Hallo,
Ik fiets graag mee en Annelies ook.
Groet, Petra.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Aardig stukje over huisgemaakt.
Weer wat geleerd.'Huisgemaakt' klinkt wat lekkerder
Het irritante 'huisgemaakt', zoals in 'huisgemaakte appeltaart', heeft geen betekenis, tenzij je het terugvertaalt naar het Engels ('home made').
Terugvertalen naar het Duits kan ook: hausgemacht. Misschien is de horeca op het woord gesteld omdat huisgemaakt wat meer cachet heeft dan oudere synoniemen als eigengemaakt (al bij Bilderdijk te vinden) en zelfgemaakt. Huisgemaakte appeltaart kun je immers decoderen als appeltaart 'van het huis'. Tot de dikke Van Dale is huisgemaakt nog niet toegelaten, maar het iets recentere 'Groot woordenboek hedendaags Nederlands' van dezelfde uitgever registreert het zonder commentaar. Huisbereid(e maaltijden), huisgebakken (brood), huisgebraden (kippen), huisgefrituurd(e chips), huisgekookt(e ham), huisgerookt(e zalm) en huisgeroosterd(e noten), allemaal hier en daar verkrijgbaar, wachten nog op erkenning.
Curieuze samenstellingen zijn het wel: bij mijn weten de eerste met huis+voltooid deelwoord, afgezien van het al lang verouderde huisgeboren 'in (iemands) huis geboren'.
Ik begrijp dat je het zo opvat, maar dat bedoelde ik niet. Ik vroeg me af of er tijdens het rondje Groningen met enige regelmaat een discussie ontstond over het begrip huisgemaakt.
Excuses, dat was me ontgaan, dank voor het citeren ervan.
Gisteren stonden we na de koffiestop in de rij om af te rekenen en aan de bar hing een briefje met de tekst "huisgemaakte dikke snert", ach ja, en dan ontstaat er een discussie / gesprek. Bij mijn weten heeft die niet eerder plaatsgevonden.PeterVanRijn schreef: ↑ma 10 apr, 2023 12:25Ik vroeg me af of er tijdens het rondje Groningen met enige regelmaat een discussie ontstond over het begrip huisgemaakt.