Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapas - Forum Wereldfietser

trapas

Iemand ervaring met levertijd van een trapas voor een koga worldtraveller .? Deze is van 2021.
Zit er inmiddels al 8 maanden op te wachten bij mijn fietsenmaker. Krijg nu mijn twijfels of dit echt zo lang
moet duren.
Hopelijk hebben jullie hier advies over.🙂👍
Geen idee wat daar precies voor trapas inzit, maar lijkt me niet dat dat zo lang behoort te duren.

Externe lagercups of een cartridge model? Misschien kan een fotootje van de fiets bij de trapas hier al laten zien om welk type trapas het gaat, of staat de fiets misschien al die tijd al bij de dealer?
Ik heb verder geen idee wat er aan de hand is of of je de fiets bij die fietsenmaker hebt gekocht maar een reparatietermijn van 8 maanden voor iets waar bovendien nog fabrieksgarantie op zit (https://www.koga.com/nl/service/garantie) is niet realistisch.

Maar je zou de fietsenmaker kunnen vragen wat er aan de hand is en waarom hij er geen andere op zet?
Hey ,helaas gaat dat met die foto niet lukken ,maar ik ben al blij dat jij er ook zo over denkt dat dit wel heel lang duurt.👍
Beste Leon ,de fietsenmaker gaf in augustus aan dat hij die moest bestellen bij koga. Zou laten weten wanneer die binnen is ,maar ik vind dit ook wel een beetje uit de hand lopen. Lijkt mij als leek toch ook geen onderdeel waar niet aan te komen is.🤔
Gaat het wel over een trapas (/lagers) of over een eccenter?
santana schreef:
di 14 mar, 2023 16:58
Zit er inmiddels al 8 maanden op te wachten bij mijn fietsenmaker. Krijg nu mijn twijfels of dit echt zo lang
moet duren.
Zo lang is onzin. Volgens mij zit er een reguliere Hollowtech II in dus dat is verder volkomen standaard.

Deze volgens mij (iig bij de standaard WT): gewoon verkrijgbaar.
https://www.futurumshop.nl/shimano-bb-m ... cket.phtml
beste grandonneur.
Volgens die fietsenmaker is het toch de trapas.🙂
Bedankt Fedor voor jouw visie.🙂👍
Is deze met derailleur of met Rohloff naaf?
Mogelijk dat deze verschillende trapassen hebben.
DaVinci schreef:
di 14 mar, 2023 18:51
Is deze met derailleur of met Rohloff naaf?
Mogelijk dat deze verschillende trapassen hebben.
Op mijn WT-S met Rohloff zit ook een trapas met Hollowtech II lagers (alleen het exacte type weet ik ff niet).
Zou wel een mooi moment zijn om die te switchen naar een cartridge trapas met bijbehorende cranks (-:

Zou fietsenmaker een UN55 hebben besteld die ondertussen niet meer gemaakt wordt? ;)
Het begint zoals wel vaker al duidelijk te worden dat er niet erg goed gecommuniceerd wordt.

Tip: tik het volgende in bij Google en lees: "hoe lang mag een reparatie duren?".
Als de dealer je niet kan helpen kun ja altijd nog een mailtje naar Koga sturen waarom het zolang moet duren voor ze een vervangend onderdeel op hebben gestuurd.
En anders de consumentenbond eens vragen of ze kunnen helpen. (als je lid bent)
santana schreef:
di 14 mar, 2023 16:58
Iemand ervaring met levertijd van een trapas voor een koga worldtraveller .? Deze is van 2021.
Zit er inmiddels al 8 maanden op te wachten bij mijn fietsenmaker. Krijg nu mijn twijfels of dit echt zo lang
moet duren.
Hopelijk hebben jullie hier advies over.🙂👍
trapassen worden niet los verkocht. Die zitten aan je crankstel vast. Dit gaat meer dan waarschijnlijk over je bracketlagers. Die zijn gestandaardiseerd. De snelste oplossing kost je ca. 20 euro: koop de juiste BB online en vraag de FM om die er voor je in te passen. Je alternatief is het gewoon uit te zingen en te wachten. Keuze is aan jou.


Als je foto's hebt of een speclist van de betreffende fiets, zijn we er zo uit en weet je morgen welk typenummer je onderdeel heeft.
(Een nieuwe SM-BB71 kostte mij vorige week 20 euro is was binnen een week vanuit Duitsland hier).
Wat een verwarring. Er zijn eigenlijk twee systemen. Het klassieke met vierkante losse as met cartridge lagers. Zo'n trapas met lagers kun je los kopen voor hoogstens een paar tientjes, al worden ze helaas minder vaak toegepast. Je haalt de cranks eraf, trekt de trapas eruit, zet er de nieuwe in en zet de cranks er weer op. Waar je op moet letten is de maat van het brackethuis en de lengte van de trapas. Daarin zijn helaas vele mogelijkheden.
Het andere belangrijke systeem is Shimano Hollowtech II. Hierbij zit de as vast aan een van de cranks, en worden losse externe lagers gebruikt. Dit heeft het voordeel dat het lichter en stijver is, maar als nadeel dat de lagers nu kleiner moeten zijn (en dus slijtagegevoeliger) en buitenboord zitten in alle regen en vuil. Eigenlijk is dit minder geschikt voor vakantiefietsen.
De eerste vraag is hier dus welk systeem er gemonteerd is.
HenkS schreef:
wo 15 mar, 2023 10:45
trapassen worden niet los verkocht. Die zitten aan je crankstel vast.
Ik acht de kans héél klein dat er op een Koga Worldtraveller zoiets zit:

https://www.sheldonbrown.com/opc.html

Groetjes,

Carl
Maar toch wel deze? (foto m-gineering)
Het kan best (maar dat is vooralsnog ook maar een gok van mij) dat door het negeren van vroegtijdige slijtage de as imiddels ook het loodje heeft gelegd. Maar zoals gezegd begint de juiste weg met communiceren.
Afbeelding
Leon schreef:
wo 15 mar, 2023 11:30
Maar toch wel deze? (foto m-gineering)
Afbeelding
Daar zit de trapas maar aan één crank vast.

Groetjes,

Carl
Matige poging Carl. :wink: