Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar

Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 11:30
Maar het kan ook goedkoper: bij Meilenweit in Bochum betaal je voor een eenvoudig maar goed opgebouwde fiets met een net stalen frame iets meer dan 1000 euro: https://www.meilenweit.net/Intec-M1-Rei ... e/36004.19
Een beetje flauw, maar: Versandfertig in 140 Tagen

Op Fiets.nl is er veel gesproken over de levertijd van nieuwe fietsen. Er is een soort 'insider' kennis dat een paar hele grote spelers in de knoei zitten met teveel frames en te weinig onderdelen voor afmontage van complete fietsen. Ik zie bij het surfen naar modellen betaalbare fietsen dat fietsen die voorheen met Shimano werden afgemonteerd nu met b.v. Suntour worden afgemonteerd. En elke fabrikant heeft wel ergens een regel over: afmontage kan afwijken van specificatie op website.
En dan kan het ook nog gebeuren dat je in oktober 2021 een fiets ongezien bestelt voor 1430 euro. Tijdens het wachten de prijs wordt verhoogd en als je daar niet mee akkoord gaat, gaat levering niet door gaat. Uiteindelijk heb ik 1630 moeten betalen bij aflevering eind januari 2022. Nou ja, fiets opgehaald en na 500 meter al een glimlach op mijn gezicht met nog 50 km naar huis. De prijs vergeet je ook snel.
Rohloff lijkt wel gewoon volop leverbaar. En hoe Gudereit een fiets met Rohloff en Gates riem kan leveren voor 3000 euro is mij een raadsel. Ik krijg de indruk dat Duitse fietsmerken goedkoper kunnen inkopen en dat voordeel doorgeven.

Ik ben heel benieuwd hoeveel fietsen M-Gineering nog daadwerkelijk maakt per jaar? Omdat je daar altijd naar verwijst. Als hij nog maar zin heeft 4 fietsen per jaar in elkaar te lassen/solderen is het een lot uit de loterij of je daar aan een fiets kan komen.
Windcycleworks heeft b.v. van 2014 tot recent al 80 frames/fietsen afgeleverd als de Wind80 de laatste is. Dat is 10 per jaar.
cyclos schreef:
ma 27 feb, 2023 18:15

Ik ben heel benieuwd hoeveel fietsen M-Gineering nog daadwerkelijk maakt per jaar? Omdat je daar altijd naar verwijst. Als hij nog maar zin heeft 4 fietsen per jaar in elkaar te lassen/solderen is het een lot uit de loterij of je daar aan een fiets kan komen.
Vast meer fietsen mét Wim dan zonder Wim ;)

Wat Marco&Lisette zijn voor Santos lijkt Wim voor M-Gineering ;)

Niet dat mij dat wat uitmaakt overigens. Ik kan prima met Marco, Lisette, Robbert en Marten door 1 deur. Bij Wim is het wat langer geleden dat ik die sprak na een lezing maar is dat ongewijfeld ook zo (-:
Marjan schreef:
ma 27 feb, 2023 16:54
De grap is dat ik op een camping mensen trof met een Vittorio en mijn fiets geheel ' afkraakten", mijn uitrusting was te zwaar etc.
Dan is er weinig veranderd in de tussentijd ;)
Fedor schreef:
ma 27 feb, 2023 18:42
Marjan schreef:
ma 27 feb, 2023 16:54
De grap is dat ik op een camping mensen trof met een Vittorio en mijn fiets geheel ' afkraakten", mijn uitrusting was te zwaar etc.
Dan is er weinig veranderd in de tussentijd ;)
Helaas, de ongevraagde adviezen aan mensen ook op wf weekenden worden nog steeds gegeven. Dat is jammer, vaak zie je die mensen dan ook niet meer terug.
De fietsenmaker in een dorp dichtbij ( niet Norg! )spreekt over de arrogante lui bij de WF.
Jurr, dat vind ik een heel nare suggestie. Ik word niet gesponsord door m-gineering, en betaal altijd alles zelf, tegen de normale prijs. Ja, ik noem m-gineering best vaak, omdat ik Marten's fietsen gewoon heel mooi vind, en omdat hij superbe kwaliteit levert tegen beschaafde prijzen. Een perfecte m-gineering maatfiets is goedkoper dan fietsen op basis van Chinese confectieframes van enkele bekende aanbieders. Dat mag best gezegd worden vind ik, in het belang van de consument.
Nou, maak het weer goed en probeer een beetje on-topic te blijven.
voller_rijkaard_boter_227_dpa.jpg
Senior2 schreef:
ma 27 feb, 2023 17:42
ee, de keuze is niet klein, de keuze is reuze. Maar als jij na een bezoek aan de eerste winkel denkt dat je alles weet en dus al een conclusie kan trekken en een dure kant en klare fiets de enige oplossing vind, dan ben je als klant niet goed bezig. Er is zoveel op internet te vinden, zowel over complete fietsen als over zelf samenstellen, dat je, als toekomstige vakantiefietser, je niet moet verschuilen achter het advies van de eerste de beste winkelier.
Is de enorme keuze in modellen bij het ene merk en de uitgebreide customiseerbaarheid bij de ander niet een beetje onderdeel van een probleem bij beginners? Voor de kenners op dit forum is het natuurlijk smullen, maar volgens mij willen beginners liefst een eenvoudige, begrijpelijke kant en klare fiets waarmee ze zo op pad kunnen.
Misschien is het niet toevallig dat de kant en klare fietsen die tweedehands heten zo polulair zijn dat er stevig voor betaald wordt.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 19:33
Jurr, dat vind ik een heel nare suggestie. Ik word niet gesponsord door m-gineering, en betaal altijd alles zelf, tegen de normale prijs.
Wim, mijn excuses dat het naar overkomt bij je. Het is echt niet beroerd bedoeld hoor. Het enthousiasme voor fraaie Groningse maatframes komt alleen veelvuldig naar boven in je forumposts en dat vind ik helemaal prima.

Al zou je geld toe krijgen van Marten, of al jaren op Martens reservefiets onderweg zijn... dat maakt mij echt niet uit. Als je maar lol hebt in je fietsreizen.

En met onder andere Marten fiets ik altijd graag een WF-offroad weekendje.
Dank je.
Wim
Wat mij betreft is de keuze in Nederland helemaal niet zo groot, want vrijwel alle vakantiefietsen lijken uit dezelfde mal voor zware alu tractors gegoten te zijn. Wie zoals in het buitenland wel vaak gewaardeerd wordt, een fiets met racestuur wil hebben moet hard zoeken, en een klassiek stalen frame is evenmin makkelijk te krijgen.
Hetzelfde geldt overigens voor kampeeruitrustingen. Het is bij Bever etc allemaal zwaar en veel in plaats van lekker licht en minimaal.
Marjan schreef:
ma 27 feb, 2023 19:26
Fedor schreef:
ma 27 feb, 2023 18:42
Marjan schreef:
ma 27 feb, 2023 16:54
De grap is dat ik op een camping mensen trof met een Vittorio en mijn fiets geheel ' afkraakten", mijn uitrusting was te zwaar etc.
Dan is er weinig veranderd in de tussentijd ;)
Helaas, de ongevraagde adviezen aan mensen ook op wf weekenden worden nog steeds gegeven. Dat is jammer, vaak zie je die mensen dan ook niet meer terug.
De fietsenmaker in een dorp dichtbij ( niet Norg! )spreekt over de arrogante lui bij de WF.
Ik heb juist altijd heel veel respect voor mensen met veel bagage. Met veel spullen zou ik zelf halverwege menig klim omkeren en in het dal een motorfiets huren ;)

Want elke 10 hoogtemeters extra vraag ik mezelf toch steeds weer af of ik toch niet teveel spullen bij me heb. ;)

Maar ook oude fietsen die met tie-wraps bevestigde dragers hebben, toch juist leuk? Zolang het veilig is, helemaal prima toch?
@Jurr, precies dat! Toch heerlijk dat als je boven bent een stoeltje hebt om na te genieten en de benen rust te geven.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21
Wie zoals in het buitenland wel vaak gewaardeerd wordt, een fiets met racestuur wil hebben moet hard zoeken, en een klassiek stalen frame is evenmin makkelijk te krijgen.

Wonderlijk hoezeer dat beeld afwijkt van het mijne. Hoe kan dat toch? Oprechte vraag.

De keuze in fietsen uit de gravel range binnen de diverse merken is enorm. Veel daarvan uitstekend geschikt om met lichte bagage op pad te gaan. Ja, vaak alu, maar tractors?

En wil je om wat voor reden dan ook per se staal? Ga dan winkelen voor een snel steel ride, Avaghon, allerlei kleine bouwers, trek 520, etc, etc,..

