Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geometrie bij relatief lang bovenlijf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Geometrie bij relatief lang bovenlijf

Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 12:04
Binnen diezelfde marges is toch ook de reach niet van belang?
Je zadel verschuiven heeft niet zoveel impact op de stuureigenschappen/stabiliteit, je kan dus de zithoek behoorlijk aanpassen voordat je het echt merkt (zeker als de fiets lange liggende achtervorken heeft). Een cm langere/kortere stuurpen merk je daarentegen meteen.

Maar het grote voordeel van Stack en Reach is dat je fietsen goed kan vergelijken en kan zien of je een bepaalde zit van je oude fiets kan benaderen.
loknor schreef:
vr 03 mar, 2023 08:50
Je zadel verschuiven heeft niet zoveel impact op de stuureigenschappen/stabiliteit, je kan dus de zithoek behoorlijk aanpassen voordat je het echt merkt (zeker als de fiets lange liggende achtervorken heeft). Een cm langere/kortere stuurpen merk je daarentegen meteen.
Ik merk het meteen aan mijn polsen en schouders als ik het zadel naar voren schuif.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 09:21
Ik merk het meteen aan mijn polsen en schouders als ik het zadel naar voren schuif.
Bekijk het van een andere hoek. Uiteraard merkt je lichaam het als je een andere positie aanneemt, maar het gaat hier om het creëren van een nagenoeg identieke positie.

De reden dat zithoek minder spannend is:

Jouw fiets heeft Stack A en Reach B, met een zithoek van 70graden.
Nieuwe fiets heeft Stack A en Reach B, met zithoek 69 graden.

Door het schuiven van het zadel krijg je exact dezelfde zithouding (met hetzelfde gevoel op de polsen).
Ok, die kant snap ik nu.
Blijft nog dat stack en reach veranderen als de constructeur de balhoofdbuis langer of korter ontwerpt.
Als je dan twee fietsmodellen hebt met als enige verschil een langere of kortere balhoofdbuis dan krijg je een identieke zitpositie (incl rijeigenschappen) door het stuur lager of hoger te zetten, maar de stack en reach van die twee fietsen zijn wel verschillend.
Neem onderstaande fiets. Als je daar een nieuw frame voor zou bouwen zou je de bovenbuis er 5 of misschien wel 10 cm hoger in kunnen zetten, waardoor stack en reach stevig veranderen. Maar aan zit of rijeigenschappen verandert er dan helemaal niets.
Afbeelding
Dan krijg je dit:
Afbeelding
Het issue is een beetje dat je ahead een stuk minder ruimte hebt juist voor die aanpassing. Paar cm onder en boven optimaal, gekker wordt het niet zonder rare kunstgrepen (mp is er dol op, maar ik niet). Dus dan geeft stack/reach een heel aardige indicatie waar je met het frame uit kunt komen.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 10:07
Ok, die kant snap ik nu.
Blijft nog dat stack en reach veranderen als de constructeur de balhoofdbuis langer of korter ontwerpt.
Als je dan twee fietsmodellen hebt met als enige verschil een langere of kortere balhoofdbuis dan krijg je een identieke zitpositie (incl rijeigenschappen) door het stuur lager of hoger te zetten, maar de stack en reach van die twee fietsen zijn wel verschillend.
Neem onderstaande fiets. Als je daar een nieuw frame voor zou bouwen zou je de bovenbuis er 5 of misschien wel 10 cm hoger in kunnen zetten, waardoor stack en reach stevig veranderen. Maar aan zit of rijeigenschappen verandert er dan helemaal niets.
Afbeelding
Ik verwacht wel dat een groter frame, dus een grotere driehoek, een stuk slapper zal zijn.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 10:07
Blijft nog dat stack en reach veranderen als de constructeur de balhoofdbuis langer of korter ontwerpt.
Je hebt uiteraard gelijk, zeker bij Stack. Daarom is stack (wat mij betreft) minder problematisch als het niet om een sportfiets gaat waar je de maximale drop wil.

