Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank die zichzelf snel op kan laden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Powerbank die zichzelf snel op kan laden

bast1aan schreef:
vr 14 okt, 2022 17:35
Poppink schreef:
wo 12 okt, 2022 16:23
Voor de test heb ik de WakaWaka aangesloten op een lader van de Hema 5V - 2.5 mA op een wandcontactdoos die aangestuurd wordt door een Shelly schakelaar.
Waarschuwing: dit soort meetsystemen zijn vaak erg onnauwkeurig in deze situatie, omdat 1. ze vaak slecht lage vermogens kunnen meten, 2. ze vaak slecht vermogens kunnen meten met een slechte powerfactor zoals van een telefoonlader en 3. het rendement van de telefoonlader hier verstorend werkt, die bovendien varieert met het opgenomen vermogen.
Ik zou dan echt voor die meter die op USB niveau werkt gaan.
Screenshot_20221016-085227.png
Kan je een inschatting maken hoeveel verloren gaat in de USB adapter en in de Shelly?
De Shelly neemt volgens mij nagenoeg niets want die wordt aangestuurd op 230V, die meet alleen maar.
De USB lader heeft wel verlies bij transformatie van 230V wisselstroom naar 5V gelijkstroom. Dat verlies geldt voor iedere lader, hoe snel of slim het apparaat ook maar is.

Interessant artikel trouwens over die power factor.
Dat is niet te zeggen en heel erg verschillend per individuele lader. Zal hoogstwaarschijnlijk tussen de 50% en 90% liggen. Goedkope laders (zo'n Hema lader behoort daar toe lijkt mij) hebben over het algemeen een lager rendement en slechtere powerfactor.

Je zou in theorie een USB kabel kunnen openknippen en met een multimeter de stroom meten door het juiste ader. Maar de kans dat je dan een fout maakt en de hele boel kapot maakt (kortsluiting) is groot, je kan beter zo'n meter bestellen die willem.m aangaf.
Screenshot_20221016-114658.png
Screenshot_20221016-114712.png
Beeld van het laden van de WakaWaka met de Hema 2.5 A stekker.
In 3 uur vol, begon het laden met bijna 10 Watt en eindigde met iets van 2 Watt.
Dan kan je wel concluderen dat wat die wakawaka in ging nooit meer dan 10W en stroom dus nooit meer dan 2A is geweest, tenzij de Shelly flink te weinig meet.

En ook dat opgenomen laadvermogen alleen in het begin hoog is. Het gemiddelde laadvermogen zal dus grofweg de helft zijn. Dat is met 5W en dan nog minus verliezen, best weinig. en dus best langzaam.
(mits die Shelly niet veel te weinig meet)

Ik lees dat die Wakawaka 3Ah is, bij 3,7V, dus 11,1Wh. Dat klopt dus wel enigszins dat ie met 5W minus verliezen in 3 uur opgeladen wordt.
3Ah lijkt me overigens te klein voor praktisch gebruik tijdens fietsvakanties. Zo'n capaciteit is alleen handig om je telefoon nog wat langer te kunnen gebruiken als je even van huis bent.
[... Waarop Poppink besloot om aan zijn verlanglijstje ook nog een multimeter toe te voegen om exact vast te stellen hoe weinig er eigenlijk in zo'n WakaWaka gaat ...]

viewtopic.php?f=21&t=37940#p430047
of een toekomstige handigere / grotere / sneller ladende powerbank ;)
bast1aan schreef:
zo 16 okt, 2022 15:35
of een toekomstige handigere / grotere / sneller ladende powerbank ;)
Dat is de logische vervolgstap. Maar het Sinterklaasbudget wordt nu al overschreden...
Gelukkig kost een multimeter weinig en staan er veel tweedehands powermeters op mp. Wel allemaal voor hollowpech crancks natuurlijk.
Het blijft ondertussen wel wel een perpetuūm mobile-achtige onderwerptitel.
Leon schreef:hollowpech crancks
Wil je pech:
Neem een hollowpech cranck.

Sorry, kon het niet laten.
En jij de denkt dat Leon die "schrijffout" per ongeluk heeft gemaakt?
Pomtiedomtiedom
Poppink is heel tevreden met z'n WakaWaka lamp die in geval van nood bij kan springen.
Jullie hebben kunnen constateren hoe traag het allemaal werkt en Poppink is door dit draadje op het idee gekomen om te meten.
Een win-win situatie.

Fytsreiziger heeft een punt dat hij zoekt naar een accu die snel opgeladen kan worden.

PS
Jullie raden mij allerlei apparatuur aan, maar wie van degenen in dit topic kan ook grafiekjes laten zien van het laden?
alma schreef:
zo 16 okt, 2022 17:53
En jij de denkt dat Leon die "schrijffout" per ongeluk heeft gemaakt?
Ik denk niet, dus ik ben.
Maar dat zei een bekende philosooph ook al.

En wat een Hollowpech crank is?
Kweenie.
Ik fiets.
Eigenlijk ben ik benieuwd of alle die nieuwe opladers "pass through" hebben. Ofwel opladen en laden tegelijk.
Iemand daar ervaring mee ?
Poppink schreef:
zo 16 okt, 2022 17:54
PS
Jullie raden mij allerlei apparatuur aan, maar wie van degenen in dit topic kan ook grafiekjes laten zien van het laden?
Niks mis met grafiekjes natuurlijk ter lering en vermaak (heb er om die reden ook uitgebreid op gereageerd) maar als je gewoon wil weten hoeveel stroom iets gebruikt of hoe snel ie oplaadt heb je dat natuurlijk niet perse nodig, blik op de multimeter of even een timer is genoeg. Of soms gewoon de datasheet van een product lezen.
Jullie hebben mij geïnspireerd (lees: opnieuw geïnspireerd)

Ik had nog een werk in uitvoering op de plank liggen in mijn ruimte met goede voornemens.
Ik probeer de batterij van de elektrische fiets, de batterij van de telefoon en andere batterijen niet tot 100% op te laden want dat komt de levensduur daarvan niet ten goede.

Dit draadje gaf de doorslag en met de RaspberryPi, een Shelly en wat zoeken in programmervoorbeelden het ik een batterijladerstekker gemaakt die stopt met laden voordat de batterij helemaal vol is.
Nu hoef ik het niet meer steeds zelf te controleren.

Het staat op het Domoticz forum.
Wat is, op het moment van dit schrijven, de snelste oplaadbare 10,000 mah powerbank?

Ik heb nu op zicht een Xtorm Powerbank 10.000 mAh Power Delivery + Quick Charge.

Zijn ze er nog sneller qua oplaadtijd?

Groet,
Youri
Isa en Youri schreef:
za 25 feb, 2023 09:25
Wat is, op het moment van dit schrijven, de snelste oplaadbare 10,000 mah powerbank?
Misschien even in het achterhoofd houden dat ver uit de beste manier om de levensduur van een accu te bekorten snelladen is.
Ik heb deze om inderdaad snel op te laden: https://www.coolblue.nl/product/889569/ ... zwart.html icm met deze lader: https://www.coolblue.nl/product/894388/ ... apter.html

En is inderdaad binnen 1,5 weer helemaal vol. Grootste nadeel is het gewicht,... bijna een kilo.
Kijk eens bij Nitcore powerbanks. Zijn licht en kunnen met speciale stekker snel opgeladen worden. Prima gewicht/capaciteit verhouding en snelladen en snelgelaten worden.