Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koepel- of tunneltent ? - Forum Wereldfietser

Koepel- of tunneltent ?

Ik heb de keuze uit een MSR Hubba Hubba NX of een Nordisk Oppland 2 SI.
Beide zijn qua prijs min of meer gelijk.
Nordisk is Tunneltent en MSR daarentegen is koepel/vrijstaand.

Welke van de twee heeft jullie voorkeur, en vooral, waarom?

Bedoeling is om er volgende zomer mee naar Noorwegen te trekken (Olavspad en omgeving) en om er deze zomer en herfst in onze regio (Vlaanderen / Ardennen / Nederland / Duitsland) alvast mee rond te trekken.
Ik had in het gidsje van het Olavspad gelezen dat de voorkeur uitgaat naar een vrijstaande koepeltent, wat voordelen heeft op eerder rotsige ondergrond.

Wat zijn jullie ervaringen? Is het zo erg gesteld dat je geen tunneltent kunt neerprikken in Noorwegen. Nu ja, je zult er wel een tunneltent kunnen zetten, maar is daar zoveel harde of rotsige ondergrond waardoor je een koepel zou overwegen?
Zijn er ook andere overwegingen die integendeel de tunnelversie meer rechtvaardigen (vb windvastheid, ...)?

Zelf nog niet zo heel veel ervaring, vandaar mijn vraag hier op dit forum...

Dank bij voorbaat.
Hier is de tipi veruit favoriet, ook in noorwegen (wickiup). Stokken van een msr type zijn relatief kwetsbaar. En bij een tunnel vind ik het in en uitschuiven vervelend gedoe en bij lichtgewicht stof ook slijtagegevoelig.
mijn voorkeur zou uit die twee naar een tunneltent gaan
veel ruimte in de voortent en met de kop in de wind kan hij menig storm aan
weet het uit ervaring
maar het belangrijkste vind ik dat je eerst de buitentent op zet en dan de binnentent er in hangt
dat is in slechtweer landen echt een zegen
alles droog inpakken en als laatst de buitentent plat
en met droog weer laat je de binnen en buitentent aan elkaar zitten en pak je allles zo in
en staat ie ook weer zo op
moet wel zeggen dat ik nu ook wel eens met een schuin oog naar een tipi kijk
maar die hebben vak weer geen voortent
o ja en koop gewoon rotspennen voor je tent
nog nooit problemen gehad met opzetten
Als je een tent koopt voor het lijstje bestemmingen dat je noemt dan zou ik zeker voor de tunnel gaan. De MSR Hubba Hubba NX is echt een mooi weer tent. Het is niet dat zo'n koepeltje niet tegen regen of wind kan, maar door de hoge buitentent en het vele gaas in de binnentent houdt het echt nul warmte vast. Een tunneltje geeft meer beschutting.

Ik ben afgelopen zomer in Noorwegen geweest met een vergelijkbare tent (Big Agnes Copper Spur), als ik nog eens naar Noorwegen ga dan neem ik een tunneltent mee.

Voor warmere bestemmingen zou ik juist weer naar de MSR neigen, vanwege de betere ventilatie.
Nog een aanvulling: rotsige onderfrond in noorwegen maakt het wel eens ietsje lastiger, maar nooit echt problematisch. En als je dat echt heel belangrijk vind dan geen msr koepel want minder handig voor weer dat je tegen kunt komen in noorwegen, maar de wat degelijker gebouwde vaude mark III of zo. We hebben er een die bijna nooit meer gebruikt wordt. Die zijn veel warmer en beter tegen wind bestand.
Ik zou met de fiets zeker de tunnel nemen. Meer ruimte voor hetzelfde gewicht. Te voet waar je soms wat minder makkelijk alternatieven vind eventueel de koepel (hangt van je tocht af, maar ik heb meerdere dagen over rots terrein gelopen en toen was het standalone wel fijn). Maar met een beetje creativiteit zet je alles wel neer.

Ik zou zeker van MSR wegblijven voor Scandinavië, ze maken meer woestijntenten voor warme omstandigheden.

Qua merk kan je niet snel verkeerd gaan met Scandinavische namen, je wilt eigenlijk minimaal een 3 maar liever een 4 seizoenen tent in Noorwegen. Het is niet vaak warm daar, ook niet in de zomer.

Voor windvastheid geld dat de koepel een lichte voorkeur heeft, een tunnel kan je verkeerd opzetten ten opzichte van de wind. Maar als je dit goed doet en je past de scheerlijnen toe zou het weinig verschil uitmaken. Ik heb wel een nacht / ochtend meegemaakt dat we 's avonds op een vrij volle camping kwamen in de Lofoten, de meeste van die werptentjes van de decathlon. Kennelijk ging het toen 's nachts heel hard waaien. Dus tegen de tijd dat wij in onze koepel weer wakker werden was de hele camping leeg (alles weggewaaid of heel vroeg opgestaan) behalve ons koepeltje. Onze vrienden in de 2 seconden tent hadden niet lekker geslapen en waren dus al een tijdje aan het opwarmen in de keuken. Onze koepel was trouwens een Macpac (nu niet meer goed in Nederland verkrijgbaar helaas). Als ik nu zou gaan, zou ik de tunnel meenemen (hilleberg kaitum)

(camping was open terrein aan de kust)
Van de tenten die ik tot nu toe in mijn leven versleten heb, is mijn huidige tunnel(wechsel) veruit favoriet voor tijdens fietstochten.

Vooral de extra ruimte tov de koepeltjes metvergelijkbaar gewicht vind ik ideaal, ook het los op kunnen zetten van alleen de buitentent is ideaal zoals al eerder aangehaald.

Enige nadeel is wel dat de binnentent niet vrijstaand opgezet kan worden in bijvoorbeeld extreme hitte doordat de stokken door de buitentent gaat. Dit mis ik soms wel, met mijn vorige koepetjes wilde ik soms wel eens alleen de binnentent opzetten als het erg heet was en er geen regen was voorspeld. Dit kon zonder haringen oid.

Als je je haringen niet in een rotsige ondergrond krijgt, gebruik gewoon stenen en leg die op de scheerlijnen om de tent op zijn plek te houden 8) Dit geldt overigens ook bij een koepeltent, want als het stormt wil je ook die vastzetten :lol:

Met die 2 merken die je noemt heb ik overigens geen ervaring.
Eens met de voorgangers. Bij verder gelijke kwaliteit is de ruimte/gewichtverhouding van een tunneltent beter dan van een koepeltent. Mits goed opgezet is een tunneltent voldoende stormvast. (Tip: gebruik geen tunneltent op de Zuidcol van de Mt Everest 😉).
Polariteit schreef:
do 30 mar, 2023 07:03
... Als je je haringen niet in een rotsige ondergrond krijgt, gebruik gewoon stenen en leg die op de scheerlijnen om de tent op zijn plek te houden ...
Precies. En als het hard waait maar er geen geschikte stenen of ondergrond aanwezig zijn, kan je altijd nog de fiets(en) als ankerpunten gebruiken. 💡
Iceland2013_178_MG_7123.jpg
Ik heb de MSR Hubba Hubba NP HP. Gekocht in 2012. Deze is niet meer te krijgen.
De NP heeft een binnentent met weinig gaas en is daarom relatief warm.
Ik heb deze gekocht omdat ik er met mijn lengte, 196 cm, goed in pas (hoofd- en voeteneind gaan nl recht omhoog en ik kan er goed in zitten -- tunneltenten die ik toen heb geprobeerd vond ik te krap voor mij). En licht van gewicht.

Een paar ervaringen:
- Snel en gemakkelijk op te zetten.
- Ben er 4 weken mee op IJsland geweest en heeft het daar goed gehouden, trouwens ook in een storm met slagregens op Vlieland. De tent kan echter niet goed tegen storm die tegen de zijkant waait, het tentdoek waait dan aardig naar binnen.
- Normaliter zet je eerst de binnentent op en bij het afbreken begin je met de buitentent. Maar met de bijbehorende footprint kun je als het regent ook eerst de buitentent opzetten en dan de binnentent erin ophangen, en bij afbreken in de regen kun je eerst de binnentent droog inpakken.
- Heb de tent ook een aantal keren opgezet onder een afdak met betonnen vloer zonder de buitentent. Dan is het een voordeel dat de tent vrijstaand is.
- Nadeel is het ontbreken van een voortent waarin je kunt koken als het regent. Dat gezegd hebbende: heb er nu bijna 200 nachten ingeslapen en heb altijd een warme maaltijd kunnen nuttigen, of het werd wel weer droog, of er was een afdak/keuken waar je kon koken, of er was een eetgelegenheid dichtbij.