Ik ben uiteraard stavast in "proefrijden", maar stack en reach zijn meer informatief dan "54"of "M" of "lengte bovenbuis".
De stack is natuurlijk bij te regelen met extra spacers of een stuurpen met andere hoek. Maar met een carbon voorvork wordt maximaal 3 cm aan spacers als regel gehanteerd. En als je een spacertoren niet mooi vind dan is het ook wel fijn als je met minder uit de voeten kan.
En de reach kan je vaak makkelijker vergroten dan verkleinen. Een te korte stuurpen is niet fijn qua stuurgedrag, of het frame moet er voor ontworpen zijn (moderne gravel frames en mtb frames bv).
Sonny schreef:
vr 03 mar, 2023 14:14
Een te korte stuurpen is niet fijn qua stuurgedrag,
Als je tegelijkertijd meer drop creëert (en dus meer gewicht voorop) compenseer je weer, maar dat zijn echt van die aanpassingen die je liever niet zomaar neemt omdat het lastig te voorspellen is of het gaat werken. Hoe dan ook sleutel je direct aan de rijeigenschappen terwijl je dit doet om hem passend te krijgen.
Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 10:08
Ik heb het nog eens bekeken maar ik vind stack en reach vreemde grootheden want de hele zitbuishoek zit er niet in en het idee gaat uit van een vaste stuurhoogte, want als je het stuur hoger of lager zet veranderen stack en reach allebei.
Stack en Reach zijn er niet om zithoudingen maar om frames te vergelijken. Als ik me niet vergis was het idee dat er geen eenduidigheid zit in de maataanduidingen van fabrikanten. 61 centimeter bij de ene is 59 of 63 centimeter bij de andere etc., om nog maar te zwijgen van een producent als Giant die werkt met XS / S / M enzovoort.

Bovendien komen Stack en Reach - nog steeds als ik me niet vergis - uit de racefietswereld, en de hoeken van de zadelbuizen variëren dan niet veel tussen frames van verschillende fabrikanten, toch niet als ze dezelfde Stack en Reach hebben.

Het onderliggende idee is volgens mij ook dat er een ideale stand van het zadel bestaat ten opzichte van de trapas, die je op elk frame hetzelfde instelt. Die ideale stand kun je weergeven als de hoogte, verticaal gemeten vanuit de trapas, en de afstand van het zadel tot die verticale lijn. Het enige wat frames dan nog onderscheidt is de Stack en de Reach.

Wat je dan verder nog doet met spacers, stuurpennen en het stuur, daar kun je mee spelen tot je goed zit. Maar die speelruimte is beperkt en Stack en Reach geven je een idee van wat mogelijk is met een specifiek frame. Met een lage Stack ga je véél spacers moeten gebruiken op meer rechtop te zitten etc.

Als ik lekker op een fiets zou zitten en een andere zou willen kopen, zou ik zeker checken of Stack en Reach hetzelfde zijn. Als je die hoge spacertoren beu bent, kun je gaan voor een gelijkaardige Reach maar hogere Stack etc.
Ik zou qua zadelpositie niet de punt van het zadel als referentie nemen maar de indrukking van de zitbotjes. De lengte van de punt van een zadel kan namelijk flink verschillen. Bij een Brookszadel is een bijna versleten B66 echt een flink eind langer dan een nieuwe B66s, zeker 4 cm.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 20:19
Ik zou qua zadelpositie niet de punt van het zadel als referentie nemen maar de indrukking van de zitbotjes. De lengte van de punt van een zadel kan namelijk flink verschillen. Bij een Brookszadel is een bijna versleten B66 echt een flink eind langer dan een nieuwe B66s, zeker 4 cm.
Wat ook de lengte van het zadel is, of de plaats van de zitbotjes etc., je kunt de stand van een specifiek zadel uitdrukken als de hoogte (verticaal gemeten vanuit de trapas) en de horizontale afstand tussen de zadelpunt en die verticale.

Twee verschillende zadels op hetzelfde frame zullen misschien een andere horizontale afstand geven, dat klopt. Maar als je hetzelfde zadel op een ander frame zet, blijven de twee afstanden die ik net beschreef, hetzelfde. Daarom zijn alleen Stack en Reach relevant als je frames vergelijkt.

Dit gaat er natuurlijk vanuit dat je de ideale stand van een specifiek zadel gevonden hebt, en die op een ander frame wilt kopiëren.

