Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In de ban van de (flens-)ring - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

In de ban van de (flens-)ring

Ja, dat is ook een manier om ernaar te kijken, hoewel ik niet denk dat het zo'n vaart zal lopen. De naven gaan enorm lang mee, meerdere fietsen en er is een goede tweedehandsmarkt voor zodat ze ook steeds weer opnieuw veel gebruikt worden. Laten we het erop houden dat de Rohloff naven zo lang en veel gebruikt worden dat de fabrikant hun van oudsher vrij liberale garantiebeleid ergens op wil kunnen beperken?
Dat denk ik ook, want mede die coulance heeft destijds enorm veel goed gedaan voor het vertrouwen in de naaf.


In de loop der tijd bleken er naven voor service terug te moeten. Olielekkage is minder vervelend dan een gescheurde flens, zeker onderweg.


constructief heb ik a) nooit zo begrepen waarom ze kapot gaan. flinke naaf. Is dat materiaal van matige kwaliteit? Het wiel is juist zo mooi gelijk gespaakt. Zit het probleem in de spaken die meer haaks op de naaf aankomen?
b) die ringen bestaan nu een jaartje of 10? Prima restomod (als het werkt), waarom intussen de naaf van zichzelf niet verbeterd?


Intussen eens met Jurr en August, het zal over algemeen niet zo’n vaart lopen dat je nu halsoverkop naar je dealer moet om het wiel nieuw op te laten bouwen. Maar voor die €18 hoef je het ook niet na te laten als ie toch aan de beurt is.
Grandonneur schreef:
wo 12 apr, 2023 09:35
waarom intussen de naaf van zichzelf* (* red.) niet verbeterd?
Dat vind ik ook opmerkelijk. Het gaat waarschijnlijk om het iets dikker en/of hoger maken van de flens. Ik snap dat het aanpassen van zoiets lastig is, maar een in de vele jaren zou dat toch moeten kunnen.
De problemen treden misschien op als al dan niet-vakmannen de oude of nieuwe spaken gaan (na?) spannen en zich dan niet helemaal aan de maxima houden. Dan snap ik dat Rohloff dat niet leuk vindt, maar life sucks; als je iets op de markt brengt weet je dat er lui zijn die er op hun manier mee om gaan. Een zekere mate van foolproofheid moet er wel in zitten.

*: ik heb net nog in het fietsenhok gekeken, maar de naaf hier heb z'n eigen niet verbeterd. :wink:
Grandonneur schreef:
wo 12 apr, 2023 09:35
[...] waarom intussen de naaf van zichzelf niet verbeterd?
Misschien omdat de aangescherpte spaakvoorschriften al voldoende blijken te zijn en de flensringen slechts extra? (-:
Leon schreef:
wo 12 apr, 2023 09:52
Een zekere mate van foolproofheid moet er wel in zitten.
Dat is na meer dan 350.000 naven met veelal tevreden gebruikers toch inmiddels wel duidelijk? ;)
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 13:26

Dat is na meer dan 350.000 naven met veelal tevreden gebruikers toch inmiddels wel duidelijk? ;)
Ik heb altijd een bruin vermoeden dat te veel mensen daar niet eerlijk in zijn. Wat zij bezitten is altijd het beste.
Mooi voorbeeld zijn de vakanties. Komen ze net terug de beste die ze ooit gehad hebben. Een paar jaar later op een verjaardag komt het verhaal van weet je nog toen. Toch.
Dit type breuk heb ik alleen bij hun gezien en zover ik weet vooral bij een tandems. Dus is die ring adviseren bij dat soort fietsen lijk mij een goede oplossing. Waarom zou je de hele productie afstemmen voor die paar gebruikers.
Je zou verwachten dat als twee fietsonderdelen elkaar stuk kunnen trekken, dat dan het makkelijk te vervangen onderdeel als het zwakste onderdeel ontworpen wordt.
WimB schreef:
wo 12 apr, 2023 13:46
Jurr schreef:
wo 12 apr, 2023 13:26

Dat is na meer dan 350.000 naven met veelal tevreden gebruikers toch inmiddels wel duidelijk? ;)
Ik heb altijd een bruin vermoeden dat te veel mensen daar niet eerlijk in zijn. Wat zij bezitten is altijd het beste.
Mooi voorbeeld zijn de vakanties. Komen ze net terug de beste die ze ooit gehad hebben. Een paar jaar later op een verjaardag komt het verhaal van weet je nog toen. Toch.
Dit type breuk heb ik alleen bij hun gezien en zover ik weet vooral bij een tandems. Dus is die ring adviseren bij dat soort fietsen lijk mij een goede oplossing. Waarom zou je de hele productie afstemmen voor die paar gebruikers.
Ik heb dit type breuk vaak gezien en af en toe bij Rohloff naven, vaak waren die met de verkeerde spaken gespaakt, dus met dikke spaken met de gedachte dat die sterker zijn, maar dat klopt dus meestal niet.
Net zoals spaken erg strak zetten geen stijver wiel oplevert maar wel gebroken flensen.

De flens dikte is volgens mij universeel, dus een standaard dikte bij naven, zouden ze die dikker maken dan heb je weer speciale spaken nodig.

De ring zorgt er voor dat als het gebeurt je door kan fietsen, ze wegen niet veel, kosten niet veel en mocht je ze niet hebben en een nieuwe velg nodig hebben laat ze er op zetten.
Maar als Rohloff die ringen nu zo zou fabriceren dat je deze om de flens zou moeten krimpen, en er dan dus vast omheen zitten dan heb je een veel steviger geheel.
WimB schreef:
wo 12 apr, 2023 13:46
Dit type breuk heb ik alleen bij hun gezien en zover ik weet vooral bij een tandems. Dus is die ring adviseren bij dat soort fietsen lijk mij een goede oplossing. Waarom zou je de hele productie afstemmen voor die paar gebruikers.
Bij mijn Gaastra na plm 6 jaar en 33000 km uitgescheurde flens. Onder garantie vervangen.