Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpen: top 3 Cols - Forum Wereldfietser

Alpen: top 3 Cols

Hallo allemaal,

van 27 juli tot 5 augustus trekken m'n broer en ik er op uit.
Het plan is om in de Alpen een hooop cols aaneen te gaan rijden, met bepakking.
De auto zetten we ergens in Genève, of Bern. Ofwel rijden we een tour, ofwel rijden we ergens naartoe en nemen we dan de trein terug (vind ik persoonlijk altijd leuker).

Ik ken de sites wel zoals climbbybike, cyclingcols, salite.ch, etc. maar het aanbod is veel te groot. Daarom jullie hulp graag!
Welke beklimming is er jullie het meest bijgebleven, welke vonden jullie de allermooiste, welke mag ik ab-so-luut niet missen, etc.. ? Liefst max. 3 cols meegeven, anders heb ik hier binnenkort hetzelfde probleem als met bovengenoemde sites.
Ik hoor het graag!

Let op: ik ben niet helemaal een groentje. Een paar jaar terug hebben we Brussel-Nice gedaan: Brussel -> Belgische Ardennen -> Franse Ardennen -> Vogezen -> Jura -> Alpen -> Hoge Alpen -> Nice! En dat was fantastisch :D.
Een paar cols die we toen hebben gereden willen we zeker opnieuw doen (zoals Cime de la Bonette, Col du Galibier, ...).

Alvast bedankt voor de hulp.
Lanseloet.

ps: enkele foto's van je vakantie om me te overtuigen dat jouw cols zeker niet te missen zijn, zijn steeds welkom :).

Ik kan alleen als motorrijder antwoorden dus kwa zwaarte voor fietsen kan ik niets zeggen... maar wel alle alpencols gereden dus wat ik het mooiste vind heb ik wel een oordeel over ;)

Mooiste col vond ik de Gavia, ligt helaas wel in een uithoek.
Combinatie Umbrail (deels onverhard!) - Stelvio is ook erg fraai.
De oude Gotthard-pass (zuidkant) is ook een aanrader. Lekker rustig. Wel uitzicht op de grote weg dus da's wat minder.

Galabier en Bonette ben je zelf al geweest dus daar hoef ik niets over te melden ;)

Dolomieten is trouwens kwa cols ook erg fraai en er zijn er veel in een klein gebied. Als gebied vond ik de Franse Alpen ook mooi. Onverwachte aanrader daar is de Roselent (gecombineerd met de Pre).

Ik kan enkele bekende cols aanbevelen:

- Stelviopas, Ita, oostzijde
Wat mij betreft de koningin onder de Europese passen: ik geloof meer dan 50 haarspeldbochten en 8,6% gemiddeld over 14km. Mooi uitzicht. Veel fietsers. Alleen bovenop is het een kermis van jewelste, dus snel weer afdalen!

- Col d'Agnel, Fra-Ita, zuidoostzijde
Deze heb ik vanaf de andere kant gefietst. Zwaar met bepakking in de sneeuw. Maar de zuidoostzijde zag er zeer zwaar uit en bijzonder fraai met uitzicht op de Monte Viso. Aanrader!

- Gaviapas, Ita, zuidzijde
Fantastisch!!! Zeer smal weggetje langs steile afgronden in verlaten dal. Noordzijde is veel saaier.

- Colle della Fauniera, Ita, noordzijde
Deze pas is relatief onbekend omdat deze niet op de Michelin kaart staat. Hij ligt in de west-Itialiaanse Alpen ten westen van Torino. Ligt tussen Valle Maira en Valle Stura. Hij begint bij Ponte Marmora en gaat naar Demonte. De pas is een jaar of 8 geleden speciaal geasfalteerd omdat de giro eroverheen zou rijden. Het is een afgelegen weggetje en bijzonder fraai en verlaten bovenop. Er is een standbeeld van Pantani (die ene Giro was geloof ik zijn laatste...).

- Grosse Scheidegg, Zwi, oostzijde
Ligt in zeer toeristisch gebied. Toch genoemd omdat deze een magnifiek uitzicht geeft op Wetterhorn, Eiger etc. Hij is nagenoeg autovrij: alleen bussen mogen erover en stiekeme automobilisten doen het ook. Neem de oostzijde: dan rijd je in een wondermooi dal omhoog, en kun je met 70 km/uur door het lelijke, door Japanners en nep-wandelaars bevolkte Grindelwald heen suizen.

