Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bush+Müller USB-Werk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bush+Müller USB-Werk

Wouter Duijndam schreef:- de Axa heeft een inwendige spanning opslag en de Spanninga niet. Grote voordeel is bij de Axa dat de verlichting tot 4 minuten brand zonder dat je fietst.
Dat zou idd een belangrijk voordeel zijn maar op verschillende websites lees ik dat de Spanninga deze functie ook heeft?
De Safe Stop functie zorgt ervoor dat de lamp blijft schijnen tot vier minuten na stilstand. De licht en bewegingssensor zorgen ervoor dat de lamp automatisch aan gaat als je begint met fietsen. Verder is de koplamp voorzien van dagrijverlichting, een lang aansluitsnoer en een kroonbout montagebeugel. De koplamp wordt geleverd inclusief een telefoonhouder voor montage op het stuur.
Wouter Duijndam schreef:Heb ook nog deze gevonden van Spanninga; de Nomad XDAS. Beetje hetzelfde idee voor zover ik kan nagaan en dat voor minder dan de 1/2 van de prijs van de AXA!
Die was ik nog niet tegen gekomen; mooie prijs voor een lamp met USB aansluiting.

Als ik op de site van Spanninga kijk dan is dit wel een "E-bike 6-36VDC" en ik denk dat je die niet (direct) met een naafdynamo samen werkt. Met een E-bike is er ook geen reden voor een batterijbuffer en kan de lamp dus klein blijven.
Er zijn blijkbaar meerdere varianten van deze koplamp; je hebt een Nomad “XE” die inderdaad voor E-bikes is bedoeld en de Nomad “XDAS” die werkt met een naafdynamo 8)

Het vreemde is dat ik op de website van Spanninga ook alleen die “XE” variant kan terugvinden? Of ze hebben de website niet aangepast of de “XDAS” versie is uit de handel? :|
Xdo / Xdas / Xe zijn inderdaad de versies die Spanninga (mogelijk) voor een lamp levert. Xdas is met "Safe-Stop function" ofwel nabrandtijd, Xdo zonder, beide voor een dynamo en XE is voor een E-bike.

Het is niet onlogisch dat Spanninga geen versie van de Nomad levert voor een dynamo, als ze dat wel zouden doen dan zou de USB 5 Volt elke keer bij het stoplicht uitvallen en veel GPS-en en samrtphones gaan daar niet goed mee om. Een bufferaccu zou de lamp groter en duurder maken.
Of de duvel er mee speelt. We zijn op fietsvakantie in Bretagne en de USB-Werk doet niets. Ik had het ding nog willen testen voor de vakantie, maar daar ben ik niet aan toegekomen. Het zou ook nog een draadbreukje kunnen zijn ergens. Uiteraard had ik gezorgd voor een backup dmv een powerbank, dus heel erg is het niet. Mooi excuus om mezelf een forumslader cadeau te doen.
Ai dat is wel vervelend als dat net tijdens je vakantie gebeurt... :cry: Gelukkig had je nog een powerbank achter de hand!

Ik kwam overigens net op de site van M-Gineering (oa leverancier van de SON naafdynamo's) de volgende tekst tegen:
Dit is de E-werk van Busch en Mueller. De ingenieursoplossing van Busch en Mueller biedt instelmogelijkheden voor stroom en spanning en is dus in te stellen voor de meest wilde vormen van electronica. Wil je gewoon alleen USB spanning, dan zijn er tegenwoordig wel betere oplossingen (De USB-werk van B&M is dat echter nadrukkelijk niet, die gaan allemaal stuk)
Ik ben blijkbaar dus echt niet de enige die zo z'n bedenkingen heeft bij de betrouwbaarheid van de USB-WERK :wink:
Jurjan schreef:
ma 07 mei, 2018 09:06
Op zich niet vreemd dat het niet werkt, de USB-WERK levert volgens B&M 5 V tot max 500mA op.
Hoe je er dan dus die éne AMP uitkrijgt zou al niet mogen kloppen.

De meeste powerbanks zijn er echter wel mee op te laden, die accepteren vaak als ondergrens de 5V/500mA van de originele USB specificatie.
Opladen gaat dan waarschijnlijk, ZEKER met een redelijk grote powerbank als die van jou, erg langzaam.
Welke powerbank heb je?
Ik zit met hetzelfde on-topic probleem namelijk dat ik zonder voldoende geïnformeerd te zijn over de specificaties van de USB-Werk en de benodigde specificaties van mijn applicatie, namelijk een redelijk moderne telefoon zoals een Samsung S7 of Iphone 6) gebruiken tijdens het fietsen (voor navigatie) en dan tegelijk de batterij ervan vol genoeg houden, deze heb aangeschaft. Nu hoop ik nog een oplossing te gaan vinden in de vorm van een 'extra' powerbank te schakelen tussen USB-Werk en smartphone, waardoor ik hopelijk de ontlading van de telefoonbatterij flink kan vertragen. De extra powerbank gaat dan feitelijk fungeren als omvormer, die zou moeten laden o.b.v. de 5V 500mA, die de USB-Werk levert, en genoeg 'stroom' kan afgeven om wel de telefoon te laden.

