Klinkt als een leuke donor (-: Je zou de onderdelen van je huidige fiets er weer op kunnen bouwen en 'm dan zonder er al teveel geld in te stoppen weer rijklaar aan iemand anders kunnen verkopen. Weet niet in hoeverre je huidige wielen versleten zijn, misschien kan iemand er als stadsfiets nog best wat jaartjes plezier aan hebben?Shorttrack schreef: ↑wo 12 apr, 2023 22:03Ik heb en donorfiets gekocht voor 150 euro met daarop het volgende wat ik al zeker ga gebruiken:
- Magura hs33 remmen
- Shimano deore lx 3x9 groupset
- wielen voor en achter.
De fiets is afgesteld en rijklaar. Alle onderdelen zijn dus in goed werkende staat.
Kijk uit dat het geen kermisattractie wordt. Soms zijn kleurtjes in details best leuk, maar het slaat al snel door Al blijft het natuurlijk jouw fiets en moet je natuurlijk gewoon doen wat je zelf leuk vindt (-: Vooral in de mountainbike en racefiets hoek kun je de meest diverse onderdelen in nog veel meer kleuren krijgenShorttrack schreef: ↑wo 12 apr, 2023 22:03
Hij had zelf nog handvatten, trappers en een bidonhouder liggen. Alledrie in dezelfde kleur oranje. Moet nog even bekijken of ik die kleur wel op mijn fiets wil.
Yep, ik zou gewoon alles compleet overzetten. Bij je crankstel wel even kijken of de donor geen Hollowtech2 is, dan zou je kunnen overwegen bij de trapas met vierkante crankaansluiting te blijven die er nu vast al inzit bij je. Bij de voorderailleur even kijken naar eventuele spacers voor je klemband tot de juiste diameter en of het kabeltje van de goede kant komt. Die kan van boven of van onderen komen, top pull of bottom pull. Gelukkig zijn er ook dual pull voorderailleurs, die kunnen allebeiShorttrack schreef: ↑wo 12 apr, 2023 22:03
De Shimano stx die erop zit zou schijnbaar ook geschikt zijn voor 9 speed. Maar het lijk me hier verstandig om de lx te monteren. Ik heb hier te weinig kennis van. Klopt deze redenering? De stx schakelt wel echt super. Na het afstellen geen enkel probleem mee en hij schakelt ook zeer vlot.
Check ook even je cassette en tandwielen. Misschien zijn ze nog goed genoeg voor een nieuwe ketting? En anders eerst het oude spul helemaal oprijden, of misschien als je toch al aan het sleutelen bent gelijk ketting en alle tandwielen fris en nieuw op 0km?
Voor een complete fiets pak ik het liefst een tuinslang, een afwasborstel en een tandenborstel. Ook een oude doek kan best helpen om bijvoorbeeld tussen je tandwielen te komen.Shorttrack schreef: ↑wo 12 apr, 2023 22:03Hij stond er namelijk erg smerig bij. Ik geeft toe dat ik daar inderdaad erg slecht in ben. Ik moet eigenlijk meer poetsen. Maar zijn er bepaalde producten die ik daarvoor het best gebruik. Ik wil mijn fiets sowieso laten blinken alvorens ik de onderdelen ga vervangen. Beginnen met een schone lej laten we maar zeggen.
Losse onderdelen zonder lagers of andere draaiende delen maak ik het liefste schoon met Dasty ontvetter van de Wibra. Denk dan bijvoorbeeld aan een gedemonteerde cassette of tandwielen. Met een tie-wrap tussen de tandwielen het vuil ertussen eruit pulken en een borsteltje eroverheen worden die dan doorgaans net zo schoon als in Leons macro tandwielkunst topic.
Ook een los kaal frame zonder balhoofdlagers, trapas en zonder vork kan prima op die manier schoongemaakt worden, wel zorgen dat het dan niet je frame in komt. En uiteraard niet shifters, derailleurs, trapassen, balhoofden, pedalen, naven, remmen, etc op die manier schoonmaken