Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op TV: Langs de nieuwe zijderoute - Forum Wereldfietser

Op TV: Langs de nieuwe zijderoute

Ik vroeg me af waarom het hier nog niet ter sprake is gekomen: het TV-programma Langs de nieuwe zijderoute, waarin Ruben Terlou (de fotograaf die met elke Chinees een praatje kan maken) en Jelle Brandt Corstius (de Rusland-kenner met de stem die al net zo min vrolijk klinkt als Rusland zelf) op zoek gaan naar het leven in Oezbekistan, Tadzjikistan, Kazachstan, Kirgistan en Pakistan.

Het lijkt me voor elke stanlandenfietser wel een manier om kennis op te doen van het reisdoel. Spoiler: verwacht geen heel vrolijk programma.

https://www.vpro.nl/programmas/langs-de ... route.html
Leon schreef:
zo 02 apr, 2023 20:01
Spoiler: verwacht geen heel vrolijk programma.

https://www.vpro.nl/programmas/langs-de ... route.html
Integendeel, ik werd nogal somber van wat ik tot nu toe zag. Knap gemaakt trouwens, en bijzonder hoe Ruben kans ziet om ook moeilijke onderwerpen op een integere manier in beeld te brengen
Leon schreef:
zo 02 apr, 2023 20:01
Ik vroeg me af waarom het hier nog niet ter sprake is gekomen...
Ik vermoed omdat niet alle persoonlijke interesses op dit forum worden gedeeld.

Zelf kijk ik graag naar deze reeks, aangezien ik veel over de Stanlanden lees, de landen geopolitiek in de belangstelling staan, ik sommige van deze landen landschappelijk prachtig vind, en omdat ik zelf in Kirgizië ben geweest en graag nog eens die kant terug zou willen. En Ruben vind ik een toffe gast die na vele jaren eindelijk zijn China-adoratie lijkt los te laten.
...Spoiler: verwacht geen heel vrolijk programma...
Het wordt elke aflevering grimmiger, en minder hoopvol 😥
Heel bijzondere televisie.
Het wordt steeds meer een alternatief voor er naartoe fietsen voor mij. Dubbele gevoelens daarover.
Steeds somber, waardoor?
Ik zag de aankondiging langs komen in de krant. Maar voor tv kijken moet ik moeite doen, als in op het juiste tijdstip de juiste app aanzetten.

De moeite van het kijken waard omdat? Wat maakt het volgens jullie de moeite waard dat ik wel ga kijken?
DeFiets schreef:
ma 03 apr, 2023 10:55
Steeds somber, waardoor?
Omdat je ontdekt dat het leven in deze landen lastiger is dan het tv-programma op het juiste tijdstip aanzetten of anno 2023 nog moeten ontdekken dat je dit soort programma's ook via internet kunt kijken en hoe dat moet. :shock:

De moeite waard is het als je iets wilt weten van de wereld om je heen; in dit geval wat verder weg.
Zeker de moeite waard is het als je overweegt om in deze landen te gaan fietsen.
DeFiets schreef:
ma 03 apr, 2023 10:55
Wat maakt het volgens jullie de moeite waard dat ik wel ga kijken?
De mogelijkheid om je beeld op een deel van de wereld te verbreden / te verdiepen.
Ruben en Jelle laten je zien wat de gevolgen zijn van het uiteen vallen van de Sovjet Unie en de opkomst van China voor een aantal Centraal-Aziatische landen.

Wanneer je het leven daar onder ogen krijgt, denk je anders over de "problemen" in Nederland.
Fietsreizen door deze landen volg ik graag en ik volg de serie zeker ook, prachtig gemaakt en heel informatief.
Het is misschien cliche, maar veel van mijn westerse zorgen zijn dan weer relatief. Of bv nu ik hoor dat ook wij echt op moeten letten met ons waterverbruik. De laatste aflevering was dit een item, omdat hier nu serieuze burenruzie over is. Heel logisch, schoon water is voor ons allen belangrijk. Zet me nog extra aan het denken wat ik kan bijdragen.
Voor degenen die interesse hebben in wat meer informatie over wat er politiek-economisch in Centraal-Azië gebeurt en geen weerstand hebben tegen podcasts luisteren kan ik deze aanbevelen:
https://open.spotify.com/show/0co6JcPY6 ... 7FpehO0NYg

Ik geef toe: de gesprekken zijn serieus en soms wat langdradig en academisch, en de audio is niet professioneel nabewerkt, maar je krijgt zo een nog beter beeld van de hele context waarin mensen in deze landen (moeten) leven.

Overigens concludeer ik ook na het luisteren van enkele afleveringen van deze podcastreeks dat het niet best is gesteld met de burgerrechten in deze Stanlanden. Bij Kirgizië had ik tot enkele jaren geleden nog hoop. Daar is het de bevolking immers enkele keren gelukt om succesvol in opstand te komen tegen regeringen. Helaas is het tegenwoordig ook daar droef gesteld.

Op Youtube is er natuurlijk heel veel mooi beeldmateriaal te vinden over deze landen. Deze docu zag ik laatst:
https://youtu.be/XWRpejx3cfU
Deze twee mannen maken in een heel oude vrachtwagen door barre winterse omstandigheden een reis door Kirgizië en Tadzjikistan, onderweg handeltjes drijvend en mensen in nood helpend, om uiteindelijk minder dan een habbekrats te verdienen. Een soort Buurman en Buurman, maar dan on the dirt road.
Leon schreef:
ma 03 apr, 2023 11:06
DeFiets schreef:
ma 03 apr, 2023 10:55
of anno 2023 nog moeten ontdekken dat je dit soort programma's ook via internet kunt kijken en hoe dat moet. :shock:
Geen aanleiding geweest om dat te ontdekken.

Voel verder niet de behoefte om te delen over mijn eigen uitdagingen in het Nederlandse systeem.
Je citeert fout. Ik heb niet geschreven wat ik in bovenstaand bericht geschreven lijk te hebben.

Ik heb geen idee wat je met Nederlands systeem bedoelt. Op de pagina waar ik in het eerste bericht naar link staat een feloranje knop met de tekst "kijk nu op NPO start".
Dank voor de link. Ik ben fan van Ruben Terlou en had reeds eerder genoten van zijn documentaireseries over China.
Deze serie over de nieuwe zijderoute komt wel hard binnen. Ik kan ze niet binge-watchen. Een aflevering per avond volstaat, meer menselijke ellende kan ik niet aan. De schrijnende situaties die daar voorkomen breken je hart. Ik vraag me af of de zaken die worden behandeld eerder randgevallen/uitwassen zijn of het grootste deel van de bevolking dagelijks treffen.
Aniphys schreef:
do 06 apr, 2023 12:34
Ik vraag me af of de zaken die worden behandeld eerder randgevallen/uitwassen zijn of het grootste deel van de bevolking dagelijks treffen.
Daar hebben we hier ook over nagedacht en we hebben werkelijk geen idee. Cherrypicking is heel gemakkelijk natuurlijk, in beide richtingen.
Ook heeft bijvoorbeeld China altijd tegenover buitenlanders een politiek gehad van (grote) verboden gebieden. Ook nu zijn die er, vooral in het westen van China. Iedereen weet waarom. Ik denk, weet wel zeker, dat Ruben daar heel graag eens zou gaan kijken, al zou hij zelf wel weten dat het een van zijn minst leuke uitjes zou worden.
Ik weet niet in hoeverrre er verboden gebieden zijn in de stan-landen of dat je alleen geplaagd wordt door achtervolgende bewakers.