Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trangia brandstof / vervoer - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Trangia brandstof / vervoer

Irrimirriradelt schreef:
di 28 mar, 2023 15:09
Nu is mijn vraag hoelang brandt ie met een vol cupje?
Je kan de vraag het beste omgedraaid stellen: hoe veel spiritus heb ik nodig om een liter water aan de kook te brengen? Als je dat eenmaal weet kan je dat als basis gebruiken voor je planning (hoe veel water ga ik per dag koken, hoe veel dagen ga ik op pad).

Dat heb ik een keer gedaan met mijn (in dit geval) gasbrander. Je hebt hier een goede digitale keukenweegschaal voor nodig. Als eerste heb ik mijn gastankje gewogen. Daarna heb ik (buiten) een pan met 1 liter water opgezet, "vol gas". In 6 minuten kookte het water. Daarna heb ik het tankje opnieuw gewogen en toen bleek dat deze 10 gram minder woog. Het gaat hier om 10 gram vloeibaar gas. Met dit gegeven en met de wetenschap hoeveel vloeibaar gas er in je tankje zit (staat op de buitenkant: Net Weight) kan je uitrekenen hoeveel dagen je vooruit kan. Natuurlijk zijn er diverse factoren die e.e.a. beïnvloeden (zorg voor een goed windscherm) maar het is een heel aardige indicatie. Op deze wijze kan je ook je spiritusgebruik meten. Een beetje serieuze keukenweegschaal heeft een afwijking van 1 gram.
Leon schreef:
zo 02 apr, 2023 12:01
WillemT schreef:
zo 02 apr, 2023 11:51
piviets schreef:
di 28 mar, 2023 21:17
oke ,vaak schoonmaken.
Eerst in en plastic zak rollen scheelt een hoop :-)
Ik denk dat hij het inwendige van de brander bedoelt, vooral de verstuiver.
Misschien had ik iets meer moeten citeren: "Siggfles in onderste bidonhouder, oke ,vaak schoonmaken."
WillemT schreef:
Leon schreef:
WillemT schreef:Eerst in en plastic zak rollen scheelt een hoop :-)
Ik denk dat hij het inwendige van de brander bedoelt, vooral de verstuiver.
Misschien had ik iets meer moeten citeren: "Siggfles in onderste bidonhouder, oke ,vaak schoonmaken."
Oh, daar had ik niet aan gedacht. Ik klop gewoon af en toe de rommel van de fles. Verstuivers kunnen veel lastiger doen.
Is zo'n Trangia brandstoffles zo degelijk een robuust dat je hem vertrouwd in je fietstassen kunt vervoeren? Of hou je ook zo'n fles ergens buiten je tassen?
Een brandstoffles vind ik iets wat vaak prima onder de onderbuis van je frame kan hangen. Maar in de kleinste maat gaat mijn MSR brandstoffles voor een weekendje ook soms gewoon een tas in.
Nou Nee , ik bedoel dat in die onderste bidonhouder de fles altijd onder de modder komt te zitten ......
En plastic flessen voor brandstof vind ik geen optie, eens gaan ze stuk.
Pier.
piviets schreef:
wo 05 apr, 2023 21:07
Nou Nee , ik bedoel dat in die onderste bidonhouder de fles altijd onder de modder komt te zitten ......
En dat is erg voor zo'n brandstoffles? ;)
Precies…voor mij is die fles extra bescherming voor mijn ketting en tandwielen.
Ik heb een MSR fles onder de onderbuis en een kleine Trangia fles van 300 ml. Die laatste in een plastic zak in mijn voortas. Als ik maar kort weg ga, dan neem ik alleen die Trangia fles mee. Ik heb die twee flessen, omdat je meestal de brandstof alleen per liter kunt kopen.
Ik heb gewoon de plastic literfles van de Action (100% ethanol) in een bidon. Die borg ik met een elastiek zodat hij er nooit uit kan rammelen. Ook de olie voor het koken is taboe in de tassen.
Westveen schreef:
do 06 apr, 2023 06:38
Ook de olie voor het koken is taboe in de tassen.
Waar laat je die dan?
Even voor de zekerheid: spiritus mag je niet in alu flessen als van Sigg bewaren. Voor spiritus heb je een plastic fles nodig, zoals de speciale Trangia flessen met veiligheidssluiting. Die van mij hangt in een Bikebuddy houder onder de onderbuis.
Wim schreef:
do 06 apr, 2023 08:45
Even voor de zekerheid: spiritus mag je niet in alu flessen als van Sigg bewaren. Voor spiritus heb je een plastic fles nodig, zoals de speciale Trangia flessen met veiligheidssluiting. Die van mij hangt in een Bikebuddy houder onder de onderbuis.

Want? :oops:
Aluminium corrodeert door spiritus.
Wim schreef:
do 06 apr, 2023 11:17
Aluminium corrodeert door spiritus.
Kook al jaren op een Trangia, sinds 1997.
Tot aan 2013 de spiritus altijd vervoerd in een aluminium Siggfles.
Nooit problemen gehad.

Waarneming.
Die fles staat nog altijd in de schuur. De binnenkant is nog altijd even glimmend als in het begin.
Tot mijn verbazing was de fles nog halfvol. Na 10 jaar stilstand is er geen verschil te zien tussen het bovenste deel van de fles, en het deel wat al 10 jaar met de spiritus in aanraking komt.
Peter Molog schreef:
do 06 apr, 2023 14:04
Wim schreef:
do 06 apr, 2023 11:17
Aluminium corrodeert door spiritus.
Kook al jaren op een Trangia, sinds 1997.
Tot aan 2013 de spiritus altijd vervoerd in een aluminium Siggfles.
Nooit problemen gehad.

Waarneming.
Die fles staat nog altijd in de schuur. De binnenkant is nog altijd even glimmend als in het begin.
Tot mijn verbazing was de fles nog halfvol. Na 10 jaar stilstand is er geen verschil te zien tussen het bovenste deel van de fles, en het deel wat al 10 jaar met de spiritus in aanraking komt.
De Sigg flessen hebben een plastic voering, dus er is geen direct contact met het aluminium.
Wim schreef:
do 06 apr, 2023 11:17
Aluminium corrodeert door spiritus.
Dit kan dus kloppen.
Wim schreef: Even voor de zekerheid: spiritus mag je niet in alu flessen als van Sigg bewaren.
Dit klopt dus niet.
ErikB81 schreef: De Sigg flessen hebben een plastic voering, dus er is geen direct contact met het aluminium
LHTJoost schreef:
do 06 apr, 2023 06:54
Westveen schreef:
do 06 apr, 2023 06:38
Ook de olie voor het koken is taboe in de tassen.
Waar laat je die dan?
We hadden het een jaar in een goedkope bidon, dat werkt niet, die reageerde met de olie. Een andere poging was een flesje in het buitennet van de achtertas, waarschijnlijk niet goed dichtgedraaid.
Het zit nu in een 0,33l petflesje in een bidonhouder.
Jullie adviezen opgevolgd en toch maar een Trangia fles besteld.

Thanks!
Ik heb onlangs ook gekozen voor de trangia brandstoffles en wel de 1 liter versie.
Maar wat is nu de best passende bidonhouder voor deze fles voor onder het frame.
"Gewone" bidonhouders zijn nl net te klein voor deze 78mm (diameter) fles.
De Santos-"allesdrager" heb ik al in het framekader gemonteerd, deze vindt ik te fors om onder het frame te hangen.
Bvd voor jullie reacties.