EDIT: voor alle duidelijkheid: Stack en Reach zeggen vanzelfsprekend niet alles over een frame. Je hebt ook nog een hoek van de balhoofdbuis, de hoogte van de trapas ten opzichte van de grond etc. Maar het is een goede eerste indicatie als je frames (niet: zithoudingen) vergelijkt.
derdekeer schreef:
vr 03 mar, 2023 20:46
Wat ook de lengte van het zadel is, of de plaats van de zitbotjes etc., je kunt de stand van een specifiek zadel uitdrukken als de hoogte (verticaal gemeten vanuit de trapas) en de horizontale afstand tussen de zadelpunt en die verticale.
Twee verschillende zadels op hetzelfde frame zullen misschien een andere horizontale afstand geven, dat klopt. Maar als je hetzelfde zadel op een ander frame zet, blijven de twee afstanden die ik net beschreef, hetzelfde. Daarom zijn alleen Stack en Reach relevant als je frames vergelijkt.
Dit gaat er natuurlijk vanuit dat je de ideale stand van een specifiek zadel gevonden hebt, en die op een ander frame wilt kopiëren.
Klopt, en deze reactie had ik ook wel verwacht. Maar het maakt het bij elkaar niet gemakkelijker.

Wat we nu namelijk hebben, is dat er bij elke vraag die er te stellen valt een rijtje van voorwaarden komt. De oorzaak daarvan zit hem er kennelijk in dat stack en reach geweldig zijn als je verder dezelfde fietsen vergelijkt. Dat zal fijn zijn in de wielrennerij, maar in de tak waar we hier in zitten is dat een probleem.
We hebben hier bijna per definitie andere zadels, andere stuurpennen, (erg) verschillende sturen, andere schoenen en pedalen (dik/dun) andere wensen (de een hard en de ander langzaam en de een diep en de ander rechtop) en je hebt zelfs (o help) vrouwenzadels die centimeters korter zijn dan de bijbehorende herenversies.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 20:57

Wat we nu namelijk hebben, is dat er bij elke vraag die er te stellen valt een rijtje van voorwaarden komt. De oorzaak daarvan zit hem er kennelijk in dat stack en reach geweldig zijn als je verder dezelfde fietsen vergelijkt. Dat zal fijn zijn in de wielrennerij, maar in de tak waar we hier in zitten is dat een probleem.
We hebben hier bijna per definitie andere zadels, andere stuurpennen, (erg) verschillende sturen, andere schoenen en pedalen (dik/dun) andere wensen (de een hard en de ander langzaam en de een diep en de ander rechtop) en je hebt zelfs (o help) vrouwenzadels die centimeters korter zijn dan de bijbehorende herenversies.
Stack en Reach zijn er niet om dezelfde fietsen maar om verschillende frames te vergelijken, dus ik weet niet wat je met die zin bedoelt.

Maar je favoriete zithouding hangt natuurlijk niet alleen af van het frame. Er zijn inderdaad ook stuurpennen en andere dingen. Stack en Reach geven je m.i. een indicatie van wat je met die andere dingen kunt bereiken. Op een Bianchi Oltre van 53 centimeter (Stack 504 millimeter, Reach 393 millimeter) zal iemand van 1,73 meter nooit rechtop kunnen zitten, tenzij met een spacertoren die door de fabrikant wellicht verboden wordt.

Dus je kunt spelen met dingen maar Stack en Reach geven aan wat je mag verwachten van die speelruimte. Als je gelukkig bent met een bepaalde houding, mee bepaald door de lengte van de stuurpen, het stuur etc., en je zoekt een andere fiets, dan is het een goed idee om Stack en Reach even te vergelijken. Zijn die té afwijkend dan mag je op zoek gaan naar een andere stuurpen, stuur etc. om dezelfde houding te vinden - als het al lukt.
Wellicht een late reactie, maar toch. Ik ben 194 cm lang en ik heb ook een relatief lang bovenlichaam. Ik kies standaard altijd het grootste frame wat er te krijgen is en dat bevalt prima. Mijn trekkingbike is bijvoorbeeld een Idworx Easy Rohler XXL (64 cm). Het frame is hoger dan je op grond van mijn lichaamslengte zou verwachten, maar de lange bovenbuis zorgt voor een supercomfortabele fietshouding.
WimB schreef:
vr 03 mar, 2023 10:56
Ik verwacht wel dat een groter frame, dus een grotere driehoek, een stuk slapper zal zijn.
Een langer frame is slapper, een hoger frame juist stijver, contrary to popular belief.