Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groningen - enquêtecommissie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Groningen - enquêtecommissie

Ik heb in de jaren 80 en 90 een opleiding gevolgd tot geoloog aan de Universiteit van Utrecht. Ons werd in die tijd met grote stelligheid verteld dat het winnen van gas, onmogelijk tot aardbevingen kon leiden. Beïnvloeding vanuit het bedrijfsleven? Vanuit de grote oliemaatschappijen? Zou zomaar kunnen...
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 13:21
[…]
Bovendien: Hoeveel geld er uitgegeven is aan dat morren in de vorm van (betaalde!) uren van politici, kantoor-, lokatie-, conferentiekosten en dat soort dingen en loon van journalisten, uitgevers, half "Hilversum", drukkerijen en vooral onderzoeken en commisies moet bij elkaar een waarzinnig fortuin zijn.
‘Half Hilversum’ en journalisten kun je weglaten uit deze opsomming. Krantenkolommen en uitzenddtijd waren anders gevuld geweest met ander nieuws. Er zijn geen dikkere kranten uitgegeven of meer uren radio of televisie gemaakt vanwege ‘Groningen’.
Was het niet die conferencier uit Almeloo die een sketch maakte van een slechte nieuwsdag?
"Dit is het nieuws van donderdag 1 maart.
Er is niks gebeurd.
Dit was het nieuws, goedenavond"
:wink:
Wij hebben midden jaren negentig in de stad Groningen een huis laten bouwen waar we nog steeds met veel plezier in wonen. Ik was toen al (1993?) bezorgd over het aardbevingsrisico, en vroeg toen de constructeur die bij zoiets wordt ingeschakeld voor het bouwtechnische gedeelte daar rekening mee te houden, want ik wist uit Californië dat het bij de bouw weinig kost om het probleem te ondervangen. Dit was het meest vooraanstaande bureau in noord Nederland, maar het antwoord was dat dat niet kon. Iedere aardbeving is weer anders, en een goede oplossing vereist het nodige geologische onderzoek dat nooit gedaan was omdat er volgens de overheid geen risico bestond. En dus waren er geen merkbladen met richtlijnen. Helaas is er dus ook in nieuwbouwwijken schade geweest.
Een advocaat van de duivel zou dan zeggen: sinds een jaar of 30 had men zeker op de hoogte kunnen zijn van een bepaald risico. Dus iedereen die sindsdien een huis kocht had zelf zijn afweging kunnen maken of dat risico genomen kon worden.

Zo hebben we hier te maken met panden die a) angstig diep onder nap liggen in geval van falende zeewering, en b) groeiende funderingsproblematiek met dank aan de agrarische lobby.

Tja.

Maar ik ben vooral van mening dat je geen valse spelletjes met elkaar moet spelen en een ander zult behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Hopelijk komt het eens goed voor de gedupeerden.
In november 1993 verscheen een rapport naar de relatie tussen gaswinning en aardbevingen in Noord-Nederland.
In 1991 werd wenselijk geacht verder onderzoek te doen naar enkele aardbevingen in Drenthe en Noord-Holland.

De commissie kwam tot de conclusie dat onder bepaalde omstandigheden aardbevingen het gevolg zijn van gaswinning.
De sterkte hiervan leidde niet tot verontrusting.
Men had nog meer gegevens nodig van seismische registratie en hiervoor zou een detectie-netwerk opgezet moeten worden.

Jaartallen die voorbij komen zijn o.a. 1980, instelling van begeleidingscommissie onderzoek aardbevingen.

Bron:
https://cdn.knmi.nl/knmi/pdf/bibliothee ... NL1993.pdf

Er zal vast meer te vinden zijn.
Bron: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... gaswinning
De eerste aardbeving vond vlakbij Assen plaats in 1986.
Dat werd afgedaan als "flauwekul". Een aardrijkskundeleraar Meent van der Sluis hield echter voet bij stuk en zocht de publiciteit op en gebruikte zijn functie als PvdA-statenlid om die te onderbouwen met argumenten.
Bron: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/172017/3 ... -flauwekul

De politiek en de NAM had de tijd nodig om pas eind 1993 aardbevingen door gaswinningen te erkennen.
alma schreef:
ma 27 feb, 2023 14:47
Ik heb in de jaren 80 en 90 een opleiding gevolgd tot geoloog aan de Universiteit van Utrecht. Ons werd in die tijd met grote stelligheid verteld dat het winnen van gas, onmogelijk tot aardbevingen kon leiden.
Ik zat rond dezelfde tijd op dezelfde opleiding maar daar heb ik dan niets van meegekregen.

Prof. Schuiling kwam toen met het idee om afvalzuren in de kalklagen voor de NL-kust te injecteren om de bodem op te heffen (en de zooi te "neutraliseren"). Moest wel buiten de kust juist vanwege het aardbevingsgevaar.
Grappig, prof Schuiling, daar heb ik ook heel wat colleges van gevolgd (begonnen in 1984, afgestudeerd in 1994)
Ik vermoed dat naar de hoeveelheid benodigd zwavelzuur, (want het proces is gebaseerd op de vorming van gips) om de "kuststrook" niet te laten verzakken, niet gevraagd mocht worden, nog afgezien van allerlei andere moeilijke vragen die in me opborrelen.
Misschien is het minder omslachtig om de Zuidwalvulkaan uit zijn coma te laten ontwaken. Die ligt nu 2000 meter onder de bodem van de Waddenzee onder Vlieland. Lijkt me een mooie nieuwe uitdaging voor de NAM. Gewoon wat verder boren dan de vorige keer. Wel voorzichtig, want als die vulkaan écht wakker wordt, verdwijnt de halve Waddenzee onder de lava en wordt Vlieland een tweede Pompeï.
LHTJoost schreef:
zo 26 feb, 2023 18:57
Niet alles geloven wat je op internet leest Martin.

Nieuwspaal is een satirische nieuwswebsite opgericht in 2015.
Kon ik niet weten.... excuses, laat maar zitten.
Wij hebben thuis ook aardbevingsschade gehad, inmiddels hersteld door een aannemer. Smak geld gekost.
Excuses zeker niet nodig. Ik trap er ook gerust in.
Groningers met schade, zoals jij of erger, dat is pas een drama.
LHTJoost schreef:
di 28 feb, 2023 18:40
Excuses zeker niet nodig. Ik trap er ook gerust in.
Groningers met schade, zoals jij of erger, dat is pas een drama.
Helemaal mee eens :)