Ik denk dat ik een jaar of achttien, negentien was, dus we hebben het over +/- 1974.
Ik werkte als zaterdagse hulpkracht bij de PTT en kon op die manier een fiets bij elkaar sparen. Het werd een groene Batavus Sprint. Of het echt een vakantiefiets was (als dat begrip überhaupt al bestond) weet ik niet, maar ik ben er wel mee op vakantie geweest. In Engeland langs jeugdherbergen, later ook kamperend in Nederland.
In 1984 woonden we in Akkrum en daar werd hij gestolen bij het station (in Akkrum!), maar via een krantenberichtje las ik dat mensen een fiets in een sloot hadden gevonden, en verdraaid, dat was 'm.
Begin jaren negentig waren we inmiddels naar Dordrecht verhuisd, en daar gebruikte ik de fiets (waar het mooiste wel vanaf was) om naar en van station Dordrecht Zuid te rijden, alwaar ik de trein naar mijn werk in Rotterdam nam.
Op een kwade dag kwam ik terug in Dordt aan en stelde vast dat mijn fiets zijn voorwiel miste. Ik had geen zin in gesleep met het ding, wandelde naar huis en pakte de auto om de fiets op te halen. Helaas was nu ook de rest van de fiets verdwenen. Met Google kan ik nog wel foto's van model en kleur vinden, toch spijtig dat-ie weg is.