Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe oud was jij toen je je eerste fiets kocht? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe oud was jij toen je je eerste fiets kocht?

Wat een prachtig verhaal Martin! Ik kon het niet meer houden van het lachen toen ik het las van je boze moeder en je trotse vader.
Is het door je eerste fietstocht-met-gebroken-arm dat het later nooit echt meer boterde tussen jou en onverharde wegen?
Leon schreef:
ma 06 mar, 2023 19:40
Wat een prachtig verhaal Martin! Ik kon het niet meer houden van het lachen toen ik het las van je boze moeder en je trotse vader.
Is het door je eerste fietstocht-met-gebroken-arm dat het later nooit echt meer boterde tussen jou en onverharde wegen?
Daar heb ik niet aan gedacht maar het zou eens best kunnen. Toch wel vaker over zandwegen gefietst. Het kwam door m'n stomme onervarenheid in 1961. Mulle zand en daar kwam het voorwiel in en ik over de kop getuimeld, met m'n pols haaks op de grond, krak. Gelukkig ben ik bij het schrijven linkshandig, dus geen probleem op school met m'n rechterarm in gips en mitella.
Het was hier: https://www.google.nl/maps/@52.2815226, ... 384!8i8192
Op dat pad kun je nu in ieder geval probleemloos fietsen, Martin!

Mijn eerste vakantiefiets kocht ik in het jaar 2000, op 25 jarige leeftijd, voor m'n eerste fietsvakantie. Het leek me onverstandig om op m'n studentenfiets van Göteborg naar Stockholm te fietsen en koos voor de Giant Expedition. Gewoon met velgremmen.
M'n maats fiets was uitgerust met de nieuwste (?) mode voor vakantiefietsen: schijfremmen. Dat zorgde op de Zweedse heuvels voor de nodige hachelijke avonturen...

De Expedition was gedurende 17 jaar m'n vakantiefiets. Na enkele jaren rust gebruikt m'n zoon hem nu voor zijn ritjes naar de middelbare school en... voor fietsvakanties.
Ongeveer 17 jaar oud was ik toen ik een tweedehands mtb zelf kocht.Een rood-geel/groene Batavus. In die tijd had ik een vrij goed betaald zaterdagbaantje waar ik vooral windsurfspullen van kocht. Vlakbij had ik een soort van mini circuit voor sprint/interval rondje met veel bochten, harde zandpaden haaks en haarspelbochten. Slippen en weer optrekken. Op een zeker moment had ik de fiets zo in de vingers dat ik zelfs met wegslippend voorwiel soort van driftend op beide wielen door de haakse bochten ging. Vette kick!!
Later op een stage stond een glasparelmachine, de gele voorvork gepareld en zwart gespoten. Geen succes.

Ik denk dat ik een jaar of achttien, negentien was, dus we hebben het over +/- 1974.
Ik werkte als zaterdagse hulpkracht bij de PTT en kon op die manier een fiets bij elkaar sparen. Het werd een groene Batavus Sprint. Of het echt een vakantiefiets was (als dat begrip überhaupt al bestond) weet ik niet, maar ik ben er wel mee op vakantie geweest. In Engeland langs jeugdherbergen, later ook kamperend in Nederland.
In 1984 woonden we in Akkrum en daar werd hij gestolen bij het station (in Akkrum!), maar via een krantenberichtje las ik dat mensen een fiets in een sloot hadden gevonden, en verdraaid, dat was 'm.
Begin jaren negentig waren we inmiddels naar Dordrecht verhuisd, en daar gebruikte ik de fiets (waar het mooiste wel vanaf was) om naar en van station Dordrecht Zuid te rijden, alwaar ik de trein naar mijn werk in Rotterdam nam.
Op een kwade dag kwam ik terug in Dordt aan en stelde vast dat mijn fiets zijn voorwiel miste. Ik had geen zin in gesleep met het ding, wandelde naar huis en pakte de auto om de fiets op te halen. Helaas was nu ook de rest van de fiets verdwenen. Met Google kan ik nog wel foto's van model en kleur vinden, toch spijtig dat-ie weg is.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 06 mar, 2023 19:44
Het kwam door m'n stomme onervarenheid in 1961. Mulle zand en daar kwam het voorwiel in en ik over de kop getuimeld, met m'n pols haaks op de grond, krak.
Dan heb ik in 1969 toch geluk gehad want ik was in het begin ook onervaren.

