Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veerboten Denemarken-Zweden-Duitsland wel/niet reserveren? - Forum Wereldfietser

Veerboten Denemarken-Zweden-Duitsland wel/niet reserveren?

Ik heb een vraag over de noodzakelijkheid van reserveringen van veerboten tussen Noorwegen, Denemarken, Zweden en Duitsland.

Wij zijn plan om in augustus vanaf de Eemshaven naar Kristiansand te reizen. Die tocht gaan we hoe dan ook reserveren.

Daarna willen we van Kristiansand oversteken naar Hirtshals (Denemarken)
Dan een stukje door de kop van Denemarken fietsen.
Dan van Frederikshavn (Denemarken) de veerboot naar Gotenburg (Zweden).
Dan ongeveer 400km langs de Zweedse kust zuidwaarts fietsen naar Malmo.
Vanuit Malmo de veerboot naar Lubeck (Duitsland).

Moeten we die andere tochten ook vooraf reserveren of kan dat op de bonnefooi?
Dat laatste heb ik liever. Dat houdt het allemaal nog een beetje avontuurlijk.

Ik zit vooral te wachten op antwoord van mensen die hier ervaring mee hebben.
Bij mij rondje Oostzee afgelopen jaar heb ik met veel grote en kleinere veerboten gereisd waaronder Gotenburg-Frederikshavn. De grotere heb ik kort van tevoren gereserveerd (ws vooral voor mijn eigen gemoedsrust). Dat ging niet ten koste van het avontuur aangezien het kort tevoren was.
Ik werd net gebeld door mijn vader dat de verbinding Eemshaven <> Kristiansand zo goed als ter ziele is gegaan door gekonkel met vrachtschepen die op dezelfde kade aanmeren, waardoor de ene na de andere overtocht op het allerlaatste moment geannuleerd wordt:
https://dvhn.nl/groningen/Holland-Norwa ... 82851.html

Daar sta ik van te kijken, want de website is nog gewoon online:
https://hollandnorwaylines.com/nl/
En daar staat links dus heel duidelijk Eemshaven en Kristiansand.

Balen, maar goed, ik was nog maar net vandaag begonnen met plannen.

Dit lijkt me geen eeuwig durend probleem. Vroeg of laat krijgt die boot zijn eigen kade in de Eemshaven en dan komt het wel weer goed.

Daarom blijft mijn vraag in de openingspost staan.
ivokremer schreef:
ma 13 mar, 2023 18:17
Ik heb een vraag over de noodzakelijkheid van reserveringen van veerboten tussen Noorwegen, Denemarken, Zweden en Duitsland.
....

Daarna willen we van Kristiansand oversteken naar Hirtshals (Denemarken)
....
Deze heb ik verleden jaar genomen.
Er zijn verschillende overtochten per dag en twee maatschappijen die de overtocht maken.
Er is een balie/kantoor waar je ticketten kunt kopen voor de volgende afvaart.
Gemakkelijk maar duurder dan online.

De persoon aan de balie heeft me toen aangeraden en ook effectief geholpen om via hun wifi mijn ticket online te kopen...
Was bijna 20% goedkoper dan aan de balie zelf.
Screenshot_20230313_172059.jpg
Met de catamaran, ben je in no-time van Kristiansand in Hirtshals, reserveren niet nodig.
Van Frederikshaven naar Göteborg ook niet als je overdag de oversteek maakt. De overtocht van Malmö naar Lübeck duurt iets langer maar als je dat overdag doet dan is reserveren niet nodig, zorg wel dat je overal op tijd bent, meestal moet je als eerste de boot op.
Wat anderen ook al schrijven reserveer online een uur van te voren, voor fietsers en voet-passagiers is bijna altijd plaats.
Op de boot van Rødbyhavn naar Fehmarn zat ik ineens met ruim 100 fietsers op de boot (al is dat meer een pont te noemen (zo vaak gaat die) en dat paste ook prima.
Dat zijn mijn ervaringen van 6 jaar geleden, ik denk niet dat er veel is veranderd.
Ik zou kort van tevoren online boeken, dat is vaak sneller en goedkoper dan een kaartje bij de balie.

Ik heb tot nu toe altijd meegekund. En wat je zegt, de boot vanaf de Eemshaven wél reserveren. Er wordt op dit moment wel gespeoken van een evt. verplaatsing naar Emden ivm aanlegkades, maar dit is nog niet definitief en ook niet perse veel verder weg.

Lekker beginnen met je voorbereidingen dus!
Even inhaken op dit topic, hopelijk vindt ivokremer dat niet erg: maar hoe doen jullie dat bij online boeken als de bookings-engine niet voorziet in 'fietsen' en je dus niet aan kan geven dat je een fiets meeneemt?

Boeken als voetpassagier, of toch bij een kantoortje een ticket kopen?