Een paar leuke maar niet fantastische passen:

- Splugenpas, Ita-Zwi, zuidzijde
Bijzondere hieraan is een stuk van ik geloof 8km met smalle weg door kleine tunneltjes met daarin bochten. Behoorlijk pittig, want 1.900 meter hoogteverschil met flink steile stukken bij de tunneltjes. Nadeel is dat er vrij veel verkeer is.

- Grimselpas, Zwi, noordzijde
Tja, eigenlijk is deze pas pas leuk vanaf het moment dat je de eerste stuwdam ziet. Dan moet je opeens tegen een steile wand op. En als je bovenop de pas bent, moet je zeker het smalle, steile weggetje naar de Oberaansee meepakken.

Ik kan ook enkele cols afraden:
- Berninapas, Zwi, noordzijde: saai!
- De 3 passen rondom Livigno: vreselijk saai en veel 'goedkoop benzine halen in Livigno'-verkeer
- Col de la Lombarde, Fra-Ita, westzijde: lelijke skidorpweg
- Gotthard, Zwi, noordzijde: vreeeeselijk saaie weg
- Grote St Bernard, Zwi-Ita, noordzijde (zuidkant wel smalle weg en 2000 m hoogteverschil!)

Passen in omgeving van Galibier en Bonnette heb ik voor het gemak maar weggelaten, omdat je al bent geweest.

Oja. houd er rekening mee dat de Zwiterse passen vaak vrij druk bereden zijn en vrij 'solide'/saai aangelegd. Veel Franse en Italiaanse passen hadden geen transit-doel, maar zijn om militaire redenen aangelegd. Dus minder verkeer en leuker!

Succes! Willem

Als toch in Zwitserland passen wilt pakken doe dan ook de befaamde Zwitserse drie-passen tocht (op een dag)

Zet je tentje neer op de camping van Innertkirchen (bij Meiringen). Je begint met de klim van de Grimsel, vervolgens neem je de Furka en als derde pas de Schusten en je keert weer terug naar Innertkirchen. Een spectaculair rondje! Je kunt ook prima met de Citynightline naar Basel en daar overstappen op Zwitserse treinen. De fietsen kunnen mee in trein. In Zwitserland zelfs in ieder smalspoortje.

... of natuurlijk de Nufenen, de Gotthard en de Furka, in die volgorde. Ook leuk. Maar stiekem toch wel zwaar :-(

... of natuurlijk de Nufenen, de Gotthard, de Schusten en de Grimsel. Met een racefiets is dat neem ik aan wel te doen.

Cool, bedankt voor de tips!

Gek genoeg: ik was al begonnen aan de route & de eerste cols die ik had aangestipt (volgorde: Grimselpass (vertrekkend v Meiringen), Furka, Gotthard & Nufenen) zitten tussen jullie aanraders!

Ik stippel nu m'n route uit met een combinatie van Google-earth (overzicht v/h gebied, cols, foto's om idee te krijgen vd omgeving), Flickr photo search (dieper kijkje nemen als iets me bevalt), viamichelin.com (route vastleggen, soms beter overzicht) en sanoodi.com (route opslaan).
Hoera voor web 2.0 ! :)

Ik ga meteen eens kijken naar de rest van jullie tips. Zitten een paar tussen die ik niet ken & die wel aanlokkelijk klinken.

@ Willem: helaas geen koersfiets :) Koga Miyata twintysix + eventuele bob yak.

Als er nog iemand must-seens heeft, ik ben nog steeds geïnteresseerd.

Lanseloet.

Ik heb ook ooit een lijstje samengesteld van de mooiste cols.

http://luddo.freehostia.com/Climbs/Climbs.htm

Het lijstje is misschien iets achterhaald (net terug uit Madeira, ook een fantastisch klimgebied), maar de Dolomieten vind ik persoonlijk nog het mooiste gebied met als hoogtepunt de Drei Zinnen.

Afbeelding

Dit zou je ook kunnen combineren met Zwitserland.

Een vergelijkbaar rondje heb ik in 2000 gemaakt in Zwitserland waarbij ik alle Zwitserse alpencols aan elkaar heb gecombineerd (simplon, bernadino, splugen, maloja, julier, Albula (!), Bernina, Mortirolo, Gavia, Stelvio/ umbrail, ofenpas, fluela, chur). De drie passen tocht (Nufenen, furka, Gotthard) zat daar niet bij omdat ik die eerder had beklommen, inderdaad een erg mooi rondje.

