Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thudbuster ST G4 - Forum Wereldfietser

Thudbuster ST G4

Dag allemaal,

Recent een nieuwe fiets mogen ontvangen. Ik heb er (naar aanleiding van de vele positieve reviews online) een thudbuster ST op laten zetten. Het is blijkbaar de 4e generatie (G4):
20230301_150927.jpg
Zadelklem geïnstalleerd
Nu heb ik er van het begin af aan wat problemen mee gehad - de zadelklem roteerde soms waardoor de voorkant van het zadel omhoog kwam, tot soms zelf een centimer. Het was eigenlijk niet fietsbaar. Uiteindelijk harder proberen vastdraaien , maar bleef roteren. Uiteindelijk rond de 20NM de schroefdraad kapot gemaakt (niet verwonderlijk).

Nieuw binnenstuk besteld en het ziet er anders uit, misschien een vernieuwd design. Tot nu toe blijft het stabiel, maar er zit wel een lichte speling op (mm voor/achter en zijdelings).

Origineel binnenstuk:
20230301_142717.jpg
Oud binnenstuk zadelklem
Nieuw binnenstuk:
20230301_142648.jpg
Nieuw binnenstuk zadelklem
Ik vind heel het systeem om het zadel te bevestigen en afstellen onhandig en fragiel-ogend.

Iemand ervaring met dit nieuwste model Thudbuster? Gelijkaardige ervaringen? Ik durf hier momenteel niet echt met een gerust hart een lange fietstocht mee maken.


Groetjes, Mathias
Zo te zien zijklemming. Tweede versie lijkt idd wat steviger te zijn omdat de zadelbrug beter omvat wordt.

Zijklemming heeft helaas vaker kuren en ook het afstellen is lastiger ("lomper"). Jammer dat deze Thudbuster geen 2-bouts bovenklemming heeft zoals veel reguliere zadelpennen.

Hmmmm de oude heeft dat nog wel... een achteruitgang imho dus.

Oude versie:
Afbeelding
Ik vind hier en daar een zeldzame review met gelijkaardige ervaringen als de mijne, maar de overgrote meerderheid lijkt laaiend enthousiast te zijn

Probleem komt blijkbaar voor als het zwaartepunt zich wat verder naar achter bevind. Ongeacht de reden, het zou niet mogen gebeuren bij een product in deze prijscategorie.

Is lichte speling te verwachten bij een thudbuster ( (nog) geen last van gepiep of gekraak) ?
Wat bedoel je met speling? Dat het om de elastomeer wat (minimale) omhoog/omlaag ruimte heeft is volgens mij wel te verwachten, maar slippend rails of horizontaal kunnen draaien lijkt me niet de bedoeling.
Ik kan het zadel een paar mm links en rechts bewegen en ook een paar mm boven en onder. Voelt alsof het zadel wat los zit.

Als ik met het zadel "wriemel" dan voel ik ook de 4 grote schroeven wat bewegen. Dus misschien is het gewoon de bedoeling? Ik vind iig nergens iets terug dat deze aangedraaid moeten of mogen worden.
20230303_200637.jpg
Er mag iets speling komen op de bewegende scharnierpunten. Voor de oude versie (zie de eerste foto) had je bij slijtage na veel gebruik een rebuild kit. Of die er voor deze neiuwe ook is weet ik niet. Ga niet zomaar ergens de schroeven hard aandraaien maar zoek altijd eerst een how to-filmpje of zo hoe het ding in elkaar zit. (En sowieso eens de gebruiksaanwijzing lezen)
De bevestiging van het zadel moet altijd bewegingsvrij zijn.
Het schijnt te zijn dat de zadelklem van de G4 zowel ronde als ovale zadelrails ondersteund. Dat nieuwe binnenstuk van de zadelklem lijkt alleen ronde rails te ondersteunen en daardoor beter op je zadel aan te sluiten.

Ik vind de zadelklem van de G4 geen vooruitgang. Ik weet niet over hoeveel mm we het hebben, maar het klemmetje op de foto lijkt niet meer dan 20 mm breed. Dat lijkt me wat weinig om een zadel op zijn plek te houden. De oude Thudbuster heeft een duidelijk grotere zadelklem die zo te zien ook nog eens fijner af te stellen is.

Cane Creek is met een nieuw model gekomen zie ik, de eeSilk en de eeSilk+ met respectievelijk 20mm en 30mm "travel". Deze nieuwe modellen hebben weer het oude model zadelsteun maar het lijkt allemaal wel wat kleiner dan de Thudbuster ST G3. Mogelijk vinden ze dat "single-bolt saddle clamp" design ook niet zo'n succes.
Vraagje over de werking van deze verende zadelpen:

Canecreek heeft vier zadelpennen met verschillende mate van "travel": 20, 35, 50 en 90 mm. Daarnaast heb je per zadelpen keuze uit een aantal elastomeren met ieder een andere stijfheid. Die benodigde stijfheid wordt bepaald door het gewicht van de fietser. Er zijn vijf elastomeren beschikbaar voor vijf gewichtscategorieën, standaard krijgt men de "medium" meegeleverd (voor fietsers tussen de 65 en 90 kg).

Als ik het goed begrijp bedoeld men met "travel" de maximale weg die het parallellogram leeg kan afleggen. Van helemaal gestrekt naar helemaal ingeklapt. Als er een elastomeer in het parallellogram is opgenomen zal deze "travel" (veel) minder worden, neem ik aan.

Hoe pakt dat in de praktijk uit? Hoeveel veerweg heb je (wil je hebben) met een bij jouw gewicht horende elastomeer? Wat bepaald welke van de vier zadelpennen je gaat kopen? Ik kan me voorstellen dat een zadelpen met een kleinere "travel" in combinatie met een zachtere elastomeer prettiger uitpakt dan een zadelpen met een grotere "travel" in combinatie met de standaard elastomeer.
mcavlerb schreef:
vr 03 mar, 2023 11:52
Recent een nieuwe fiets mogen ontvangen. Ik heb er (naar aanleiding van de vele positieve reviews online) een thudbuster ST op laten zetten. Het is blijkbaar de 4e generatie (G4):

Ik vind heel het systeem om het zadel te bevestigen en afstellen onhandig en fragiel-ogend.
Ik vond het er ook fragiel uitzien en daarom niet geschikt voor de nieuwe fiets. Dat klopt dus. De "oude" versie is goed en stevig in te stellen. Misschien kun je hem/(het *) nog omruilen. (*)Genderneutraal
WillemT schreef:
vr 14 apr, 2023 11:07
Canecreek heeft vier zadelpennen met verschillende mate van "travel": 20, 35, 50 en 90 mm.

Hoe pakt dat in de praktijk uit? Hoeveel veerweg heb je (wil je hebben) met een bij jouw gewicht horende elastomeer?

Ik kan me voorstellen dat een zadelpen met een kleinere "travel" in combinatie met een zachtere elastomeer prettiger uitpakt dan een zadelpen met een grotere "travel" in combinatie met de standaard elastomeer.
Met vier verschillende keuzes wordt het inderdaad niet gemakkelijker. Eerder waren er twee. Ik had de ST - short travel - en die bleek in de praktijk al heel wat uit te maken. Meer dan genoeg voor mij. Wat met een thudbuster op op een fiets zonder voorvering opvalt is dat je zadel geveerd is, maar je stuur niet.

Qua alestomeer: hoe je aan de voorschriften. Ik heb kort met een voor mij te zachte elastomeer gefietst. Dit was de elestomeer die nét tot mijn gewicht ging, maar al een flinke tijd in gebruik was geweest bij de vorige eigenaar en daardoor al wat zachter en ingedrukt was geworden. Het resultaat was dat ik te diep inveerde, wat niet prettig is qua veergedrag. Bovendien gaat je zadel naar achteren op het moment dat je inveert. Dan klopt de zadelstand dus niet. Dat kun je aanpassen door het zadel naar voren te zetten, maar dat voelt dan toch weer vreemd. Als laatste verslijt de elastomeer sneller als je hem boven zijn gebied belast, wat ik duidelijik kon merken. Binnen een duizend km ging de elastomeer van iets wat nog acceptabel is tot een situatie waarbij het echt niet meer klopt.
Toen ik eenmaal een nieuwe elestomeer had gekocht die swel bij mijn gewicht paste voelde dat meteen een stuk prettiger.