@Peter Mijn Batavus Sprint was een rode. Ik heb nog het frame en de naven.
Afbeelding
Afbeelding
15 , en te jong voor echt vakantiewerk dus 2200 kg. aardbeien geplukt in Lierop . Goed voor een Gazelle Sprinter Race met lullug achterdragertje maar wat een feest !! 160.000 km zou het ding volbrengen met woonwerk -toertochten -buitenlandse reizen- Audaxritten. Oh ja , m'n ouders legden de helft van de centen bij want die zagen wel dat ik eindelijk een leuke sport had ontdekt......
Zucht........
Pier.
Hallo,
Ik was een jaar of 23 toen ik een tweedehands goudkleurige randonneur kocht. Met deze fiets met racestuur leerde ik het Groninger hogeland kennen. Na heel wat jaren heb ik deze ingeruild voor mijn eerste trekkingfiets, omdat ik zo voorovergebogen over het racestuur toch best eng vond.
Groet, Petra.


PS: Ik zou graag een foto willen toevoegen, maar ik heb na al die jaren lid hier nog steeds geen idee hoe dat moet...Bovendien zou ik dan ook eerst de echte foto nog moeten digitaliseren :wink:
Een simpele manier om een te digitaliseren is om er met je smartphone een foto van te maken. Let op dat het niet glimt en gebruik liefst veel licht.
Uploaden gaat zo: viewtopic.php?f=6&t=30412#start
24 of 25 een Batavus Tour de l'Europe van de fietsenmaker aan de Meeuwerderweg in Groningen.
Ik denk 19. Ik kreeg 1000 gulden uit de erfenis van mijn oma. Het was eind jaren tachtig. Ik kocht een Raleigh pursuit, met hele dunne bandjes. Daarop zette ik zo’n aluminium rekje op en daaroverheen zo’n fietstas die uit een stuk bestaat, met een middenstuk over je bagagedrager en twee zijstukken. Totaal onhandelbaar. We fietsten vooral in België.

Mijn vrienden hadden vergelijkbare fietsen, zoals de Peugeot Aubisque. Mooie herinneringen…

Groet,

Sylvia
Ik denk dat de conclusie wel kan zijn dat de meeste van ons zijn begonnen op vrij goedkope fietsen van - in ieder geval naar huidige maatstaven - zeer twijfelachtige kwaliteit.

Zo zaten er op veel van die randonneurs uit de jaren 70 en 80 nog stalen velgen, wat de remwerking nu niet bepaald ten goede kwam, al helemaal niet met nat weer. En 42 tanden voor en 28 achter gold toen als een bergverzet... Stoempen dus, die Alpenpassen omhoog.