Kijk voor meer cols op mijn pagina

http://www.luddo.nl

groet

Luddo

Inderdaad: Dolomiten zijn erg leuk om te fietsen. Veel non-transit passen in beperkt gebied, vaak uitzicht op mooie massieven, en veel maffe en enthousiaste Itialianen in hun glimmende pakjes.

Dat viel me trouwens echt op toen ik van Zwitserland naar Italie fietste: Zwitserse fietsers groetten me niet of nauwelijks, maar net over de grens krijg je vaak hartelijke reacties van de Itialianen. Ze vinden het maar raar dat je niet met een racefiets gaat fietsen, maar moedigen je wel aan ('Ciao!!!'). En dat zijn nog maar Zuid-Tirolers die voor Italiaanse begrippen weer nors zijn.
Voor twee jaar terug ben ik op de fiets naar Venetië geweest en kwam ik oa. over de Simplonpass...Ik vind deze adembenemend! Je fietst hier achter watervallen ed. langs.. Wat een schoonheid van moeder natuur... Wel jammer is dat er meer mensen zijn die deze tocht mooi vinden en er dus met de auto overheen crossen.. Eenmaal boven aan de top gekomen (na 24 km) fiets je zo Italië binnen en deze kant van de pass vind ik minstens zo mooi...
Veel plezier met jullie tocht!

Bedoel je de oude of nieuwe Simplon pasweg? Ik ben er nooit met de fiets op geweest, wel met de auto. Wat betreft de nieuwe, brede pasweg: het lijkt me vooral fantastisch om er over af te dalen. Het is dat er veel dalwind is, anders vlieg je zo van zo'n brug op peiler het dal in!

Ik weet nog dat ik het af en toe een beetje kwijt was...soms reed ik op een soort van fietspad (waarschijnlijk de oude weg dan..) en soms over de nieuwe weg.. Ik ben niet over die brug maar er achterlangs gefietst...Erg mooi! Omdat ik tegen de avond de berg opging, was de wind gaan liggen en heb ik hier dus geen last van gehad..
Ohwja en ik vond trouwens het beklimmen van de pass minstens zo mooi als de afdaling! Nu ben ik sowiso meer een klimmer dan afdaler..je maakt dan de omgeving nóg bewuster mee! Tja ik ben erg te spreken over de Simplon... Ik wou er nog een foto bij aan toevoegen maar ik zie zo 123 niet waar ik dat kan doen..weet jij dat?

Even snel m'n reisschema opgeschreven. Wat denken jullie?

http://student.vub.ac.be/~lerbuer/Overview.htm

De omweg naar de klausenpas zou ik niet maken, mooie pas maar de abula is veel fraaier (in combi met oberalp). Scheelt je weer een treinritje.

De weg vanaf de Aprica naar Sondrio en Colico is erg vervelend. Heel erg druk, weinig alternatieven om te fietsen en niet mooi. Dit dal viel mij vorig jaar erg tegen.

Beter is om Bernina pas te nemen (kan ook met treintje) en dan de prachtige val de Bregaglia in te fietsen. Wel een extra pas (alhoewel de Maloja vanaf die kant weinig voorstelt) en iets meer kilometers. Als er te weinig tijd is kan je afsteken via de Julierpas. In plaats van naar Edolo kan je ook over de Mortirolo naar de Bernina fietsen, wel natuurlijk loodzwaar.

In Meiringen kan je ook nog even naar Grindelwald (grosse Scheide egg). De pas is volledig geasfalteerd, smal en erg zwaar. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid tijd.

Afbeelding
val de Bregaglia

Veel plezier

Luddo

De suggestie om de klausenpass + treinrit om te ruilen met de oberalp- en albulapass is een goede! Dit heb ik meteen aangepast in m'n reisschema.

Probleem is dat we slechts 8dagen hebben. Door deze aanpassing valt dus de laatste dag, de Splügelpass weg, beetje spijtig. De voorlaatste, 7de dag - idd nogal over een vervelend stuk - gooi ik dan ook om: we gaan de Mortirolo doen! Of we daarna naar Bormio terugkeren of iets anders weet ik nog niet goed.

Buiten de richting, maar heel mooi
De oude col de tende 49 haarspeldbochten en naar boven toe offroad. Boven ex. militair fort en begin van ligurische bergkamroute.