ik wel eens een stalen fiets, met betere dragers, wielen, maar wou het nu toch nog proberen met deze fiets.

Ten minste dat hoop ik.

Groeten

Willem

Willem

wwwillem schreef:http://oxford.vdbparts.be/_gamma/gamma_2007.php
De fiets is de oxford rainbow, op, het is geen echte vakantiefiets, maar heeft toch dubbelgelaagde velgen, 40 spaken, en de bagagedrager zie je op de foto. Ik heb de fiets net helemaal laten nazien.
Hoi,
Ik denk dat het 2x36 spaken zijn :-) 36 is een soort van Nederlandse standaard; voor 40 betaal je al veel meer.
Zorg dat de spaken goed gespannen zijn. Zorg desondanks voor een paar reservespaken of spaken die je passend kunt maken.
De drager zal voorlopig wel voldoen. Als hij breekt, is dat waarschijnlijk bij het boutje beneden. Zoals ik het kan zie kun je dan altijd voorbij de breuk een nieuw gaatje boren zodat je weer verder kunt. In het patje op het wiel is ook plaats voor een nieuw gaatje. Ook andere plekken van de drager kun je in geval van nood wel repareren met tie-wraps, touw, glasvezel met polyester, ijzerdraad of wat dan ook. Repareerbaarheid is een net zo goede eigenschap als sterkte!
Leon

Nee inderdaad 36 dus, tel er graag 4 bij.

Ik zal het er maar op wagen, binnen een paar dagen vertrek ik.

Zo een blackburn achterdrager kost niet superduur, maar of die dan weer beter draagt dan de huidige drager.

Bedankt voor de raad.

Willem

Zie ik op het plaatje een verende voorvork? Dan passen er veel minder voordragers. beste keus lijkt me dan de OMM.
Wim

[/quote]Laat me een gok doen: niemand heeft ooit naar het vet gekeken en de afstelling was van met het losse handje en vast is vast.

Niet dus; asjes gedemonteerd en lekker in het vet gezet en zo afgesteld dat ze op het gewicht van het ventiel draaien.
Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat er een beetje water in de naaf zat.
Aan 1 zijde was zowel de cup als de conisch ingelopen. Shimano levert helaas geen losse cups dus dat werd een ander wiel.


groetjes
Opa

Die 22 kg is best veel voor een vakantie in Europa. Tenminste, als je maar een paar weken gaat en niet ver van de bewoonde wereld enzo. Daar kan vast nog wel een kilo of 4 vanaf.

Lowriders met wat kilo's in de voortassen zijn best prettig, maar geen must.

Verder zou ik het gewoon maar proberen. Ga vantevoren een keer fietsen met bepakking in het bos en kijk of het soepel rijdt zonder al te veel gekraak. Dan komt het vast wel goed.

Was ik idd ook aan het bekijken, kan nog wel wat kleren missen.
Maar ja wat spullen voor de keuken heb ik bij, snelmaaltijden, tee koffie, muesli, gewoon voor de eerste 2 dagen, dat ik dan aanvul bij gebruik.

M'n tent is redelijk zwaar, 3.2 kg. Slaapzak, regenkledij, lange broek, korte broek, handdoek, ehbo(minimum), vuurtje, pot, toilettas,brandstof.

Ik weet niet hoe anderen het doen, maar als ik bagage op 20kg krijg, dan ben ik ook al blij, ben redelijk groot, dus kleren zijn ook groter, zwaarder.

Groeten.

hallo wwwilem,
Ik vraag me soms ook af hoe anderen het doen!! Mijn tent is 5.5kg en ook ik neem alles mee. Zelfs een pot pindakaas!! Ik ben 1.98m lang, maar niet zo zwaar. Ik kom daarmee amper aan 15 kg alles er op en eraan!!
succes met de voorbereiding

Dat klinkt redelijk wwwwwwillem. Maar zijn je tassen dan zo zwaar? :roll:

Dat van die pot pindakaas van Jordan is wel grappig. Die kun je nl ook in tube krijgen: http://www.foodsense.nl/producten.htm

Die jam van Fred & Ed zou ik trouwens niet meenemen: geeft veel te veel troep.

Ik moet zeggen, 15,5 kg is wel netjes. Ik moet toegeven, als er iets is
dat ik nog thuis kan laten, zal ik het zeker doen, fietst ook prettiger.

En weet in feite echt niet waarom alles zo zwaar is, heb er nu wel een trui en broek tussen uit gelaten. Was misschien wat te veel van het goede.

Doe m'n best, om er toch nog wat af te krijgen, dingen die je thuislaat kun je ook niet vergeten onderweg, maar da's ook geen nieuws.

Ik heb wel eens met jaloers blikken gekeken nr een foto ergens op de site met een fietser, die het redt met 2 fietszakken.

Groeten.

Willem