Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinverbinding Emmen-Coevorden-Rheine in 2025 - Forum Wereldfietser

Treinverbinding Emmen-Coevorden-Rheine in 2025

Van Drenthe tot diep in Duitsland: spoorlijn naar Rheine stuk dichterbij
De kans dat de trein vanaf Coevorden en Emmen je binnen enkele jaren tot diep in Duitsland brengt, is sinds vandaag een stuk groter. Extra geld voor de spoorlijn Emmen-Rheine is binnen handbereik door een besluit van het Europees Parlement. Ook de Lelylijn en het traject Zwolle - Münster zijn hierdoor een stuk dichterbij gekomen.
Een meerderheid van de Europarlementariërs gaf vanochtend het laatste zetje om de drie spoorlijnen op te nemen in het zogeheten Trans-Europees Transport Netwerk (TEN-T). Auto-, spoor-, en vaarwegen die hier onderdeel van uitmaken, komen in aanmerking voor Europees geld.

„Belangrijke stimulans″
Bestuurders uit Noord-Nederland zijn blij dat de kogel nu eindelijk door de kerk is. „Dit verbindt Noord-Nederland beter met Niedersachsen en sluit aan op het Duitse IC/ICE-netwerk″, reageert wethouder Guido Rink van Emmen over de realisatie van het spoortracé naar Duitsland. „Opname in het TEN-T netwerk is een belangrijke stimulans voor dit project.″

Inzet op 2025
De provincie Drenthe zet erop in om het traject Emmen - Rheine in 2025 te gebruiken. Daarmee zouden er na 50 jaar weer - uitgezonderd goederenverkeer - treinen rijden tussen Drenthe en Niedersachsen. Passagiers kunnen in Rheine overstappen op intercitylijnen richting van onder meer Emden, Münster en Keulen.
Over de grens is het spoor de laatste jaren grondig vernieuwd. Tussen Rheine en Neuenhaus is het personenvervoer per trein weer op gang gekomen. Alleen het eerste stuk vanaf Coevorden en Neuenhaus is nog niet geschikt. Geld uit Europa is mogelijk het benodigde steuntje in de rug om het treinverkeer tussen Drenthe en Duitsland weer definitief op te starten.

Bron: RTV Drenthe
Bahnhof Neuenhaus.jpg
Een trein op het station van Neuenhaus (foto ANP).
Hier nog wat extra info:
https://dvhn.nl/drenthe/Vanuit-Emmen-na ... 62204.html
passagierstrein Drenthe-Duitsland_pages-to-jpg-0001-01.jpeg
Er wordt nog gepraat over de nieuwe Nedersaksen-spoorverbinding tussen Veendam en Emmen. De rails ligt er al, maar wordt gebruikt door het Spoorlijnmuseum STAR.
Zou mooi zijn voor Groningen om naar Almelo of het Duitsland achter de kont van Overijssel per trein te reizen. Alleen al 63 miljoen tot Stadskanaal....

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/150937 ... tadskanaal

https://www.prorail.nl/projecten/active ... tadskanaal
Het zou mooi zijn als de reistijd naar Berlijn eerder korter wordt.
Persoonlijk denk ik dat, gezien het te verwachten aantal reizigers en gezien de economische kansen voor het Noorden de prioriteit bij de Lelylijn zou moeten liggen.
Dat neemt niet weg dat herstel van de lijn Groningen - Bremen en het openen van de lijn Emmen - Rheine natuurlijk een welkome aanvulling kunnen zijn.

Hoeveel reizigers maken dagelijks gebruik van de lijn Hengelo - Bielefeld?
Martin E. van Doornik schreef:
do 13 apr, 2023 22:12
Er wordt nog gepraat over de nieuwe Nedersaksen-spoorverbinding tussen Veendam en Emmen. De rails ligt er al, maar wordt gebruikt door het Spoorlijnmuseum STAR.
Niet alle rails ligt er nog, het gedeelte van Emmen, via Weerdinge en Gasselternijveen tot Stadskanaal is in de zeventiger jaren opgebroken. In het landschap nog wel zichtbaar, en een enkele brug ligt er ook nog.
Nedersaksen-spoorverbinding tussen Veendam en Emmen?

Als inwoner van Noord-Brabant lijkt het me beter om belastinggeld te investeren in een oplossing voor het verminderen van de overlast en risico's van de vele goederen-/giftreinen die hier dwars door grote steden rijden:

Giftreinen door Brabantse steden zijn hoofdpijndossier bij verkiezingen - https://nos.nl/l/2466920

https://www.bd.nl/brabant/tot-twee-keer ... ~a335fcd3/

Sorry voor deze offtopicreactie 🫢
DaVinci schreef:
do 13 apr, 2023 22:30
Martin E. van Doornik schreef:
do 13 apr, 2023 22:12
Er wordt nog gepraat over de nieuwe Nedersaksen-spoorverbinding tussen Veendam en Emmen. De rails ligt er al, maar wordt gebruikt door het Spoorlijnmuseum STAR.
Niet alle rails ligt er nog, het gedeelte van Emmen, via Weerdinge en Gasselternijveen tot Stadskanaal is in de zeventiger jaren opgebroken. In het landschap nog wel zichtbaar, en een enkele brug ligt er ook nog.
Kan zijn, maar gezien de eisen die het moderne passagiersvervoer met zich meebrengen, zou de gehele lijn sowieso nieuw aangelegd moeten worden. De elektronica erbij. De STAR heeft toch al moeite om de bielzen te onderhouden.