Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's van versleten cassettetandjes - Forum Wereldfietser

Foto's van versleten cassettetandjes

Ik heb wat macrofoto's gemaakt van een versleten cassette van mijn fiets.
Het gaat om 8 speed, 10.700 km gefietst, m.b.v. drie kettingen. De nieuwe ketting sloeg over op deze tandjes.

Eerst een beetje een overzicht:
Afbeelding

Iets dichterbij. Je ziet waar de door slijtage verlengde ketting aan het tandje heeft getrokken:
Afbeelding

Dichterbij. Je ziet dat jhet materiaal is opgestroopt:
Afbeelding

Van de voorkant zie je dat er onder het gevloeide materiaal breuken ontstaan:
Afbeelding

Deze is wat mooier van vorm. Er zijn veel verschillen te zien tussen de tanden:
Afbeelding

Dit is het kleinste en weinig gebruikte kransje met 11 tandjes. Ondanks dat ik er nooit kracht op zette is al een klein braampje zichtbaar:
Afbeelding

Aan de kant waar de ketting kracht zet zie je het vlak waar de ketting tegenaan zit te glijden, slijpen en duwen:
Afbeelding

Van de andere kant zien we geen slijtage maar onbeschadigd is het ook niet. Zie het hoekje aan de bovenkant. Waarschijnlijk komt dit door het schakelen:
Afbeelding
Naast het topic 'natuurfotografie' kan nu ook het topic 'materiaalfotografie' worden geopend :-)
Heel educatief!
Fraaie beelden en ook informatief! Hoe heb je de cassette zo schoon gekregen?
keesswart schreef:
wo 12 apr, 2023 14:43
Fraaie beelden en ook informatief! Hoe heb je de cassette zo schoon gekregen?
Pedro's Ice Wax geeft weliswaar een stevige zwarte waxachtige smurrie, maar het gaat er gemakkelijker af dan olie-aluminumslijpselprut. Zodra er heet water in de buurt komt laat het meeste al los. De rest ging met een oude daarvoor bestemde afwasborstel met standaard keukenschuurmiddel, en zo heet mogelijk water.
tand5.jpg
Wat een schoonheid!
En welke oerkrachten hebben deze vervorming van het metaal tot stand weten te brengen!
Leon, onze eigen Hulk.
Interessant, dank voor het delen!
Ben nu ook wel benieuwd naar zulke foto's van een nieuw setje tandwielen. Gewoon voor de vergelijking.

Met welk fototoestel en lens heb je de foto's gemaakt?
Geen cassettetandjes maar een Rohloffkransje (of wat ervan overblijft) na ongeveer 1 aardomtrek. Netjes beide kanten gebruikt.
Gezien het niet mijn vakgebied is doe ik geen materiaalanalyse... dat laat ik gerust aan anderen over.
20230413_160901.jpg
20230413_160803.jpg
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 20:21
Ben nu ook wel benieuwd naar zulke foto's van een nieuw setje tandwielen. Gewoon voor de vergelijking.
Dat wil ik wel eens doen; als het slecht weer is.
Shorttrack schreef:
wo 12 apr, 2023 20:21
Met welk fototoestel en lens heb je de foto's gemaakt?
Een superzoom in telestand met een oude standaardlens (50/1.8 ) omgekeerd ervoor gemonteerd met Scotch Magic tape en dat alles op een statief. De 50/1.8 open en de camera op F11.

Afbeelding
Aniphys schreef:
vr 14 apr, 2023 11:40
Gezien het niet mijn vakgebied is doe ik geen materiaalanalyse... dat laat ik gerust aan anderen over.
Oké mijn analyse: er is sprake van minder materiaal :)
Voorblad.jpg
Die voorbladen zijn maar een paar maanden gebruikt, maar wel inclusief een hele zware fietstocht in Israël en Jordanië. Het gebeurde al in 1979, maar hij hangt nog steeds aan een spijkertje aan de wand in m'n fietsenschuur.
Gewoon op de fladbedscanner gelegd en je hebt deze foto.
Als je ketting al versleten is krijg je de voorbladen op een derailleurfiets heel rap zo versleten.