Blijkt al een oude discussie lees ik hier -> Woord ‘fiets’ komt van ‘vervangingspaard’
https://historiek.net/woord-fiets-komt- ... ard/14900/
https://historiek.net/woord-fiets-komt- ... ard/14900/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat zou kunnen maar ik heb de leeftijd dat normaal gesproken zou ik elektrisch moet fietsen en dan kunnen zeggen nee joh ik fiets eco of ik heb nog een eco-fiets, dat lijkt me wel wat. En ik ga het zeker gebruiken. Ben ervan overtuigd dat ze me heel snel begrijpen en hoop op heel veel mensen in Nederland. Ik ben om.
HPV staat ook voor een besmettelijk virus dat dat nare gevolgen kan hebben ...Fietsertje71 schreef: ↑zo 26 feb, 2023 21:31Korter? Ja! Natuurlijk!
Uit de wereld van trikes, HPV, Human Powered Vehicle
Ja. Kijk maar naar de grafiek "Aantal verkochte fietsen in Nederland (x 1.000)", waarvan het grootste deel e-bikes zijn.
"Zich uitslovende sukkel" of "armlastige fietser want kan zich geen e-bike veroorloven"En als dat zo is, aan welk woord denkt men dan bij het zien van een fiets zonder trapondersteuning?
Ja, een specifieke variant van fiets heeft een specifieke naam. Dat is helder (en praktisch in de praktijk). Alleen de specifieke variant die veel mensen onder fiets verstaan, de ouderwetse 'fiets' (en dan hier vaak vergeleken met e-bike) heeft geen specifieke naam. Fiets is daarmee tegelijk een overkoepelend begrip (vergelijk boot) als ook een sub waarvoor een eigen naam in praktijk best nuttig kan zijn, omdat het voor kan komen dat wat voor het ene van toepassing is voor het ander niet ( )Edwin* schreef: ↑wo 01 mar, 2023 15:33Gewoon “fiets”,
want een bromfiets is een bromfiets, een snorfiets is een snorfiets, een electrische fiets is een electrische fiets, een e-bike is een e-bike, een speedpedelec is een speedpedelec,….
….een roeiboot is een roeiboot, een motorboot is een motorboot, een fluisterboot is een fluisterboot, een zeilboot is een zeilboot.
Zo duidelijk is de Nederlandse (en Engelse) taal gelukkig, alleen maken we het zelfs soms onnodig ingewikkeld.