Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brokken topic - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Brokken topic

168 berichten
Oud maar prima wieltje, nog amper slijtage of wat dan ook,
AD20937F-B9E1-4682-8FC3-60D3A6652F49.jpeg
tot dat je verder gaat kijken dan je neus lang is :oops:
D62F1B06-50C2-486A-A0B7-FEF68F068AB3.jpeg
Precies langs de las?
Wat ik op mijn werk geleerd heb en nog te weinig toepas met mijn Poppink: regelmatig onderhoud en onderdelen vervangen voordat ze versleten zijn.

Ooit ben ik met versleten banden de bergen in gegaan en in de oostelijke klim de Stelvio op explodeerde de achterband.
Wat had er kunnen gebeuren als het in de afdaling was gebeurd.

Tijdig onderhoud en tijdige vervanging voorkomt een verloren dag of dagen door materiaal problemen tijdens je fietsvakantie.
regelmatig onderhoud en onderdelen vervangen voordat ze versleten zijn.
Banden vervang ik standaard ieder jaar en velgen controleer ik regelmatig. Remblokjes schijfremmen vind ik wel lastiger te controleren.
Fedor schreef:
vr 14 apr, 2023 10:05
Precies langs de las?

Ja, hij heeft gewoon keurig ineens losgelaten. En als je het nu zo ziet snap je eigenlijk niet dat zoiets überhaupt voorheen vastgezeten heeft.
0ACF5053-D5A9-44EC-9642-AAB9597A0C16.jpeg
Van dergelijke brokken heb je dus niet echt indicatie vooraf dat ie er aan zit te komen. Moraal van het verhaal :)
Grandonneur schreef:
vr 14 apr, 2023 10:28
Fedor schreef:
vr 14 apr, 2023 10:05
Precies langs de las?
Ja, hij heeft gewoon keurig ineens losgelaten. En als je het nu zo ziet snap je eigenlijk niet dat zoiets überhaupt voorheen vastgezeten heeft.
Dit lijkt me geen gelaste maar een gestoken velg (https://www.bikeradar.com/features/insi ... ce-course/) waar er binnenin een blok of pinnen zitten die de velg op zijn plaats houden. De spaakspanning drukt de einden vanzelf stevig op elkaar.
In jouw geval zou er nu binnenin iets gebroken zijn.
Als je de zaak toch sloopt kun je de einden uit elkaar schuiven om te kijken wat er in zit en hoeveel stukjes dat geworden zijn. Misschien is het blok dat er in zit alleen opzij geschoven en kun je het nog repareren. (niet heus doen...)
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 11:51
Als je de zaak toch sloopt kun je de einden uit elkaar schuiven om te kijken wat er in zit en hoeveel stukjes dat geworden zijn.
O dat vind ik wel leuk, zal het wiel de komende dagen een keertje open halen.

Zo wou ik ook altijd nog eens een oud frame doorslijpen en kijken wat er dan zoal tevoorschijn komt. Die doe ik dan de komende tijd ook een keertje.
Dit lijkt me niet de bedoeling. Zadel gekocht op 3 juli 2023. Nog geen jaar oud dus. Heb er geen last van. Maar ik denk dat ik best wel even naar de garantie kijk.

Het is een selle royale respiro moderate.
20240407_190346.jpg