Dus...als daar al meer ervaringen mee zijn, graag nog jullie on-topic reacties.
Beste fietsert,
ik heb jaren een (ondertussen dus verouderde etc.) powerbank van powertraveller (de powermonkey extreme, van toen nog 9000mAh) gebruikt tot volle tevredenheid.
Ondertussen gebruiken we daarnaast (veranderd stroomgebruik etc.) een nog nieuwe (dus nog niet in onze praktijk gebruikt, gaat dit jaar gebeuren) een rav-power van 20100mAh.
Beide kunnen geladen worden met standaard USB (5V, 500mA).

Maar let op: een powerbank is geen omvormer, in jouw geval is het wellicht niet heel efficient om dit zo te doen.
want: je USB-Werk pakt stroom van de dynamo (en dat is dus de omvormer) slaat dit op in een bufferaccu.
met een bepaald percentage rendement.
Je kunt uiteraard (en dat is nu je oplossing) er een extra powerbank aan hangen (NOG een bufferaccu zeg maar) die je laadt met de stroom van de bufferaccu van de USB-Werk.
Ook dit heeft een rendement, en je verliest dus weer mAh's (om het plastisch te zeggen).
Je voordeel is wel dat je met deze nieuwe powerbank meer stroom output kunt leveren (als je 'm goed uitzoekt) zodat je je telefoon ermee kunt opladen.
Echter, de vraag gaat zijn, of je de tweede powerbank opgeladen kunt houden vanuit de USB-Werk.
Als het acceptabel is om deze powerbank eventueel aan de stroom te hangen wanneer 'ie leeg dreigt te raken is dit een oplossing.

Mijn voorkeur (persoonlijk, en niet gedreven door geld of andere overwegingen) zou zijn om de USB-Werk te vervangen doo een E-Werk, daarmee de powerbank op te laden.
Voordelen:
ten eerste heb je maar één keer verlies bij het laden van accu's, namelijk de powerbank, de E-Werk heeft geen bufferaccu.
ten tweede heb je de optie om sneller te laden, omdat je de E-Werk op bijvoorbeeld 5V 1A kunt zetten, waardoor je het leegtrekken iets meer kunt voorkomen.
nadeel is uiteraard dat je een nieuw apparaat erbij moet kopen.
Bedankt Jurjan! En ik ben het helemaal met je eens, de aanschaf van de USB-Werk is mijn miskoop, en de E-Werk zou een beter alternatief zijn voor wat ik ermee wil doen. Maar gegeven de situatie, en dat ik er niet veel meer geld aan kwijt wil voor nu, ga ik toch proberen er nuttig gebruik van te maken.

Met wat theoretische berekeningen en de op praktijkervaring gebaseerde schatting van het batterijgebruik van mijn telefoon gedurende navigeren zonder bijladen, en ook zonder rekening te houden met theoretische verliezen bij div omzettingen van en naar buffferaccus in dit systeem, lijkt het mogelijk dat het verbruik bijgehouden kan worden, maar iig de afhankelijkheid van netstroom gedurende de fietstochten sterk kan verkleinen.

Eerst moet ik de USB-Werk nog eens goed testen of ie het überhaupt wel doet, door er een laag vermogen vragend (USB) apparaat aan te hangen. Ik heb deze USB-Werk al een jaar op de fiets van mijn vrouw gemonteerd zitten, maar die heeft er dus nog geen goed gebruik van kunnen maken.
fietsert schreef:
wo 22 aug, 2018 11:20
Eerst moet ik de USB-Werk nog eens goed testen of ie het überhaupt wel doet, door er een laag vermogen vragend (USB) apparaat aan te hangen. Ik heb deze USB-Werk al een jaar op de fiets van mijn vrouw gemonteerd zitten, maar die heeft er dus nog geen goed gebruik van kunnen maken.
Ik zou inderdaad eerst eens proberen hoe het gaat als je de telefoon direct aansluit op de USB-WERK; misschien loopt de batterij helemaal niet zo snel leeg als je denkt! Toen mijn voormalige USB-WERK (ik heb er in totaal 3 gehad voordat ik overgestapt ben op een E-WERK) het nog deed kon ik prima navigeren met een iPhone 5 en bleef het batterijpercentage min of meer stabiel?