Maar het ging, en we kwamen boven, en ook wel weer veilig beneden, meestal dan toch... We voelden ons vrij, en jong, en de wereld lag voor ons open. Dat gevoel is toch waar het uiteindelijk om draait.
Ik denk dat ik ongeveer 23 jaar was toen ik mijn eerste fiets kocht. 300 euro heb ik ervoor betaald. Het was een relatief onbekend merk (kom zelfs niet meer op de naam). Het was een sportievere dagelijkse fiets. Zeker geen vakantiefiets. Mijn eerste fiets echt gericht op vakanties heb ik ongeveer een jaar geleden gekocht. Toen was ik 31 jaar. Daarvoor wel al enkele keren op fietsvakantie geweest. Maar niet met fietsen waar ik bij aankoop de intentie had om op fietsvakantie te gaan. Het ging echter wel prima met die fietsen.
Op mijn 19e deed ik als wedstrijdroeister mee aan een wedstrijd fietsen/schaatsen - roeien - en hardlopen. Kort voor aanvang bleek ik de enige vrouw bij het schaatsen en kreeg ik een aanbod van een roeier, dat als ik bij de trappers zou kunnen, zijn fiets mocht lenen voor de wedstrijd. En zo geschiedde. Nog flink bij gepraat door hem hoe ik alle bochten door moest komen op de wielerbaan ging ik van start. Vol beginnersgeluk eindigde ik totaal onverwacht bovenin het klassement. Mijn passie voor fietsen was geboren en zijn enthousiasme, met zijn visier op mij als wielrenster in de dop, in het opbouwen van een Benottoframe.
Het liep een beetje anders…
Met de zomervakantie in het zicht vond ik als arme student en erg van het multi functionele met dank aan Blackburn een bevestiging voor een drager op een frame zonder nokjes en ging ik met geleende tassen op pad via roeistad Camebridge, onderlangs de Yorkshiredales, door het Lakedistrict en boven langs weer terug. Wielrenster ben ik nooit geworden. In de beginjaren her en der voor de uitdaging en de leut, een minitriatlonnetje of run-bike-run, maar het vakantiefietsen was voor mij begonnen.

Bijlagen

Mooi verhaal Marlous!
Mijn eerste racefiets kreeg ik toen ik 11 was door mee te doen aan een tekenwedstrijd.
Door het tekenen van Renault 4 kreeg ik een Gitane, de fiets van Bernard Hinault.
Dat was een goede actie van de dealer van Renault, want daardoor was mijn vader geswitcht van Citroën naar Renault en jaren klant gebleven.

Op mijn 21ste kocht ik een Cannondale ST 800 als vakantiefiets, waar ik 25 jaar tochten op heb gefietst.
Dat moet geweest zijn niet te lang nadat ik ben afgezwaaid. Het was een tweedehands racefiets hier gekocht.
Kan je nagaan hij bestaat nog steeds. In mijn profiel moet ook weer een jaar erbij.
Dit is de fietsenzaak G.G. Borsen in Blaricum, waar ik begin 1972 m'n eerste fiets (Raleigh) zelf heb gekocht. Meneer is al lang overleden, maar z'n zoon zet de zaak voort.
https://www.google.nl/maps/@52.270236,5 ... 312!8i6656
51.

Tot die tijd waren fietsen voor mij zoiets als strijkplanken en koffiezetapparaten. Die had je nou eenmaal nodig, dus had ik er een. Vakanties was wat mij betreft iets met oude zeilboten of oude sportwagens.

Pas toen ik voor de gein op de Koninginnendagmarkt een keer een oude racefiets kocht voor twee tientjes ontdekte ik dat een fiets ook leuk en interessant kon zijn. En erop fietsen niet alleen iets wat je alleen doet als je geen brommer kunt betalen. :)

Mijn eerste echte vakantiefiets was een paar jaar later deze Gijs van Tuyl. Ik meen dat ik er iets van €90 voor heb betaald:

Afbeelding

Een maand later, op mijn eerste fietsvakantie langs de Franse kust:

Afbeelding

Achteraf een maatje of twee te klein, maar qua concept beviel 'ie me heel goed.
ik denk 18 of 19 jaar, 1989 ongeveer, voor 1195 gulden, een Giant Trooper, gekocht in Amersfoort bij, Fietsshop 'De Berg'. Heet nu Giant store Amersfoort; mee naar Parijs gefietst. Nog een gasstelletje voor Blue gaskannetjes tweedehands gekocht, volgens mij voor 15 gulden van de werknemer die mij de fiets verkocht, die het nog had liggen en toch niet gebruikte en mij aanbood, toen hij hoorde dat ik ermee op fietsvakantie wilde.

Ik heb de fiets nog steeds, fiets erop als ik mijn meest gebruikte stadsfiets een grote beurt geef of in de zomer als snelle stadsfiets. Zoveel jaren later, ingeruild voor een stadsfiets, bij de fietsenmaker waar ik toen altijd kwam, stond toen een poos bij hem in de winkel voor de verkoop; kon het niet laten en weer teruggekocht voor 200 gulden :lol: