Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met een drone filmen onderweg; ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met een drone filmen onderweg; ervaringen?

Dank je Marco. Fijne en duidelijk bijdrage, waar ik wat mee kan.

Over die 'regels': drone-vliegen is een nieuwe tak van sport, en na een aantal potentiële gevaarlijke incidenten bij o.a. luchthavens en mensen massa's, de mogelijkheden voor terroristische acties, en privacy overwegingen, is men goed op de rem gaan staan dmv nogal strenge regelgeving. Niet ten onrechte, maar hier overdrijf je wat Carl.
Fietsers gebruiken het ding o.h.a. in (verlaten) natuurgebieden, en houden het ding relatief dicht bij zich, dus als er dan al regels worden overtreden, is het niet vergelijkbaar met 'door rood rijden'.
Flix schreef:
wo 08 dec, 2021 10:55
Fietsers gebruiken het ding o.h.a. in (verlaten) natuurgebieden,
:roll: Als er nou één type gebied is (na de omgeving van vliegvelden natuurlijk) waar je vaak niet met een drone mag vliegen… Goed, de stellingen zijn duidelijk, ik zal me van verder commentaar onthouden.

Groetjes,

Carl
Ik schreef het misschien wat ongelukkig op, want ik bedoelde meer 'verlaten gebieden' en niet zozeer 'nationale natuurparken' of zo, maar whatever...
Verlaten gebieden? Waar? Waar? En wat zou je daar dan willen filmen? Als je ook maar iets in de buurt hebt wat het filmen waard is, is het geen verlaten gebied meer. En verlaten industriegebieden zijn al gefilmd, dus die hoef je niet nog een keer te filmen.
IMHO: Je irriteert altijd iemand met zo'n ding, of het nu mensen of dieren zijn.
Jammer dat je hierover zo negatief schrijft, Leon. Als je jouw redenering verder doorvoert, dan heeft het hele leven geen zin. Begrijp je echt niet waarom video's met een drone voor andere mensen wél mooi kunnen zijn, zelfs al is iemand anders de filmer voor geweest? Zoals ik eerder schreef, heb ik enorm genoten van de video's van Ioan aka Bikewanderer, en vond die met de drone in Chili prachtig. Zoiets geeft mij een gelukkig gevoel, en hij deed er bovendien niemand kwaad mee.
@Leon: wij gaan niet over jouw irritaties, en als je er echt mee zit ga dan lekker klagen in het draadje 'Vliegschaamte?'.
De vraag was: "wie heeft er ervaringen met een drone om op een fietsreis video-opnames te maken."
Nou ik dus. Ik heb alleen al meerdere keren gehad dat er ineens totaal onaangekondigd, op een moment en plek waar het om meerdere redenen absuluut niet mag, zo'n ding boven me hing. Ik verzeker je dat jullie er dan ook acuut een hekel aan krijgen.
Ik denk niet dat er plekken zijn in Nederland waar je zonder anderen te storen met een drone kunt vliegen.
Dat geld niet alleen voor drones. Het hele privacie beleid zorgt ervoor dat je met een gewone videocamera je toch al iets bezwaard voelt om dat ding te gebruiken. Vroeger geen probleem maar nu zijn er zat mensen die je moeilijk aankijken.
Voordat dit een hele discussie wordt die niet over het onderwerp gaat maar meer over alle irritaties in het leven (heb daar zelf niet zoveel last van, ben een gezegd mens geloof ik) wel een kleine tip bij het maken van beelden.

Of het nu een drone is, een action cam, een camera, of wat dan ook.
Wij merken dat het maken van beelden iets is wat je prima met je omgeving kunt doen. Het zijn juist momenten die je kunt aangrijpen om met je omgeving in contact te komen. Als je mensen meeneemt in het maken van je beelden ontstaat er binnen een seconde een heel andere sfeer. Irritaties verdwijnen als sneeuw voor de zon. Beelden maken kun je gebruiken om de afstand tussen mensen te overbruggen. Dat lukt natuurlijk niet altijd, dat weet ik best, maar met goede intenties kun je prima met een drone vliegen maar ook prima het een keer overslaan als de situatie daar niet geschikt voor is.
Het leuke van deze tijd is dat zoveel jonge mensen zo ontzettend hun best doen om mooie beelden te maken. Kijk maar naar alle soorten vlogs. En daar zitten meer een meer creativiteit in. Mannen en vrouwen boven de 50 (nu weet ik zeker dat er veel mensen over dit getal gaan vallen....kom maar op....ben zelf 51 :D :D ) vinden vaak veel dingen irritant waar jongere mensen enthousiast over zijn.
Als ik naar ons zelf kijk dan komt het misschien 6 keer per jaar voor dat we een drone horen vliegen. En dat duurt een paar minuten....tja, dan heb je de keuze om je te irriteren aan de drone of met de creatievelingen een gesprek te hebben en zo een leuke ontmoeting te creëren. Heb daar zelf best veel van geleerd.
Leuk topic. Zijn inmiddels ruim een jaar verder. Nog nieuwe ervaringen?

