Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterzak Ortlieb - Forum Wereldfietser

Waterzak Ortlieb

Hallo,

Ik zou zo'n oprolbare waterzak of waterbuidel willen aanschaffen en lees op het forum dat meerdere mensen die van Ortlieb (10 liter) hebben. Ik heb daar drie vragen over:

1. Op de website van Ortlieb staat dat de waterzakken in horizontale toestand kunnen gaan lekken: "de waterzak is niet geschikt voor het transporteren van water, omdat hij in horizontale toestand niet absoluut waterdicht is. De rolsluiting is weliswaar van buiten naar binnen waterdicht, omgekeerd kan echter water van binnen naar buiten lekken." Komt dit in de praktijk voor?? En geldt dit ook voor de waterBUIDEL?

2. De advies verkoopprijs vind ik nogal prijzig: bijna 30 euro! Zijn er ook goedkopere maar toch goede alternatieven?

3. Wie weet waar ik deze (op internet) kan kopen?

Groetjes,
Willem
Waterzak met rolsluiting????
Het je een link?
Leon
Leon schreef:Waterzak met rolsluiting????
Het je een link?
Leon
Je bedoelt toch geen ritssluiting???? :lol: :lol: :lol:

Wij zijn net terug van fietsvakantie in deel van Nevada woestijn. We hadden twee waterzakken van Ortlieb mee (10 liter per zak). Zwarte zak met schoefdop waar je ook andere dop op kan schroeven zodat de zak als een douche kan functioneren. Je kunt ook een waterfilter eraan koppelen. Geen idee of je deze bedoelt, maar deze zijn zeker aan te raden. Ze wegen nauwelijks wat als ze leeg zijn. Deze zakken hebben nooit gelekt en zonder deze zakken was het fietsen onmogelijk geweest. Water is namelijk schaars daar. Aan boven en onderkant zit een draaghandle die je ook zo om je ortlieb fietstassen heen kunt klikken, zodat de zakken boven op de fietstassen liggen. Bij bijvullen maak je een kant los en zet je de bidon eronder. Echt prima zakken, enige nadeel is dat ze zwart zijn en dat het water op een gegeven moment ook warm wordt.

R&R schreef:Wij zijn net terug van fietsvakantie in deel van Nevada woestijn. We hadden twee waterzakken van Ortlieb mee (10 liter per zak). Zwarte zak met schoefdop waar je ook andere dop op kan schroeven zodat de zak als een douche kan functioneren. Je kunt ook een waterfilter eraan koppelen. Geen idee of je deze bedoelt, maar deze zijn zeker aan te raden. Ze wegen nauwelijks wat als ze leeg zijn. Deze zakken hebben nooit gelekt en zonder deze zakken was het fietsen onmogelijk geweest. Water is namelijk schaars daar. Aan boven en onderkant zit een draaghandle die je ook zo om je ortlieb fietstassen heen kunt klikken, zodat de zakken boven op de fietstassen liggen. Bij bijvullen maak je een kant los en zet je de bidon eronder. Echt prima zakken, enige nadeel is dat ze zwart zijn en dat het water op een gegeven moment ook warm wordt.
Wie geeft dit signaal van warm water door een zwarte zak door aan Ortlieb?

bert sitters schreef:
R&R schreef:Wij zijn net terug van fietsvakantie in deel van Nevada woestijn. We hadden twee waterzakken van Ortlieb mee (10 liter per zak). Zwarte zak met schoefdop waar je ook andere dop op kan schroeven zodat de zak als een douche kan functioneren. Je kunt ook een waterfilter eraan koppelen. Geen idee of je deze bedoelt, maar deze zijn zeker aan te raden. Ze wegen nauwelijks wat als ze leeg zijn. Deze zakken hebben nooit gelekt en zonder deze zakken was het fietsen onmogelijk geweest. Water is namelijk schaars daar. Aan boven en onderkant zit een draaghandle die je ook zo om je ortlieb fietstassen heen kunt klikken, zodat de zakken boven op de fietstassen liggen. Bij bijvullen maak je een kant los en zet je de bidon eronder. Echt prima zakken, enige nadeel is dat ze zwart zijn en dat het water op een gegeven moment ook warm wordt.
Nog geen tijd voor gehad. Het was wel 48C, ik denk niet dat een andere kleur veel minder warm was geweest.

Ik had een MSR Dromedary Bag mee toen ik fietste in Namibië en die is ook zwart. Volgens mij is dat net zoiets. Die lekte totaal niet. Een zak is wel een stuk kwetsbaarder dan een plastic fles. Je moet daarom goed opletten hoe je die zak meeneemt, als het ergens tegenaan schuurt dan gaat zo'n zak vrij gemakkelijk lek.

Een goedkoper alternatief is ter plaatse een paar vijf of tien liter plastic jerrycans te kopen.

Groetjes,
Frank

R&R schreef:
bert sitters schreef:
Nog geen tijd voor gehad. Het was wel 48C, ik denk niet dat een andere kleur veel minder warm was geweest.
Ik geloof dat er ook geen gele versie van is, maar heb ikzelf nooit gezien

Beetje off topic; vinden jullie het niet eng om afhankelijk te zijn van een zak?!? Ik zou het niet prettig vinden als al mijn water in een zak zat. Als die gaat lekken dan ben je de sigaar...
Tot nu toe altijd met een heleboel flessen gefietst!

Groet Marieke

Daarom is het misschien beter om je water over meerdere kleinere waterzakken te verdelen... dus geen 10 liter, maar volgens mij zijn ze er ook in 4 ofzo.

Wij hebben ze ook van Ortlieb, die R&R bedoelt. In de groene versie, wordt uiteindelijk ook warm, maar goed... het is vocht!

In Chili/Argentinië zeker nodig gehad en in Death Valley in Amerika ook!

Ze hebben nooit gelekt!

Ik had voorheen een Ortlieb waterzak, maar die ging lekken bij de rand van de las waarmee de drinktuit vastzat.
Nu heb ik al jaren een MSR Dromedary, die is wel wat zwaarder, maar is volgens mij absoluut bom-proof, nog geen enkel slijtageplekje, geweldige zak! :D