Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Te koop of tips gevraagd: lichtgewicht dons slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Te koop of tips gevraagd: lichtgewicht dons slaapzak

Ik heb een lichtgewicht nomad synthetische mummy slaapzak gekocht van rond de 100 eu, was dikke prima voor de zomerrit in Nederland vorig jaar! Was verbaasd over de warmte…kwaliteit prijsverhouding prima maar voor de lange termijn weet ik niet of het een goede slaapzak is….mijn andere nomad dekenslaapzakken wel…maar die gaan niet mee op de fiets.

Tweede hands dons is een goed idee omdat de ganzen/eenden niet zo goed worden behandeld, zelfs niet met keurmerk ben ik achter gekomen….en dat heb ik van een leverancier/donzen slaapzak fabriek in Nederland gehoord….het is nooit helemaal zuivere koffie in die branche…

Maar goed, dat weet ik ook niet zeker van mijn leren schoenen of gekochte spijkerbroek hoe zuiver dat gaat allemaal…

Gr van ej
De Cumulus Lite Line 300 kost 285 euro. Dan heb je zo’n fijne slaapzak dat je die extra 85 euro al uitgespaard hebt na één nacht omdat je ervoor kiest in de tent te slapen in plaats van in een hotelletje. Voor 225 dollar koop je overigens een Enlightment Equipment APEX 30°F quilt. Synthetisch, sneller droog en ook licht.
https://www.bever.nl/p/exped-trekkingli ... olour=2218
Deze net gekocht…beetje zwaarder, beetje duurder (misschien elders wel binnen je budget).
Deze heb ik ook, Vorig jaar uit de aanbieding van Bergfreunde.de. Ik dacht voor zo'n 180,-. Geen moment spijt van gehad.
Een donzen slaapzak van >900 gram, is dat niet best zwaar?
Chefske schreef:
wo 19 apr, 2023 10:39
Een donzen slaapzak van >900 gram, is dat niet best zwaar?
Dat ligt er maar net aan met welke nachttemperaturen je die slaapzak wil gaan gebruiken.

"het late voorjaar en voor frisse zomernachten in Europa" is te lezen in je startpost. Maar dat kan natuurlijk prima een goed stuk nachtvorst meepakken, en ook op hoogte kan de temperatuur soms gemeen dalen.
een goed stuk nachtvorst meepakken,
Desondanks is >900 gram tegenwoordig best zwaar. Een keertje nachtvorst meepakken gaat prima met een lichtere (<500 gram) slaapzak aangevuld met donzen jasje - lakenzak - isolerend matje - alu.folie - niet te grote tent met weinig gaas.
Bert van Sprang schreef:
wo 19 apr, 2023 11:10
een goed stuk nachtvorst meepakken,
Desondanks is >900 gram tegenwoordig best zwaar. Een keertje nachtvorst meepakken gaat prima met een lichtere (<500 gram) slaapzak aangevuld met donzen jasje - lakenzak - isolerend matje - alu.folie - niet te grote tent met weinig gaas.
Alu-folie in de vorm van een reddingsdeken? Doe je die dan onder je matje, met de reflecterende kant naar boven? Donzen jasje, lakenzak en isolerend matje (R=3.3) heb ik inmiddels. Nu nog een lichte donsslaapzak :D
Alu-folie in de vorm van een reddingsdeken?
inderdaad
Doe je die dan onder je matje, met de reflecterende kant naar boven?
Inderdaad onder het matje, pas een keer gebruikt met inderdaad de reflecterende kant naar boven. Ik heb het niet koud gehad, maar of dat lag aan de alu-folie of aan de andere "maatregelen", kan ik je niet vertellen.
Onder het matje?
Ik heb een dunne slaapzak en als het koud is doe ik mijn "gouden dekbed" losjes over de slaapzak met de gouden kant naar buiten.
Heerlijk behaaglijk.
Niet strak over de slaapzak heen anders krijg je condens problemen.
Ik heb zo'n Exped luchtbed zodat de kou van de bodem geen probleem is.
mijn "gouden dekbed" losjes over de slaapzak
En blijft dat een beetje liggen?
Jazeker.
Het enige probleem is dat het zo vreselijk kraakt als je je omdraait.
Als je wilt weten hoe het werkt ga dan liggen onder een laken, doe het gouden dekbed over het geheel heen en je merkt gelijk de invloed van de reflectie.
Onze radiatoren hebben ook allemaal zo'n deken aan de muurzijde.
Maak je vast vrienden mee op een camping als het vanuit je tent klinkt alsof je chipszakjes hebt verzameld (-:

De matjes die in combinatie met de vloer van een tent kraken zijn doorgaans ook geliefd ;)
Poppink slaapt altijd naast een bergbeek.
Jurr schreef:
wo 19 apr, 2023 20:00
Maak je vast vrienden mee op een camping als het vanuit je tent klinkt alsof je chipszakjes hebt verzameld (-:
De matjes die in combinatie met de vloer van een tent kraken zijn doorgaans ook geliefd ;)
Je slaat de spijker op zijn kop Jurr. :D
willem.m schreef:
wo 19 apr, 2023 20:02
Poppink slaapt altijd naast een bergbeek.
Als dat zou kunnen.....!!
Jurr schreef:
wo 19 apr, 2023 20:00
De matjes die in combinatie met de vloer van een tent kraken zijn doorgaans ook geliefd ;)
Heb me laten vertellen, nog niet uitgeprobeerd, dat als je een dunne doek/deken onder je matje legt dat je dan van dat kraken af bent.
JanH schreef:
do 20 apr, 2023 08:54
Jurr schreef:
wo 19 apr, 2023 20:00
De matjes die in combinatie met de vloer van een tent kraken zijn doorgaans ook geliefd ;)
Heb me laten vertellen, nog niet uitgeprobeerd, dat als je een dunne doek/deken onder je matje legt dat je dan van dat kraken af bent.
Kledingsstukken kan ook. Werkt perfect. Ik heb het wel 100x gedaan denk ik.

P.s. Mijn eerste (TNF Blue Kazoo) donzen slaapzak woog 1500 g, en niet omdat de tijk zwaar was, wel deels vanwege de voor mij overbodige capuchon. Lekker warm!
Hier weer een berichtje van de topicstarter: ik heb gisteren een Rab Mythic 200 besteld. Slaapzak bevat 200 gram 900FP dons met hydrofobe behandeling en heeft een totaal gewicht van 475 gram. Heb hier mijn budget wel iets voor moeten oprekken, maar €260 voor deze slaapzak is een erg goede deal denk ik: op andere webshops zie ik 'm voor €430+.

Kreeg zojuist bericht dat 'ie verzonden is, dus nu maar hopen dat DPD het niet verpest :lol:
Chefske schreef: Hier weer een berichtje van de topicstarter: ik heb gisteren een Rab Mythic 200 besteld. Slaapzak bevat 200 gram 900FP dons met hydrofobe behandeling en heeft een totaal gewicht van 475 gram. Heb hier mijn budget wel iets voor moeten oprekken, maar €260 voor deze slaapzak is een erg goede deal denk ik: op andere webshops zie ik 'm voor €430+.

Kreeg zojuist bericht dat 'ie verzonden is, dus nu maar hopen dat DPD het niet verpest :lol:
En, hoe waren je ervaringen met deze slaapzak?