Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
Over aanrijdingen tussen auto's en fietsers: op een ander forum moest ik enkele lui pareren die bij het met de auto afslaan een fietser in de flank kregen die rechtdoor ging.

Wat de boel verwarrend maakt is dat er op het fietspad haaientanden staan zodat de schuld steeds bij de fietser werd gelegd... en eigenlijk da's niet onbegrijpelijk - want haaientanden.

Het zou mooi zijn als er minder verwarring zou zijn... en dus ook minder ongelukken (want ik denk dat het misschien wel één van de meest voorkomende soort is) bij dergelijke verkeerssituaties.

https://www.rijschoolpaulhermans.nl/haa ... t-verkeer/
Bedoel je deze situatie, van onderstaand plaatje uit jouw link?
Vergis ik me nu of komt deze situatie in Limburg weinig voor?
Afbeelding
Fedor schreef:
do 20 apr, 2023 17:08
Over aanrijdingen tussen auto's en fietsers: op een ander forum moest ik enkele lui pareren die bij het met de auto afslaan een fietser in de flank kregen die rechtdoor ging.

Wat de boel verwarrend maakt is dat er op het fietspad haaientanden staan zodat de schuld steeds bij de fietser werd gelegd... en eigenlijk da's niet onbegrijpelijk - want haaientanden.

Het zou mooi zijn als er minder verwarring zou zijn... en dus ook minder ongelukken (want ik denk dat het misschien wel één van de meest voorkomende soort is) bij dergelijke verkeerssituaties.

https://www.rijschoolpaulhermans.nl/haa ... t-verkeer/
Deze situatie kom ik tegen op mijn werkdagen in Assen, inderdaad de haaientanden maken het verwarrend, anderszijds weer logisch want ook de fietser moet voorrang verlenen aan alle rechtdoorgaand verkeer van links ( is voorrangsweg )maar het afslaand verkeer moet de fietser die rechtdoor gaat weer voorrang verlenen wat stijve nek van het goed achterom kijken oplevert. De fietsers fietsen steeds sneller. :shock:
Geef mij dan maar stoplichten.
Heb je een streetviewvoorbeeld?

Ik vind het maar vreemd dat, hoewel de auto op het moment van conflict op dezelfde plek staat en dezelfde kant op gaat, de voorgeschiedenis van de auto zou bepalen wie voorrang heeft.

Zelf ga ik er van uit dat wanneer ik over haaientanden heen moet, ik nooit voorrang heb.
derdekeer schreef:
wo 19 apr, 2023 22:25
...
Het gaat toch niet om anti-auto?

Soms, als ik niets beters te doen heb, doe ik al dromend wel eens een Gedankenexperiment.
De wegen worden dan bereden door groepen wielrenners en nietsontziende vakantiefietsers die moeiteloos de zwaarste voetgangers platrijden.
De bestuurders van deze fietsen gedragen zich ten opzichte van voetgangers een beetje zoals voetgangers zich gedragen ten opzichte van mieren.
Af en toe zwaaien ze zonder nadenken - en zonder slechte bedoelingen! - met het voorwiel van hun superfiets en slalommen tussen en tegen de mannen, vrouwen, x-personen en kinderen. De ledematen van de ongelukkige voetgangers plakken eraan.

In dat Gedankenexperiment zeggen die bestuurders van fietsen dan: ja, wat wil je, jullie zijn ook niet goed zichtbaar vanaf de fiets. Waarom draag je geen fluo-kleuren? Waarom draag je geen helm, en een beschermend pak?

Sommigen tonen met data aan dat die fluo-kleuren, een helm en een beschermend pak inderdaad het aantal voetgangersdoden zouden verminderen. Anderen wijzen erop dat fietsers ook geen lieverdjes zijn. Ze rijden ook niet altijd zoals het hoort. Er sterven toch ook wel eens fietsers omdat ze tegen een boom rijden of zo?

Laten we nou maar die verplichting invoeren dat voetgangers een helm en een beschermend pak moeten dragen. Alleen fluo-kleuren zijn nog toegestaan.

Ik stel me dan altijd een schuimbekkende menigte fieters voor, en daarmee stopt het Gedankenexperiment doorgaans.
Jurr schreef:
wo 19 apr, 2023 14:28
Ach, men is hier over het algemeen wat meer anti-auto, anti-vliegtuig, rijbewijsloos... dan gemiddeld in Nederland denk ik. Anti-auto en anti-vliegtuig topics doen het dan ook traditioneel goed hier op het forum.
Helemaal mee eens.
20230420_175134(1).jpg
Leon schreef:
do 20 apr, 2023 17:44
Heb je een streetviewvoorbeeld?

