Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 182 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
non-fixie schreef:
zo 02 apr, 2023 19:34
En met authentieke Velox-pluggen vastgezet, zo te zien. Nice! :D
Al een stukje lak van de bovenbuis gesprongen op de standaard vanwege inklappend stuur :oops:
Al een stukje lak van de bovenbuis gesprongen op de standaard vanwege inklappend stuur
beginnersfout :(
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 14:37

Fraaie fiets geworden zo, lekker brede velgen ook. 27.5 inch lijken ze te zijn?

2x10 en BB7's? (-:
Klopt helemaal. Wil wel een stukje meegaan met moderne spullen maar heb een bloedhekel aan 1 by met zaagbladen achteraan (en ook aan tapered balhoofdbuizen).
Bert van Sprang schreef:
ma 03 apr, 2023 17:10
beginnersfout :(
Hoop die na mijn 60e niet meer te maken :D. Maar dat Moloko stuur is dan ook godsonmogelijk breed, moet nog een flink stuk af.
De fout is niet dat het stuur een keer omklapt, dat hou je (ik tenminste) niet tegen. De fout is dat de fiets zo in elkaar zit dat je er een kras door krijgt. Jammer.
CarlW schreef:
ma 03 apr, 2023 17:25
(...) Maar dat Moloko stuur is dan ook godsonmogelijk breed, moet nog een flink stuk af.
Ongeveer de helft zou ik denken. :D

Heb even gekeken: drieënzeventigenhalve centimeter! Dedju! Ik voel me met 46 cm al asociaal op een smal fietspad.
CarlW schreef:
ma 03 apr, 2023 17:16

Klopt helemaal. Wil wel een stukje meegaan met moderne spullen maar heb een bloedhekel aan 1 by met zaagbladen achteraan (en ook aan tapered balhoofdbuizen).
Fraai hoor! En Surly houdt ook niet van tapered vorken ;)

Ter compensatie van die grotere zaagbladen kun je dan wel weer een grotere achterschijf monteren ;)

Komen er nog drager(-s) op of wordt het een bikepacking setup?
non-fixie schreef:
ma 03 apr, 2023 18:47
CarlW schreef:
ma 03 apr, 2023 17:25
(...) Maar dat Moloko stuur is dan ook godsonmogelijk breed, moet nog een flink stuk af.
Ongeveer de helft zou ik denken. :D

Heb even gekeken: drieënzeventigenhalve centimeter! Dedju! Ik voel me met 46 cm al asociaal op een smal fietspad.


Op een fietspad ga je me niet vinden met de Ogre. Beetje breed is wel nodig op steile keienpaden etc, wil me daar eindelijk eens comfortabel op voelen 8). Maar hoe breed precies... moet ik nog uitzoeken.
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 20:54
Komen er nog drager(-s) op of wordt het een bikepacking setup?
Ik zou het graag redden met een Carradice tas aan het zadel (Camper longflap of Super C van 24 liter) plus een grote stuurrol en eventueel nog iets aan de vorkpoten. Voor een lange reis zal dat misschien niet lukken, moet daarvoor minstens 15l wegbezuinigen van mijn normale set-up. Als dat niet lukt wordt het toch een klassieke drager met achtertassen.
non-fixie schreef:
ma 03 apr, 2023 18:47

Heb even gekeken: drieënzeventigenhalve centimeter! Dedju! Ik voel me met 46 cm al asociaal op een smal fietspad.
Ik bied meer ;) En ja, dat heeft op een fietspad best invloed op tegemoed komend verkeer ;)
Jurr schreef:
ma 03 apr, 2023 23:11
non-fixie schreef:
ma 03 apr, 2023 18:47

