Leon schreef: ↑wo 01 mar, 2023 10:08
Ik heb het nog eens bekeken maar ik vind stack en reach vreemde grootheden want de hele zitbuishoek zit er niet in en het idee gaat uit van een vaste stuurhoogte, want als je het stuur hoger of lager zet veranderen stack en reach allebei.
Stack en Reach zijn er niet om zithoudingen maar om frames te vergelijken. Als ik me niet vergis was het idee dat er geen eenduidigheid zit in de maataanduidingen van fabrikanten. 61 centimeter bij de ene is 59 of 63 centimeter bij de andere etc., om nog maar te zwijgen van een producent als Giant die werkt met XS / S / M enzovoort.
Bovendien komen Stack en Reach - nog steeds als ik me niet vergis - uit de racefietswereld, en de hoeken van de zadelbuizen variëren dan niet veel tussen frames van verschillende fabrikanten, toch niet als ze dezelfde Stack en Reach hebben.
Het onderliggende idee is volgens mij ook dat er een ideale stand van het zadel bestaat ten opzichte van de trapas, die je op elk frame hetzelfde instelt. Die ideale stand kun je weergeven als de hoogte, verticaal gemeten vanuit de trapas, en de afstand van het zadel tot die verticale lijn. Het enige wat frames dan nog onderscheidt is de Stack en de Reach.
Wat je dan verder nog doet met spacers, stuurpennen en het stuur, daar kun je mee spelen tot je goed zit. Maar die speelruimte is beperkt en Stack en Reach geven je een idee van wat mogelijk is met een specifiek frame. Met een lage Stack ga je véél spacers moeten gebruiken op meer rechtop te zitten etc.
Als ik lekker op een fiets zou zitten en een andere zou willen kopen, zou ik zeker checken of Stack en Reach hetzelfde zijn. Als je die hoge spacertoren beu bent, kun je gaan voor een gelijkaardige Reach maar hogere Stack etc.