Ik vind het maar vreemd dat, hoewel de auto op het moment van conflict op dezelfde plek staat en dezelfde kant op gaat, de voorgeschiedenis van de auto zou bepalen wie voorrang heeft.

Zelf ga ik er van uit dat wanneer ik over haaientanden heen moet, ik nooit voorrang heb.

Je rijdt naar een voorrangsweg toe en de fietser naast je ook. Je moet beide stoppen want haaientanden, maar wanneer er geen verkeer van links komt wil de auto rechtsaf maar die moet dan weer voorrang verlenen aan de fietser die rechtdoor wil.
Zie mijn slechte foto ( van pc scherm gemaakt)
Leon schreef:
do 20 apr, 2023 17:44
Heb je een streetviewvoorbeeld?

Ik vind het maar vreemd dat, hoewel de auto op het moment van conflict op dezelfde plek staat en dezelfde kant op gaat, de voorgeschiedenis van de auto zou bepalen wie voorrang heeft.

Zelf ga ik er van uit dat wanneer ik over haaientanden heen moet, ik nooit voorrang heb.
Dit is zo'n geval. Geen idee wat de uitslag zou zijn bij een ongeval. Zelf respecteer ik ook altijd de haaientanden.

https://www.google.nl/maps/@50.8301521, ... 312!8i6656

De - nieuwe - rotonde bij Mechelen is ook onduidelijk wat dat betreft, al is de afstand tussen rotonde en fietsoversteekplaats behoorlijk dus dat maakt de voorrangsregels wel logischer.

Afbeelding
Dit is ook een leuke: de rotonde voor het station van Den Bosch. Niemand begrijpt wie voorrang heeft. Tijdens de spits voor verkeersdeelnemers een jungle waarin het recht van de meest brutale zegeviert, en voor automobilisten een hel. Normaal gezien voor mij het gevaarlijkste moment van de dag als ik naar huis fiets, al was vandaag de vlak daarna tegen het verkeer in fietsende junkie wel extreem gevaarlijk. Het ging uiteindelijk goed omdat iedereen -automobilisten, fietsers en voetgangers- bleef opletten.
Screenshot_20230420-182702.png
Fedor schreef:
do 20 apr, 2023 17:58
Dit is zo'n geval. Geen idee wat de uitslag zou zijn bij een ongeval. Zelf respecteer ik ook altijd de haaientanden.
https://www.google.nl/maps/@50.8301521, ... 312!8i6656
Wijlre. Mooi voorbeeld van het zogeheten wegridiculiseren van fietsers. Vanuit 2 van de 3 richtingen ga je omlaag en met name wielrenners gaan dan echt niet proberen de smalle fietspaadjes te volgen. De auto's rijden er meestal langzamer dan de wielrenners. Andere fietsers zie ik er wel eens stuntelen met wegrijden, dus of dat beter is? Voor auto's is het wel een fijn idee dat fietsers er officieel niet meer op de weg mogen komen.
Leon schreef:
do 20 apr, 2023 19:04
Wijlre. Mooi voorbeeld van het zogeheten wegridiculiseren van fietsers. Vanuit 2 van de 3 richtingen ga je omlaag en met name wielrenners gaan dan echt niet proberen de smalle fietspaadjes te volgen. De auto's rijden er meestal langzamer dan de wielrenners. Andere fietsers zie ik er wel eens stuntelen met wegrijden, dus of dat beter is? Voor auto's is het wel een fijn idee dat fietsers er officieel niet meer op de weg mogen komen.
Als ik vanuit Gulpen kom (net daarvoor heb je bij het kasteel ook al zo'n maffe situatie) hou ik altijd rechts aan (en ga dan bovenaan pas naar links). De bocht naar links (die met de haaientanden dus) is dusdanig lastig en onoverzichtelijk dat je minimaal je vaart compleet kwijt bent of zelfs moet stoppen. De andere kant op ga ik altijd langs de kerk vanwege dezelfde onoverzichtelijkheid.
In dit soort situaties wordt ik wel eens overmeesterd door een onbedwingbare neiging mijn rechtlijnigheid te verliezen en me aan te passen aan de mores van de tijd.
Leon schreef:
do 20 apr, 2023 19:40
In dit soort situaties wordt ik wel eens overmeesterd door een onbedwingbare neiging mijn rechtlijnigheid te verliezen en me aan te passen aan de mores van de tijd.
Zonder het voorgaande gelezen te hebben: Je geeft toe? Je legt je er bij neer?
de rotonde voor het station van Den Bosch
Het enige waar ik hier op let is dat de voetgangers op de zebra altijd voorrang hebben en zelfs daar moet je als automobilist af en toe een beetje doorduwen, want anders kom je er niet doorheen. Echter nog nooit meegemaakt dat er (door automobilisten en/of fietsers) erg hard wordt gereden, want dat is onmogelijk. En ik heb ook nog nooit gehoord dat er ernstige ongelukken zijn gebeurd.
Precies Bert. Minder regulering maakt dat er beter gekeken wordt.
Ongelukken gebeuren er wel degelijk. Bewijs op streetview:
https://www.google.com/maps/@51.6903996 ... 384!8i8192
Hij heeft pijn aan de linkerduim: https://www.google.com/maps/@51.690384, ... 384!8i8192
(Bloed op streetview! Den Bosch moet dan wel een gevaarlijke stad zijn :shock: :wink: )
willem.m schreef:
do 20 apr, 2023 17:48