Als je net op het randje zit kun je dus kiezen. Dan kun je er van uit gaan dat de hardere elastomeer van de versie met de lange veerweg langer meegaat dan ondersom.
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 11:28
....... Het resultaat was dat ik te diep inveerde, wat niet prettig is qua veergedrag. Bovendien gaat je zadel naar achteren op het moment dat je inveert. Dan klopt de zadelstand dus niet.
Ik heb op m'n Poppink een Brooks Flyer en op m'n elektrische fiets een Suntour NCX.
De Flyer bevalt me beter, want veert minder in.
Ik deel de ervaring van Leon dat het niet ideaal is dat het zadel bij het inveren wat naar achteren beweegt.
Kortom: de Suntour - en ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de Thudbuster - is veel comfortabeler qua veergedrag maar uiteindelijk fietst het minder prettig door de achterwaartse beweging.
Poppink schreef:
vr 14 apr, 2023 11:44
Ik deel de ervaring van Leon dat het niet ideaal is dat het zadel bij het inveren wat naar achteren beweegt.
Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat het onprettig wordt als het te veel inveert en naar achter gaat. In de correcte situatie was ik wel tevreden met het veergedrag, alleen was het in combi met mijn Brooks B66 (met veren) wat overdreven.
Dit is een lastige situatie. Ik ben het met Leon eens (denk ik) en Leon is het niet met mij eens.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het inveren zonder meer prettig is, maar dat de achterwaartse beweging die daarbij optreedt minder prettig is.
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 11:28
.....Bovendien gaat je zadel naar achteren op het moment dat je inveert. Dan klopt de zadelstand dus niet.
Toch?
Ik bedoelde dat als het elastomeer te zacht wordt dat dan het naar achter gaan ook overdreven wordt, voor mij zelf dan.
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 12:18
Ik bedoelde dat als het elastomeer te zacht wordt dat dan het naar achter gaan ook overdreven wordt, voor mij zelf dan.
Ah!
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 11:28
Met vier verschillende keuzes wordt het inderdaad niet gemakkelijker. Eerder waren er twee.
De Duitsers hebben daar een leuk gezegde voor: Wahl macht Qual. Ofwel keuzestress.
Na het lezen van bovenstaande issue met de "single-bolt saddle clamp" vallen er naar mijn gevoel al twee af en blijven alleen over: de eeSilk en de eeSilk+ met respectievelijk 20mm en 30mm "travel". Deze hebben zo te zien wel een nette klem voor de zadelrail (zie foto onderaan). De vraag is alleen of deze twee voldoende vering hebben. Want 35 en zeker 20 is toch wel een stuk minder dan de 50 mm "travel" van de ST. Vandaar mijn idee om er een zachtere dan standaard elastomeer in te zetten. De standaard geleverde "medium" en de daaronder gelegen "soft" overlappen elkaar en juist in dat deel (68 kg - 73 kg) bevind ik mijzelf.
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 11:28
Wat met een thudbuster op een fiets zonder voorvering opvalt is dat je zadel geveerd is, maar je stuur niet.
Sinds ik naast mijn stalen ros ook een aluminium versie heb, merk ik dat ik mijn onderrug en polsen met de tweede meer belast. Dat komt door een combinatie van factoren: het stijvere frame, het ontbreken van zadelvering, een iets "sportievere" zithouding en het frequenter opzoeken van "onverhard". Dus ben ik me naast een verende zadelpen ook aan het oriënteren op een verende stuurpen. Ook wil ik meer rechtop gaan zitten want qua toename van windvang maakt dat nauwelijks uit maar qua druk op je polsen juist wel.
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 11:28
Bovendien gaat je zadel naar achteren op het moment dat je inveert.
Daarom ben ik benieuwd naar om welke veerweg we het uiteindelijk hebben. Als ik naar het geveerde zadel op mijn stalen ros kijk, zou ik met 1 à 2 cm inveren al geholpen zijn. Ik vraag me af of je de tegelijkertijd optredende verschuiving naar achteren bij deze waarden merkt. Al fietsend zit je toch ook weer niet zo strak op het zadel.
Leon schreef:
vr 03 mar, 2023 20:28
Voor de oude versie had je bij slijtage na veel gebruik een rebuild kit.
Voor de twee nieuwkomers hebben ze een Service Kit
cane-creek-eesilk-seat-post.jpg
WillemT schreef:
vr 14 apr, 2023 17:54

Dus ben ik me naast een verende zadelpen ook aan het oriënteren op een verende stuurpen. Ook wil ik meer rechtop gaan zitten want qua toename van windvang maakt dat nauwelijks uit maar qua druk op je polsen juist wel.
Het gaat over verende zadels, dus wat volgt is een beetje offtopic. Negeer het naar believen.

Maar druk op de polsen heeft weinig te maken met rechtop zitten of niet. Op de racefiets zit ik erg laag; op de trekkingfiets ook naar trekkingfiets-normen. Maar dat geeft in beide gevallen geen druk op de polsen. Druk op de polsen heeft in mijn ervaring veel meer te maken met een fietshouding die niet optimaal is - en meer bepaald met een zadel dat niet optimaal staat. Sinds mijn fietsmeting in 2016 draag ik geen fietshandschoentjes meer, ook niet op de racefiets. Daarvoor was die extra demping zeer welkom.

Er bestaan wellicht goede redenen om een verende stuurpen te installeren, om de klappen van slechte weg te filteren etc. Maar als je de druk op de polsen wil wegwerken, dan weet ik niet of een verende stuurpen veel gaat helpen en zou ik eerst even mijn fietshouding bekijken.

(Druk op de polsen kan overigens ook met andere zaken te maken hebben: een stuur dat te breed is, een stuur dat te recht of niet recht genoeg is, etc.)
Bedankt voor de reactie. Inderdaad komt de wens om een verende zadelpen / stuurpen voort uit "slecht" wegdek. Op het stijve alu-frame zonder geveerd zadel voel ik dat veel meer dan op mijn fiets met Cr-Mo frame en verend zadel. Mijn onderrug ga ik voelen, mijn polsen (nog) niet. Ik kan een hele dag met 100+ km fietsen zonder tintelende handen of last van de polsen. Maar ik merk dat ik niet helemaal lekker zit. Dus dat is zeker ook een aandachtspunt. Dat wil ik oplossen met een ander stuur.
De ee silk + bevalt mij zeer goed. Het haalt (in combinatie met brede banden) de scherpe randjes van het horten en stoten af. Eigenlijk voel je niet dat je veert.