door
joukon » ma 17 apr, 2023 15:08
On topic;
De Fietsersbond heeft in 2006 het initiatief genomen om te kijken of en hoe de fietser een betere bescherming gegeven kan worden bij een aanrijding met een auto. Terugdringen van de letselernst was daarbij het doel.
Hieruit is een maatregel naar voren gekomen die zelfs bij snelheden van 50 km/uur een goede bescherming geeft: de fietsairbag op de voorruit van de auto. In samenwerking met TNO, Centraal Beheer Achmea en Autoliv en met financiële steun van de Nederlands en Zweedse overheden wordt dit concept nu uitgewerkt tot een prototype. Computeranimaties leren dat hoofdletsel en letsel aan overige lichaamsdelen sterk wordt gereduceerd. Berekend is dat het aantal doden bij volledige introductie in Nederland met 44 teruggebracht kan worden. Wereldwijd is dit uiteraard vele malen hoger. Daarmee biedt de verdere ontwikkeling van de fietsairbag kans op een grote reductie van het aantal verkeersslachtoffers.
Laatst bij mij in de straat knalde een auto tegen een fietser aan. Fietser bleef gewond op wegdek liggen. Ambulance kwam om hem naar ziekenhuis te vervoeren. In mijn woning hoorde ik een luide claxon en vervolgens een doffe dreun. Geen "gillende en gierende piepende remmen". Geen remspoor te bekennen op straat.
Vandaag tot twee keer toe een automobilist die het wel nodig vond te claxoneren tegen een fietser die hem kennelijk in de weg zat, maar even afremmen? Niks hoor. Gewoon vol erop af rijden.
Ja, er overlijden meer fietsers dan automobilisten die comfortabel in hun kooiconstructie zitten