Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het hoeft niet duur te zijn: voorbeeld 1 - Forum Wereldfietser

Het hoeft niet duur te zijn: voorbeeld 1

Hoi,
Bij alle geweld van de Rohlofffietsen en de toch twijfelachtige aanbiedingen van de Aldi wil ik even laten zien dat je toch op fietsvakantie kunt al is zelfs de fiets van de Aldi te duur.
Afbeelding
Deze fiets heb ik tweedehands gekocht en verbeterd voor een totaalbedrag van 160 euro. Hij was nog vrijwel niet gebruikt. Hij heeft nu 21 versnellingen, LX remhendels, nieuwe Schwalbe Marathon banden, een zo goed als nieuw leren zadel, een echte Esge standaard en fraaie bar-ends van een gewild type.
Voor meer info en tips zie http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/khs.html
Groot plaatje: http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen ... sgroot.jpg
De fiets is NIET te koop.
Groet,
Leon

Prachtig!
Je kan inderdaad voor een prikkie een top vakantiefiets bouwen!
Vorige week heb ik een mtb gekocht voor € 120.00.

24 versnellingen - Shimano Deore
Shimano Deore V-remmen
Hoge/sterke 'safety-line' velgen met Deore naven
NIEUWE!!! Marathon XR banden (t.w.v. ca. €60.00)!

Een baggagedrager en voortas erop schroeven en er kan vollop van een fiets vakantie genoten worden!

En als ik de ketting/tandwielen/cassete moet vervangen v.w. slijtage ben ik maar €50.00 kwijt (www.rose.de).

Met de € 2000 dat ik bespaard heb door geen Rohloff fiets te kopen kan ik nu:

a) vluchten kopen
b) in hostels slapen ipv een tent als het regent
c) Uit eten de hele vakantie
d) 3 vrienden meenemen op vakantie
e)...
f)....

Als je het leuk vind om met fietsen te sleutelen is dit erg leuk om te doen. Wie heeft nog meer een 2e hands fiets een 2e leven gegeven?

En waar heb je de schwalbe banden gekocht???

Ik voel me zo'n loser met mijn te dure fiets :oops:

Wendy1 schreef:En waar heb je de schwalbe banden gekocht???
Bij een fietsenzaak.... (?)

Ik ben het ermee eens dat een vakantiefiets niet duur hoeft te zijn. Maar je moet wel geduld hebben. (En idd, het liefst nog een doos met reserve onderdelen :wink: ).

De achterdrager boezemt me overigens niet zo heel veel vertrouwen in. (Ik heb wel eens een beter drager gebroken).
En de fietsbel lijkt me op een ongelukkige plaats te zitten (voorop aan de stuurpen?). Of is dat een LED-verlichting?

Succes ermee, in ieder geval!

edit: Ik zie net dat de drager een Bor Yueh is. Dat is idd nog wel een redelijke drager.

@Leon Tijd geleden ben ik opzoek gegaan naar die banden. heb ze uit eindelijk in Duitsland besteld. Hier in nederland vroegen ze allemaal 30 euro per band. Sorry voor het korte bericht van gister. Zat op mijn werk en ze zaten mee te geleuren hahahah

Er is heel wat te zeggen voor goedkoop 2e hands fietsen.

Een paar jaren geleden heb ik samen met een vriendin een oude, afgedankt Cumberland (Halfords stads barrel met 21 versnellingen) opgeknapt (nieuwe kabels, drivechain en remblokken) voor een tocht naar Roma en terug (via Hongerije).

Ca. 60 euro aan onderdelen, een flesje rose en een gezellig avond verder hadden we een fiets in elkaar gezet dat zonder problemen de hele tocht aflegde!

Try it - its fun!

voor 40€ nagenoeg ongebruikte Panasonic Mountain Cat 4500 '89 (Tange Doubble Butted) http://is.pinkbike.com/photo/2469/pbpic2469621.jpg Shimano Mountain LX http://is.pinkbike.com/photo/1214/pbpic1214049.jpg topshifters en beresterke U-brake http://is.pinkbike.com/photo/1214/pbpic1214050.jpg .
Behalve de banden, handvatten en zadel is alles nog origineel, zelfs de ketting, (Deore UG).
Gekocht met goedkope (Cheng Shin Avanti?) maar goede banden en zelfs een zéér goede zwarte Brooks Conquest, zit tijdelijk op andere fiets.

Alle draaiende delen voorzien van nieuw vet en afgesteld, spatborden en rekje liggen klaar om woon-werkfiets van de maken.
Afbeelding

Voordeel van zelf (oude) fiets opknappen/samenstellen tov. nieuwe vind ik, is dat je op deze manier leert sleutelen, wat altijd goed van pas kan komen.

Gideon

Afbeelding
Mijn Altra, gewonnen in een Tour de France poule van de plaatselijke krant (gratis dus :lol: ) al ettelijke duizenden kilometers afgelegd in Oost Europa en onlangs Madeira. Met deze gewone huis-tuin-en keuken hybride met Alivio onderdelen gaat het vakantiefietsen dus ook prima.

voor 40€ nagenoeg ongebruikte Panasonic Mountain Cat 4500 '89 (Tange Doubble Butted)
BARGAIN!

