Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn Pinion ervaring - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Mijn Pinion ervaring

Meneer Zwijn schreef:
zo 16 apr, 2023 09:06
Ik heb wel eens gelezen dat de twee oprichters eens even stage gelopen hebben bij Porsche,
Zo gaat dat, kleine dingen gaan een eigen leven leiden.
Dit zeggen ze zelf erover:

FROM PORSCHE TO PINION
The idea for the centrally mounted Pinion gearbox was born at Porsche’s transmission development center in Weissach, Germany. As budding engineers and enthusiastic mountain bikers, we were driven by the idea of developing a bicycle shifting system that works as intuitively, precisely, and as wear-free as the manual transmissions in sports cars.

(bron)

Kan nog steeds slaan op enkel een weekje stage lopen, maar als dat zo is, moet je wel erg graag gebruik willen maken van het woord Porsche, want je impliceert hier toch iets meer mee dan een weekje stage.
Meneer Zwijn schreef:
zo 16 apr, 2023 09:06
Vaak wordt olie opgezogen ipv afgetapt, niks mis mee.

Er ligt nu niet direct slijpsel onderin dat bakje denk ik.
Bij de specifieke manier van olie opzuigen bij de P18 is mijns inziens wél wat mis. De ruimte in het bakje wordt opgevuld door twee assen, 18 tandwielen, en 60 cc olie. Volgens mij is er verder binnen niet veel vrije ruimte meer over. Als je vervolgens de spuit er op zet (via de spuit, slang, en de het slangenpilaartje dat bij de set zit) en die 60 cc olie eruit zuigt dan creëer je een vacuüm in de bak en kan er volgens mij alleen lucht de bak in komen via de keerringen op de trap-as. Vuil wat daar eventueel aanwezig is trek je op die manier naar binnen.

Voor wat betreft het slijpsel: dat ligt bij een tandwielkast nu juist wél onder in de bak. Als zo’n behuizing goed is ontworpen is er onderin voorzien in een plekje dat buiten de oliestroom ligt zodat het reeds gevormde en afgevoerde slijpsel niet meer opnieuw met de olie mee gaat en tussen de tandwielen en in de lagers voor additionele slijtage blijft zorgen.
Ik realiseer dat ik inmiddels wat zeurderig overkom, maar bovenstaande is nu nét de reden dat ik met m’n kop niet bij dit aspect van het ontwerp kan.
Voor de rest een prima systeem; vooral de kleine stapjes tussen de versnellingen bevallen me erg goed, daar was ik vijftig jaar geleden als experimenterend technisch blaag zelf al druk mee bezig, zonder veel succes overigens :wink: .
Rohloff en pinion hanteren, voor hun acceptabele veligheids eisen, om zich in te kunnen dekken.

Rohloff schrijft bv: in 26 en 28 inch velgen max 2x kruis spaken.

In 28 inch velgen kan je de rohloff naaf ook 3x kruizen. De alfine 11, heeft de zelfde flens diameter als de rohloff. Ik zie het probleem niet zo.

Een technicus heeft dit gedaan en fiets probleem loos.

Mario