Als ik nu een nieuwe tent zou kopen zou ik toch even goed naar tunneltenten kijken vanwege de stormvastheid en de voortent.
Mijn tent is echter nog steeds goed (bij de 14e keer opzetten zijn er wel twee scheuren in het buitendoek gekomen maar dat heb ik goed kunnen repareren) en als ik deze zomer naar Noorwegen zou gaan zou ik hm zonder bedenkingen meenemen.

Succes met je keuze.
Knipseltent.JPG
Vrijstaand, zonder buitentent in een stevige wind. Fiets staat gelukkig beschut :)
Edit: correctie NP = HP.
JanH schreef:
do 30 mar, 2023 08:52
Ik heb de MSR Hubba Hubba NP. Gekocht in 2012. Deze is niet meer te krijgen.
De Hubba Hubba HP bedoel je. Die heeft mijn broer ook, hij heeft zijn binnentent vanwege slijtage vervangen door een 3F UL Gear binnentent van Aliexpress (€60) die ook dicht is (weinig gaasdoek) dus wellicht kan je die ook combineren met de nieuwere NX versies, waardoor je meer flexibel bent qua klimaat.
Bedankt alvast voor de reacties en ervaringen.
Eerlijk gezegd ging mijn voorkeur al een beetje uit naar de tunnelversie, maar omdat ik de laatste tijd zoveel reviews en reacties van de MSR zag voorbijkomen dacht ik om deze ook een kans te geven.
Ik vind zowel tunnels als koepels erg bewerkelijk opzetten en afbreken. En de boogstokken kwetsbaar. Dus bij mij ook een voorkeur voor 1-stoks tipi.
Wij zijn royaal over de 60 en fietsen 20.000 km per jaar dus ervaren ?
Binnen eten en ontbijten is op lange reizen een voorwaarde, bagage en kleding in de voortent. Binnen aan- en uitkleden tijdens sneeuwbuien om wat te noemen. Vaak in noorwegen geweest maar dan zijn er nog wel landen waar tentzetten lastiger is ,denk aan wind en zand / ongedierte.
Definitief Tunnel
Oh ; Nigor Oriole 3 een 3-3-3 dus 3persoons 3kilo 3stoks, super.
Pier.
willem.m schreef:
do 30 mar, 2023 07:37
Eens met de voorgangers. Bij verder gelijke kwaliteit is de ruimte/gewichtverhouding van een tunneltent beter dan van een koepeltent. Mits goed opgezet is een tunneltent voldoende stormvast. (Tip: gebruik geen tunneltent op de Zuidcol van de Mt Everest 😉).
Sfeervolle foto met de Herðubreið daar op de achtergrond!

Ik heb een Hilleberg Nammatj 2 GT, een fantastisch fijne en ruime tent voor slecht-weer-vakanties. Je zit altijd droog. Maar een koepeltent is windvaster. De koepelconstructie zorgt dat het tentdoek rondom strak gehouden wordt. Ter hoogte van de "buik" van de tunneltent is het op spanning houden van het doek knap lastig.

Aan de noordoostkust van Hornstrandir kwamen we in een storm terecht. En klapperen dat de tent deed, niet normaal! Ondanks dat we hem heel stevig hadden afgespannen met op elke pen een forse steen. We kwamen zonder problemen de nacht door, maar rustig was het niet. Overigens is het de kunst de steen zo op de pen te leggen dat de scheerlijn niet geraakt wordt. Door het bewegen in de wind kan de scheerlijn doorslijten op het ruwe oppervlak van de steen. Maar ook moet de steen zo neergelegd worden dat de pen er niet onderuit getrokken wordt. En de tent opzetten / afbreken met die harde wind was ook een kunst!