Het hangt natuurlijk wel sterk af van af welke telefoon en app je gebruikt (het lieftst een app geschikt voor off-line gebuik zodat je de telefoon in “flight mode” kan zetten, scheelt aanzienlijk in het stroomgebruik!), hoe hard je gemiddeld fietst, welke naafdynamo je gebruikt etc.

Verder sluit ik me bij Jurjan aan, om op een USB-WERK een powerbank aan te sluiten en daarop vervolgens weer de telefoon lijkt me niet logisch, gebruik de powerbank als gewoon als reserve zodat je bvb tijdens de pauzes je telefoon wat kan bijladen als ie toch langzaam leegloopt ondanks het gebruik van de USB-WERK.
Niall schreef:
wo 22 aug, 2018 11:46
Ik zou inderdaad eerst eens proberen hoe het gaat als je de telefoon direct aansluit op de USB-WERK...
Dát heb ik al wel getest, en is eigenlijk het oorspronkelijke gemelde probleem, de telefoons, in mijn geval Samsung S7 en IPhone 6S, worden geheel niet geladen op een rechtstreeks aangesloten, in bedrijf zijnde USB-Werk.
fietsert schreef:
wo 22 aug, 2018 12:00
Dát heb ik al wel getest, en is eigenlijk het oorspronkelijke gemelde probleem, de telefoons, in mijn geval Samsung S7 en IPhone 6S, worden geheel niet geladen op een rechtstreeks aangesloten, in bedrijf zijnde USB-Werk.
Ah dat was me tot nu toe niet duidelijk :)

Mmm ik vermoed dat jouw USB-WERK ook gewoon defect is?! Normaal gesproken moet je echt wel een signaaltje krijgen dat je iPhone geladen wordt (zo’n bliksemschichtje naast de batterijindicator) na zo’n 15-20min stevig doorfietsen...

Misschien kan je nog aanspraak maken op garantie? (volgens mij geeft B&M 2 jaar fabrieksgarantie maar ben hier niet 100% zeker van)
Niall schreef:
wo 22 aug, 2018 12:13
Mmm ik vermoed dat jouw USB-WERK ook gewoon defect is?! Normaal gesproken moet je echt wel een signaaltje krijgen dat je iPhone geladen wordt (zo’n bliksemschichtje naast de batterijindicator) na zo’n 15-20min stevig doorfietsen...
Indien het apparaat niet ouder is dan 2 jaar kan je misschien nog aanspraak maken op garantie? (volgens mij geeft B&M 2 jaar fabrieksgarantie maar ben hier niet 100% zeker van)
Inderdaad, maar aangezien dit de eerste reactie was van de klantenservice van de leverancier:

'According to your description we currently see no fault on the B&M USB-Werk. As the maximum current is only 500 mA it can be used only in connection with older mobile phones, mp3-players etc. For all modern end devices you need a more higher current which is not supported by the USB-Werk.

Did you try to charge the end device when the light of the bike was switched on? Furthermore please check the charging with another end device but we assume the item is working properly.'

,gecombineerd met de informatie in dit forumdraadje, voel ik mij wel verplicht het apparaat toch nog even beter te testen alvorens het als DOA te bestempelen.
'According to your description we currently see no fault on the B&M USB-Werk. As the maximum current is only 500 mA it can be used only in connection with older mobile phones, mp3-players etc. For all modern end devices you need a more higher current which is not supported by the USB-Werk.
Klopt volgens mij niet, een iPhone laad zeker op bij een stroomsterkte van 500mA! Heel misschien is het vervolgens niet voldoende om je batterij op 100% te houden als je de telefoon heel intensief gebruikt maar je zou toch zeker het groene batterijlogo + bliksemschichtje moeten zien!

Overigens is 500mA ook de stroomsterkte die een “standaard” USB poort (bij USB 3 is het anders maar die poorten zijn zeldzaam) op een laptop / desktop computer levert. Dus als je iPhone wel laadt aangesloten op je laptop en niet op de USB-WERK dan weet je dat de USB-WERK of niet werkt of een (veel?) lagere laadstroom levert dan in de specificaties staat...

Waar precies de grens ligt kan ik niet vinden maar ik vermoed dat misschien 200-300mA al genoeg is om een iPhone op te laden (gaat dan natuurlijk wel langzaam)
fietsert schreef:gecombineerd met de informatie in dit forumdraadje, voel ik mij wel verplicht het apparaat toch nog even beter te testen alvorens het als DOA te bestempelen.
Het zou me niet verbazen als het toch zo is; mijn 1e USB-WERK was ook DOA vanaf de leverancier :|
De buffer-accu van de B&M USB-werk heeft de eerste paar km's nodig om op te laden, alvorens er een 'device' aan te 'hangen'. Sluit je alles aan en ga je meteen fietsen, dan kan het zijn dat het niet goed functioneert.

