Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Plug V vs omvormer van €28 - Forum Wereldfietser

The Plug V vs omvormer van €28

Hallo iedereen,

Ik ben een stadsfietser uit Enschede, en binnenkort kan ik een nieuwe idworx all rohler ophalen bij de fietsenwinkel. Ik ga niet op fietsvakantie, ook niet in NL verre einden fietsen maar voor mij geen nexus naaf meer, en ik waag me niet aan de shimano alfine, een Rohloff-naaf dan. Daarom heb ik zo'n dure fiets gekocht, verder wil ik er een claxon op bouwen.

Mijn bedoeling is om deze aan te sluiten op de naafdynamo, om de stroom om te vormen kan ik een Plug V kopen van Idworx van €250. Maar... Misschien kan ik het ook anders doen:

De batterij hoeft geloof ik niet zwaar te zijn omdat de naafdynamo altijd 'aan' staat, en het zal af en toe even claxoneren zijn. Dan moet ik denken aan een blokbatterij van 9 Volt. Met een instelbare adapter ben ik er achter gekomen dat deze bij 12 Volt een fatsoenlijke toon geeft. Dus dat wordt in dit idee 16,8 Volt (liever wat meer spanning dan minder). Ik kan mij voorstellen dat mijn idee in de onderstaande afbeelding ook werkt, alleen kost deze omvormer maar €28. Daarom vraag ik mij af wat de ervaren fiets-klussers hiervan vinden en of dit überhaupt werkt. Rekening gehouden met het feit dat in geen verre einden fiets. Graag jullie reacties. Bij voorbaat dank.

extra info:
In een serieschakeling mag de spanning bij elkaar opgeteld worden. Omdat ik liever wat extra spanning heb zet ik het dus in serie.
In een parallelschakeling mag de stroom bij elkaar opgeteld worden.

Van Dynamo tot aan claxon:

https://nabendynamo.de/en/products/hub- ... ard-forks/
6 Volt 3 Watt

https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-spa ... 91396.html
Ingang: 4 - 24 V=/~
Uitgang: 1,2 - 20 V/DC

https://www.123accu.nl/123accu-Oplaadba ... 34375.html
Voltage: 8,4 V
Oplaadbaar: Ja
Capaciteit: 500 mAh
Afmetingen: 4 x 2 x 1 mm
Type: USB-C
Batterij type: Li-ion

https://www.amazon.nl/Winora-claxon-207 ... 076CKL329/
6 Volt - 36 Volt
2 Watt

Bijlagen

Van wat je technisch omschrijft heb ik niet zo veel verstand. Eerder ook goedkopere omvormers gebruikt, het nadeel was dat deze niet duurzaam (niet waterdicht en breekbaar) waren en pas bij hogere snelheden (vanaf 10 kmh) stroom leverden en al snel (bij 30 kmh) weer uitschakelden om overbelasting te voorkomen.
Vervallen dus
swdick schreef:
wo 12 apr, 2023 15:44
Vervallen dus
Wat bedoel je daarmee?
Bert van Sprang schreef:
wo 12 apr, 2023 14:04
Van wat je technisch omschrijft heb ik niet zo veel verstand. Eerder ook goedkopere omvormers gebruikt, het nadeel was dat deze niet duurzaam (niet waterdicht en breekbaar) waren en pas bij hogere snelheden (vanaf 10 kmh) stroom leverden en al snel (bij 30 kmh) weer uitschakelden om overbelasting te voorkomen.
Dank voor je antwoord, iets om rekening mee te houden.
De meeste oplaadcircuits zijn inderdaad geoptimaliseerd voor zo snel mogelijk aan gaan, maar voor een toeter is het niet zo kritisch.
Ik denk dat het wel zal werken, de vraag is of de 500mA van die module genoeg is voor de toeter, wellicht moet er nog een condensator tussen. De batterij heb je dan niet nodig, denk ik. Hoe groter hoe beter, let er op dat het voltage hoger is dan wat er uit de module komt.
Je zou ook zelf zo'n module kunnen maken met een gelijkrichter, condensator en lm317. Maar dat is wel een beetje gepruts en je zal een soldeerbout en soldeer en dergelijke moeten kopen.
ik zou het hele idee van aansluiten op de naafdynamo overboord gooien, gewoon op een oplaadbare batterij, gewoon met batterij en dit
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/powe ... -xl6009-4a
JandeFietser schreef:
wo 12 apr, 2023 19:08
ik zou het hele idee van aansluiten op de naafdynamo overboord gooien, gewoon op een oplaadbare batterij, gewoon met batterij en dit
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/powe ... -xl6009-4a
Hoi Jan, niet wat ik zoek, maar bedankt voor je bijdrage.
Een claxon op je fiets?..? Wie wil je schrik aan jagen? :roll:
Met een Airzound kun je best een paar keer toeteren als je die hebt opgepompt en die gebruikt helemaal geen stroom. :)
R!k schreef:
wo 12 apr, 2023 21:56
Met een Airzound kun je best een paar keer toeteren als je die hebt opgepompt en die gebruikt helemaal geen stroom. :)
Die airzound verliest helaas vrij snel voldoende druk om al toeterend door de stad te fietsen. (ook een nieuwe is niet op die taak berekend)
Leuk idee hoor, maar met een ouderwetse 'tring' of fraaie lange Spurcycle 'ping' scoor je volgens mij meer.