Hieronder een dag later. Het weer was inmiddels weer "normaal" en we genoten van het uitzicht op Hornvík.
Hornvik.jpg
Nordisk Oppland verkiezen.
Waarom? Omdat ik die zelf heb :wink: , in de 3 persoons uitvoering. Vorig jaar gekocht ter vervanging van een soortgelijke tunneltent van NorthFace.
We hebben ruim voldoend tenten gezien en ook nu was de conclusie dat een tunnel ons het best past.
WillemT schreef:
za 01 apr, 2023 23:41
...Ik heb een Hilleberg Nammatj 2 GT, een fantastisch fijne en ruime tent voor slecht-weer-vakanties. Je zit altijd droog. Maar een koepeltent is windvaster. De koepelconstructie zorgt dat het tentdoek rondom strak gehouden wordt. Ter hoogte van de "buik" van de tunneltent is het op spanning houden van het doek knap lastig...
Klopt: Zeker langs de IJslandse kust waait het geregeld erg hard - in IJsland vaak niet nieuwswaardig, in Nederland zou het dan al code oranje of erger zijn. Een koepeltent van hoge kwaliteit is dan windbestendiger dan een tunneltent van hoge kwaliteit. De eerste twee fietsvakanties in IJsland hadden we een koepeltent met drie boogstokken mee. Die hield het bij harde wind erg goed, maar ging na vele jaren gebruik helaas lekken. De ruimere en makkelijker op te zetten tunneltent die we sindsdien gebruikten, ook in IJsland, hield het in de harde wind ook goed, al was het bij rukwinden soms op het randje. (En staat de wind van opzij, dan is degene die aan die kant slaapt het bokje.) Maar weet je, het alternatief, een koepeltent, is bij gelijkblijvende andere functionaliteit en eigenschappen al snel een stuk zwaarder.

Bovendien zoekt TS de harde wind niet op:

"Bedoeling is om er volgende zomer mee naar Noorwegen te trekken (Olavspad en omgeving) en om er deze zomer en herfst in onze regio (Vlaanderen / Ardennen / Nederland / Duitsland) alvast mee rond te trekken."
willem.m schreef:
zo 02 apr, 2023 08:53
koepeltent van hoge kwaliteit is dan windbestendiger dan een tunneltent van hoge kwaliteit.
Bergbeklimmers hoog in de Himalaya hebben niet zomaar van die lage tentjes met veel gekruiste bogen. Zo'n constructie is steviger dan een tunnel. Zwaarder ook.
Men noemt twee tenten waaruit men zou willen / kunnen kiezen: MSR Hubba Hubba NX 2 of een Nordisk Oppland 2 SI.

Voor in de genoemde landen zou ik de Nordisk Oppland 2 SI. nemen. In die landen is in de meeste gevallen de ondergrond geen probleem en de Oppland biedt veel ruimte in geval van mindere weersomstandigheden. De MSR Hubba is eigenlijk best wel een kleine tent. Meer voor droge gebieden met stenige ondergrond. Of als je veel wind verwacht. Of als je de beperkte ruimte geen issue vindt maar het gewicht wel. Hij is namelijk wel een stuk lichter van gewicht.

Met de Hilleberg Nammatj 2 GT heb ik ook in Noorwegen (Indre Troms, Rondane, Romsdalen / Eikesdalen, ) gelopen en het opzetten was nooit een probleem. Overigens daar ook een keer veel wind.
tent.jpg
DeFiets schreef:
za 01 apr, 2023 23:44
Nordisk Oppland verkiezen.
Waarom? Omdat ik die zelf heb :wink: , in de 3 persoons uitvoering. Vorig jaar gekocht ter vervanging van een soortgelijke tunneltent van NorthFace.
We hebben ruim voldoend tenten gezien en ook nu was de conclusie dat een tunnel ons het best past.
Ik ga ervan uit dat jullie met twee zijn, en dus de 3-persoons kiezen?
Ik ga alleen, dan lijkt een 2/p ruim voldoende.
Klopt dat ik niet echt naar desolate oorden trek.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat ook Noorwegen al eens een slechte dag kan hebben (lees: wat winderig :? ), maar dat de tunnel die ik verkies (Oppland 2SI) daar ruim tegen kan.
Ik heb er wel vertrouwen in, is tenslotte een Scandinavisch merk !?! :D