Mijn iPhone 5 wordt prima geladen, terwijl de navigatie permanent aanstaat.
Kontakten moeten wel goed aangesloten zijn.

Sukses!
Niall schreef:
wo 22 aug, 2018 12:58
'According to your description we currently see no fault on the B&M USB-Werk. As the maximum current is only 500 mA it can be used only in connection with older mobile phones, mp3-players etc. For all modern end devices you need a more higher current which is not supported by the USB-Werk.
Klopt volgens mij niet, een iPhone laad zeker op bij een stroomsterkte van 500mA! Heel misschien is het vervolgens niet voldoende om je batterij op 100% te houden als je de telefoon heel intensief gebruikt maar je zou toch zeker het groene batterijlogo + bliksemschichtje moeten zien!

Overigens is 500mA ook de stroomsterkte die een “standaard” USB poort (bij USB 3 is het anders maar die poorten zijn zeldzaam) op een laptop / desktop computer levert. Dus als je iPhone wel laadt aangesloten op je laptop en niet op de USB-WERK dan weet je dat de USB-WERK of niet werkt of een (veel?) lagere laadstroom levert dan in de specificaties staat...

Waar precies de grens ligt kan ik niet vinden maar ik vermoed dat misschien 200-300mA al genoeg is om een iPhone op te laden (gaat dan natuurlijk wel langzaam)
fietsert schreef:gecombineerd met de informatie in dit forumdraadje, voel ik mij wel verplicht het apparaat toch nog even beter te testen alvorens het als DOA te bestempelen.
Het zou me niet verbazen als het toch zo is; mijn 1e USB-WERK was ook DOA vanaf de leverancier :|
...en dus heb ik inmiddels verdere getest met mijn USB werk, alle bekende technische voorwaarden daarbij in acht genomen, en aangesloten op een zeer laag vermogen USB apparaat (hartslagmeter horloge in dit geval) ook dan geen oplading. Mijn conclusie is dus dat mijn USB-werk defect is, praktisch DOA, en deze gaat retour winkel, als het goed is. Jammer...laatst ook al een (pas) drie jaar oude B&M LED koplamp van 35 eur gesneuveld...mijn vertrouwen in de kwaliteit van dat merk gaat achteruit...iig zeker het vertrouwen in de prijs/kwaliteitverhouding van artikelen van deze Duitse fabrikant.
fietsert schreef:
wo 05 sep, 2018 20:50
Mijn conclusie is dus dat mijn USB-werk defect is, praktisch DOA, en deze gaat retour winkel, als het goed is.
Ik had al sterk dat het vermoeden dat het ding defect was, je bent de zoveelste die zich de laatste maanden hier heeft gemeld met een kapotte USB-WERK. Bedankt voor de terugkoppeling! 8)
fietsert schreef:
wo 05 sep, 2018 20:50
mijn vertrouwen in de kwaliteit van dat merk gaat achteruit...iig zeker het vertrouwen in de prijs/kwaliteitverhouding van artikelen van deze Duitse fabrikant.
De kwaliteit is een beetje variabel bij B&M, veel van hun producten zijn prima maar er zitten ook rotte appels tussen...
Begin dit jaar een defect exemplaar teruggestuurd en een nieuwe ontvangen. Deze zomer bleek ook die onbetrouwbaar en nauwelijks functionerend.
Teruggestuurd, en het aankoopbedrag teruggeëist (en gekregen).
Vorige week de Dynalader gekocht. 2x.zo duur en hopelijk veel betrouwbaarder. Moet hem nog aansluiten, ziet er wel solide uit.
Heb al twee keer een usb-werk geïnstalleerd op mijn fiets om mijn IPhone op te laden. Na drie weken problemen. IPhone laadde niet meer op en de usb-werk liet het afweten.Allebei dood. Heb nog overwogen om een derde aan te schaffen maar heb een powerbank van 30000 aangeschaft en een campingstekker met een stekkerdoosje.😬
Toen ik een SON-voorwiel bestelde en daarbij vertelde dat ik Bush+Müller USB-Werk wilde kopen werd er zodanig naar mij gekeken dat ik dacht, hmm, blijkbaar geen goede keuze en werd ik verwezen naar de steckdose-unterwegs serie (https://fahrradzukunft.de/34/steckdose-unterwegs-9).

Op basis daarvan gekozen voor de Appcon 3000. Vorig jaar geplaatst en bevalt tot nu toe goed. Voordeel is dat een powerbank van 3000 geïntegreerd is die je ook kunt meenemen in de tent zodat je ook 's nachts nog wat kunt opladen.