Heb even gekeken: drieënzeventigenhalve centimeter! Dedju! Ik voel me met 46 cm al asociaal op een smal fietspad.
Ik bied meer ;) En ja, dat heeft op een fietspad best invloed op tegemoed komend verkeer ;)
Non-fixie is niet de enige. Zowel mijn mountainbike (met vlak Ritchey Trail stuur) als mijn "gravel"bike (met Surly Corner Bar meten rond de 74 centimeter. Onder de 75 cm dus helemaal legaal, maar ik merk dat met name het rechte Ritchey stuur wel intimiderend overkomt op tegenverkeer. Dan is het een kwestie van héél rechts houden. Meestal verhelpt dat de aarzelingen bij tegenmoet komende fietsers.
Ruud-H schreef:
di 04 apr, 2023 12:32
(...) Onder de 75 cm dus helemaal legaal, (...)
Hebben we daar een wet voor? :shock: Het zal Nederland niet wezen ...
non-fixie schreef:
di 04 apr, 2023 20:31
Ruud-H schreef:
di 04 apr, 2023 12:32
(...) Onder de 75 cm dus helemaal legaal, (...)
Hebben we daar een wet voor? :shock: Het zal Nederland niet wezen ...
Tuurlijk :roll: : de maximale fiets breedte staan omschreven in de Wegenverkeerswet van 1994. Fietsen op twee wielen mogen niet breder zijn dan 75 cm.
Je kunt daar over klagen, maar ik denk dat het goed is dat er een maximum aan zit. Er zouden anders beslist bredere voertuigen komen en vroeg of laat - eerder vroeg - zou men klagen dat allerlei voorzieningen te smal zouden zijn. Ook dan zou er dus geklaagd worden. Dan is het toch maar beter om van tevoren af iets af te spreken.

Ik zie trouwens vaak kleine mensen, op fietsen met zo'n modern stuur, die de armen zo weids moeten houden om de stuurhandvatten vast te houden, dat ik me niet kan voorstellen dat zij veel controle hebben over hun voertuig.
Leon schreef:
wo 05 apr, 2023 14:48

Ik zie trouwens vaak kleine mensen, op fietsen met zo'n modern stuur, die de armen zo weids moeten houden om de stuurhandvatten vast te houden, dat ik me niet kan voorstellen dat zij veel controle hebben over hun voertuig.
In het geval van een mountainbike zul je die steeds meer met je lichaam moeten gaan sturen en minder met de draaiing van het stuur. Dit onder andere als gevolg van het breder wordende stuur maar ook tegelijkertijd de korter wordende stuurpen en het veranderen van de geometrie van de mountainbikes. Het is dus niet puur de stuurbreedte die wordt aangepast ten opzichte van jaren geleden.

Vaak worden sturen breder dan die 75cm overigens, mijn Ergotec6 stuur kwam af-fabriek met een breedte van 78cm bijvoorbeeld. Nu kun je zo'n stuur uiteraard wel inkorten naar eigen wens, maar zo smal als je 20 jaar geleden zag is het vaak niet meer. Net als stuurpennen van 130mm ;)
De trend is trouwens dubbel. Ik las dat Pogacar met een stuur van 37 cm rondrijdt (en naar binnen gerichte brifters). Met dank aan Jan Willem Van Schip.

Afbeelding
CarlW schreef:
wo 05 apr, 2023 15:09
Pogacar
Ja leuk, maar die knakker rijdt wel continu op de autorijbaan. Op fietspaden, strookjes en tussen auto's en de stadsbus zou hij wel anders piepen. :D
Te smal is ook asociaal?
Leon schreef:
wo 05 apr, 2023 16:04
CarlW schreef:
wo 05 apr, 2023 15:09
Pogacar
.... Op fietspaden, strookjes en tussen auto's en de stadsbus zou hij wel anders piepen. :D
...Of tussen 140 andere wielrenners in een peloton. 🤔

Voordeel van smalle sturen is dan wel weer dat er nog meer wielrenners opeengepakt naast elkaar kunnen fietsen. Of dat veiliger is...

Zonder gekheid: de optimale stuurbreedte voor een vakantiefietser hangt van een aantal factoren af, zoals schouderbreedte, fietstype, fietsgebruik, stuurtype, eventuele pols-, arm- en/of rugklachten, ...

Jurr bijvoorbeeld heb ik ooit in levende lijve mogen ontmoeten: een grote sterke beer die denk ik graag wendbaar over onverharde paadjes door de heuvels en bossen rijdt. Logisch dus dat hij met een breed stuur rijdt. Voor een ranke persoon die vooral op asfalt op een randonneur fietst ligt een veel smaller stuur voor de hand. En daar tussenin liggen 50 tinten stuurbreedte.

Klinkt dit allemaal als een open deur? Nou, dat klopt!
Lekkere rit vandaag :)
1.jpg