Puik fiets voor € 40.00!

Cheap as chips!

Froggy schreef:
voor 40€ nagenoeg ongebruikte Panasonic Mountain Cat 4500 '89 (Tange Doubble Butted)
BARGAIN!

Puik fiets voor € 40.00!

Cheap as chips!
James,
nog goedkoper is een gevonden 1990 Giant Escaper,
al het overbodige eraf, oude der. als kettingspanner........ en trappen maar.
Afbeelding
Maar heeft niets meer met vakantiefiets te maken, hoewel ik er wel veel in de vakantie op fiets.

Gideon

Dat gaat zeker met een rugzakje he Tommy :-) Zo een heb ik er ook: MTB gevonden in het bos, nouja in elk geval het frame, stuur enz. Een oude Deore derailleur erop, nieuwe banden en fietsen maar. Maar ik ga toch op zoek naar een fiets die wat meer geschikt is voor dagen fietsen en met baggagedragers ;-)

Afbeelding

Aangezien ik zelf (nog) geen fiets heb leen ik af en toe de MTB van mijn vriendin. Een in het bos gevonden MTB frame+wielen waarop een el-cheapo zadel (die overigens HEERLIJK zit - ook na 6 uur) en een 2de hands Deore groupset die schoonvader nog had liggen. Wel 25 EUR uitgegeven voor twee banden.

Niet echt een fiets om lange afstanden op te fietsen (recht ATB stuur biedt weinig afwisseling en die verschrikkelijk brede banden... in de modderbaden heeft ie trouwens wel een lekkere traction...)

Afbeelding

Trekt wat beter door de modder en plassen dan een Schwalbe Marathon XR ;-)

Ben er eergisteren van Zuid-Limburg mee naar 's Hertogenbosch (115km) gefietst om de fiets eens flink te mishandelen. Morgen de boel eens schoonmaken (blubber wegspoelen, ketting olien, enz) en dan istie klaar voor een nieuwe rit want met modderketting fietst ie niet zo lekker.

Afbeelding
Hallo Leon
Het voorblad van je fiets op de bovenste foto vind ik wel héél klein: zoveel toeren met je voeten trappen om een nog te lage snelheid te behalen. Neem een voorblad van 52 tanden, die gebruik ik standaard op vlakke wegen of bergafwaarts. Alleen bij harde wind of een helling op fietsen schakel ik naar 38 of nog zwaarder naar 28 tanden.
Martin E. van Doornik schreef:Hallo Leon
Het voorblad van je fiets op de bovenste foto vind ik wel héél klein: zoveel toeren met je voeten trappen om een nog te lage snelheid te behalen. Neem een voorblad van 52 tanden, die gebruik ik standaard op vlakke wegen of bergafwaarts. Alleen bij harde wind of een helling op fietsen schakel ik naar 38 of nog zwaarder naar 28 tanden.
Bij mij is met bagage 22-32 nog vaak genoeg te groot. Maar nog kleiner en je valt om: lopen dan maar! :wink:

Ik vind het dus maar net afhangen van wat je gaat doen.

De kunst van het langzaamfietsen: met 22-34 kan ik 4 km/h een steile berg op fietsen. Da's minder zwaar dan lopen duwen.

Ik heb ook eens in 22-32 moeten rijden maar meestal lukt 22-28 ook. Op onverhard trap ik altijd iets groter dan op asfalt.
Martin E. van Doornik schreef:Hallo Leon
Het voorblad van je fiets op de bovenste foto vind ik wel héél klein: zoveel toeren met je voeten trappen om een nog te lage snelheid te behalen. Neem een voorblad van 52 tanden, die gebruik ik standaard op vlakke wegen of bergafwaarts. Alleen bij harde wind of een helling op fietsen schakel ik naar 38 of nog zwaarder naar 28 tanden.
(ik begrijp wél wat je bedoelt...)
Met 42 voor en 13 achter kun je comfortabel fietsen tot ca. 35 km/u. Dat is genoeg voor als je op reis bent, want boven die snelheid ga ik in ieder geval niet meetrappen, dat is pure energieverspilling. Niet dat het in afdalingen niet hard gaat, dat wel. Maar dan zonder meetrappen.
Op reis heb je vooral behoefte aan lichte verzetten, want met bagage tegen een steile berg op in een warm land leidt tot lage snelheden.
Leon

liz schreef:De kunst van het langzaamfietsen: met 22-34 kan ik 4 km/h een steile berg op fietsen. Da's minder zwaar dan lopen duwen.
2,8 km/u op de teller is me ook al gelukt :wink:.

Of een uur lang omhoog lopen en sleuren. Om het daarna beu te worden, om te draaien, en in 3 minuten naar beneden te "vallen" waar je net een uur lang omhoog over gedaan hebt...

Een 12 achter vind ik toch ook altijd wel prettig (met 559-47 XR-banden eronder), i.c.m. een 32 is het heerlijk cruisen met de 32-16, 32-14 of zelfs 32-12 :!: Helaas ga ik nu wel weer erg off-topic :oops:...