Soms, als ik niets beters te doen heb, doe ik al dromend wel eens een Gedankenexperiment.
De wegen worden dan bereden door groepen wielrenners en nietsontziende vakantiefietsers die moeiteloos de zwaarste voetgangers platrijden.
Mooie versie van mijn Gedankenexperiment, die illustreert wat ik wilde zeggen: het zou toch absurd zijn mochten we van voetgangers vragen dat ze zich voortaan gekleed in fluo & beschermd door een helm & een pak met airbags in het verkeer begeven omdat er nu eenmaal nietsontziende wielrenners en vakantiefietsers op de baan zijn?

Het zou nochtans hun veiligheid bevorderen. Niet alleen bij aanvaringen met fietsers (of auto's!). Minder dan week geleden zag ik nog zo'n druk op zijn smartphone kijkende voetganger zonder enige hulp van buitenaf op zijn smikkel gaan.

Ik ben trouwens niet anti-auto. Ik rij soms zelf met de auto en voor sommige verplaatsingen is het best een aanvaardbare oplossing.

Wat ik wel bizar vind, is de indruk die ik krijg, namelijk dat de gebruiker van voertuigtype X in een mentale toestand terechtkomt waarin hij denkt dat alle weggebruikers een variant van hemzelf zijn, dus ook gebruikers van voertuigtype X. Autorijders gedragen zich in mijn ervaring vaak alsof fietsers ook een soort autogebruikers zijn. Fietsers doen hetzelfde, en voetgangers ook (het aantal voetgangers dat denkt dat een fietspad ook aangelegd is voor voetgangers, is ontelbaar).
derdekeer schreef:Minder dan week geleden zag ik nog zo'n druk op zijn smartphone kijkende voetganger zonder enige hulp van buitenaf op zijn smikkel gaan.
Onbetaalbaar! Dat willen we toch niet missen? :wink:
Wat eigenlijk wel de vraag oproept of automobilisten blijkbaar beter zelfbeschermd zijn tegen eigen smartphonegebruik dan dat fietsers dat zijn.
Leon schreef:
do 20 apr, 2023 20:43
Hij heeft pijn aan de linkerduim:
Dat die mijnheer-met-pijn-aan-zijn-linkerduim in een bezorg outfit daar zit, zou ook zomaar kunnen zeggen dat het niet aan de verkeerssituatie ter plekke lag.

Die rotonde in Den Bosch werkt uitstekend, is mijn ervaring. Want de voetgangers hebben altijd voorrang, want zebrapad. Waardoor al het andere verkeer zich moet aanpassen aan de voetgangers. Daarna hebben de fietsers voorrang op de auto's, want haaientanden. Daarom begrijp ik jouw "niemand begrijpt wie voorrang heeft" niet willem.m, want het is m.i. juist heel duidelijk; dit in tegenstelling tot bv gebieden ingericht als shared space.
En dan hier een filmpje van het wangedrag zoals nogal wat fietsers dat vertonen; iets wat zeker niet is voorbehouden aan A'dam of grote steden in het algemeen.
Vooral fietsen met 'oortjes' in, of een headset op: hoe debiel moet je dan zijn om dat te doen?!

https://www.telegraaf.nl/video/14195311 ... ch-schamen