Ik ben ook van plan een drone (< 250 gram) mee te nemen. Ik vraag me af hoe een waar jullie dat ding in meenemen? Ik zit zelf te denken om hem op te rollen in een shirt of handdoek en dan gewoon tussen de overige kleding in de achtertas.

Hoe doen jullie dit?
Kan de optie verwijder je bericht niet vinden.
Leon schreef:
wo 08 dec, 2021 13:27
De vraag was: "wie heeft er ervaringen met een drone om op een fietsreis video-opnames te maken."
Nou ik dus. Ik heb alleen al meerdere keren gehad dat er ineens totaal onaangekondigd, op een moment en plek waar het om meerdere redenen absuluut niet mag, zo'n ding boven me hing. Ik verzeker je dat jullie er dan ook acuut een hekel aan krijgen.
Ik denk niet dat er plekken zijn in Nederland waar je zonder anderen te storen met een drone kunt vliegen.
Oude reactie maar het topic kwam boven drijven ;)

Hier laatst een bijna-aanvaring gehad met een drone bij de afdaling van de Wolfhaag. Geen idee hoe hard zo'n ding aankomt als je zelf dik 50 rijdt maar besloot toch liever weg te duiken en te anticiperen op de beweging van de drone. Ga er van uit dat er geen bewuste actie was van de dronebestuurder maar hij was blijkbaar iets te gefixeerd op de opname i.p.v. de locatie/hoogte-combinatie.
Zitten die netten in de ventilatiegaten van helmen er tegenwoordig niet om de rotors tegen te houden tijdens het wegkoppen van zo'n drone? ;)
Als alma een reisverslag deelt met dronebeelden, dan reageren forumbezoekers met 'Oh en ah', maar als iemand maar recente ervaringen vraagt, dan zijn de negatieve reacties niet van de lucht... 🤔
Hier nog niet benoemd de HCC drone club https://drones.hcc.nl
Ik zie ze al een aantal jaren actief op de Maker Faire in Eindhoven.
Een schat aan informatie.

"Je moet bijna altijd bij de RDW geregistreerd zijn als je als dronepiloot wil vliegen, ook als je alleen maar een kleine of lichte drone gebruikt (alleen met een drone onder de 250 gr zonder camera én langzamer dan 19m/s niet). Op je drone moet je het registratienummer aanbrengen met een plaatje of sticker. En in de meeste gevallen heb je een dronevliegbewijs nodig categorie A1/A3 en soms ook A2. Wist je dat?"
Als Fedor 50 km/u fietst en de drone komt met 19 m/s op hem af dan krijgt hij dus een gewicht van 249 gram (dat wege die lichte drones) tegen zich aan met een snelheid van 118,4 km/u. Dat is als het even tegenzit genoeg om hem naar het hiernamaals te sturen.

[Pet van fotograaf] Wat zou je trouwens met een drone zonder camera willen? [/fotograaf]
Hier inderdaad recente ervaringen.

Ik vervoer mijn drone in mijn rugzak, in een plastic zakje, in een gepolsterde hoes samen met de controller en andere camera's.

I.v.m stof zou ik een drone niet onbeschermd in kleding wikkelen.

Ieder voer- of vaartuig vormt trouwens een potentieel gevaar voor zijn omgeving en dat is met een drone niet anders. Daarom is het vliegen met een drone ook aan strikte regels gebonden. Natuurlijk zijn er mensen die zich van die regels niets aantrekken, maar dat heb je altijd.
joukon schreef:
za 04 mar, 2023 12:56


"Je moet bijna altijd bij de RDW geregistreerd zijn als je als dronepiloot wil vliegen, ook als je alleen maar een kleine of lichte drone gebruikt (alleen met een drone onder de 250 gr zonder camera én langzamer dan 19m/s niet).
Heb ik. Ik doe aan modelvliegen dus ik had al een rdw registratie.