Met een toeter ben je voor verkeer voor je toch eerder de zoveelste ***scooter, opgevoerde e-bike of onverzekerd verboden electrisch apparaat... Doorgaans niet echt dingen die op veel sympathie van medeweggebruikers kunnen rekenen. ;)

Natuurlijk heb ik af en toe ook liever de claxon van een Scania op m'n fiets, maar doorgaans kom ik best een eind met een doodgewoon belletje in de stad.
_Peter_ schreef:
wo 12 apr, 2023 22:49
R!k schreef:
wo 12 apr, 2023 21:56
Met een Airzound kun je best een paar keer toeteren als je die hebt opgepompt en die gebruikt helemaal geen stroom. :)
Die airzound verliest helaas vrij snel voldoende druk om al toeterend door de stad te fietsen. (ook een nieuwe is niet op die taak berekend)
Dus het doel is hier meer 'Turkse bruiloft' achtige taferelen dan incidenteel dreigend gevaar afwenden? Ik zou er in ieder geval veel voor over hebben om geen Cinq Plug en andere elektronica op mijn fiets te hoeven hebben.
(Ik had overigens een airzound bij me toen ik in Albanië fietste. De straathonden die ik ermee hoopte te verjagen waren er niet zo van onder de indruk maar het was wel erg vermakelijk om terug te toeteren naar vriendelijke passerende automobilisten. :lol: )
Ik begrijp niet zo goed waarom je überhaupt een claxon op je fiets zou willen monteren. Een racefietsbel is misschien niet altijd goed hoorbaar voor anderen, maar dit lijkt me eerder de omgekeerde wereld. Los van de techniek die beschreven wordt, waar ik geen verstand van heb.
Fytsreizger schreef:
di 18 apr, 2023 14:23
Ik begrijp niet zo goed waarom je überhaupt een claxon op je fiets zou willen monteren. Een racefietsbel is misschien niet altijd goed hoorbaar voor anderen, maar dit lijkt me eerder de omgekeerde wereld. Los van de techniek die beschreven wordt, waar ik geen verstand van heb.
Ik wil een claxon op mijn fiets bouwen, dat als iemand mij niet ziet (en ik krijg vaak de indruk dat men 'het recht van de sterkste' hanteert) dan kan ik claxonneren om duidelijk aan te geven dat ik voorrang heb. En ik weet: Voorrang neem je niet, dat krijg je. Maar dan voeg ik er aan toe: Je kunt het wel proberen af te dwingen. Dat is hoe ik er tegen aan kijk.
'k Denk dat het in het verkeer afdwingend met een claxon op een fiets ook best wel eens averechts zou kunnen werken.
Jurr schreef:
di 18 apr, 2023 14:43
'k Denk dat het in het verkeer afdwingend met een claxon op een fiets ook best wel eens averechts zou kunnen werken.
Zou inderdaad kunnen, ga ik achter komen.
Is dit niet een oplossing?

Mag het überhaupt, een niet mechanische bel op je fiets?


En verder...mag dit topic in kletspraat?
gios schreef:
di 18 apr, 2023 16:26
Mag het überhaupt, een niet mechanische bel op je fiets?


En verder...mag dit topic in kletspraat?
Ik ga de claxon aansluiten op een batterij, bedankt voor het meedenken iedereen.