Wanneer je zelf overduidelijk gelukkig bent met wat je wilt en hebt, waarom dan zo somber voor de mensen om je heen?
Jurr schreef:
ma 27 feb, 2023 20:27
Ik heb juist altijd heel veel respect voor mensen met veel bagage.
Omgekeerd heb ik die discussie - met een knipoog - vaak met racefietsers als zij opmerkingen maken over mijn geploeter met bagage. "Jullie willen sportief bezig zijn en besteden dan 1000-en euro's aan een zo licht mogelijke fiets om de inspanning zo klein mogelijk te maken. Juist met een zware fiets ben je echt sportief bezig." ;)
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21
Wat mij betreft is de keuze in Nederland helemaal niet zo groot, want vrijwel alle vakantiefietsen lijken uit dezelfde mal voor zware alu tractors gegoten te zijn. Wie zoals in het buitenland wel vaak gewaardeerd wordt, een fiets met racestuur wil hebben moet hard zoeken, en een klassiek stalen frame is evenmin makkelijk te krijgen.
Hetzelfde geldt overigens voor kampeeruitrustingen. Het is bij Bever etc allemaal zwaar en veel in plaats van lekker licht en minimaal.
Ik vind dit wel heel erg gechargeerd.
Het is misschien meer dat vakantiefietsen in Nederland een grotere hobby is dan in andere landen. En veel van die Nederlandse vakantiefietsers willen heel, heel veel meezeulen. Dan ga je als er vraag naar is superstabiele fietsen aanbieden die jij op een tractor vind lijken. In Duitsland waar ook veel vakantiefietsers leven zie je precies hetzelfde.
Bovendien zoals jij allemaal identieke, confectie fietsen ziet, zal een ander geen verschil zien in al die klassieke frames.
Of in het buitenland een fiets met racestuur meer gewaardeerd wordt als vakantiefiets lijkt me een dubieuze stelling. In veel landen heerst geen 'met de fiets op vakantie gaan cultuur'. Dan blijven de sportieve fietsers over en die zullen misschien wat sneller voor een dropbar kiezen. Het zijn gewoon andere fietsers dan de NL'se voor-, achter-, stuurtas en kanottas achterop fietsers.
Het is ook helemaal niet zo hard zoeken naar een geschikte fiets voor fietsvakanties met racestuur sinds de komst van de gravelbike (hype?). Wat Grandonneur ook al ergens aangaf: fietsers die meer uit de race en mtb wereld komen vinden daar echt wel hun weg in door andere mensen te kennen en op andere sociale kanalen te zitten dan de meer traditionele vakantie/wereldfietser. Ik noem even snel Bombtrack (D) of Sonder en Genesis (UK) of Marin (4-corners USA).
Kijk eens op deze pagina, en er zijn nog veel meer merken met hetzelfde:
https://www.stevensbikes.de/nl/nl/gravel/
en naar tab alloy
Op alle kale fietsen passen 50-622 banden op brede velgen, heerlijke comfortsturen en brifters. Ideaal voor de wat ouder fietser zoals ik. Dragertje achterop en je hebt een randonneur. Tailfin er op en het blijft een gravelbike. O ja en gewoon 18 mm gaatjes achter voor de liefhebbers van standaarden. En overal nokjes, nokjes, nokjes.
Onderaan nog 2 variaties met spatborden en naafdynamo.
En wat is de bouwkwaliteit? Tja, op de mijne zitten OEM Fulcrum wielen met cartridge lagers en een fancy spaakpatroon en dan ook nog maar 28 spaken!!! We zien wel waar het strand en anders heb je voor 400 euro een geweldig vervangend wielsetje. Als je zoals ik per jaar 2500 toer km's maakt en dan misschien nog 1500 km's met bepakking is het gewoon prima!
Je moet wel met een verzet van 1,9 meter boven kunnen komen. Ben zelf 76 kg, Tubus Cargo er op en 2 achtertassen, tent op drager, stuurtas. Ik heb er deze zomer zin in!

P.s. Als iemand nog een kadobon over heeft voor een Santo gravelracer met Rohloff heb ik wel belangstelling.
willem.m schreef:
ma 27 feb, 2023 13:59
De OP was niet bedoeld om een specifiek merk te gaan bashen. Ik vind de prijsontwikkeling van deze fiets an sich niet zo interessant. Wél interessant vind ik de processen erachter, en ook hoe dat in de vakantiefietsenbranche in het algemeen gaat. Of is het soms verboden om te willen begrijpen hoe iets werkt?
Dat het je niet om een specifiek merk ging, was me al duidelijk:
anders had je deze er immers wel bij vermeld!

Des te opvallender daarom dat de discussie zich toch al snel weer leek toe te gaan spitsen op S.
Zoals heel vaak....
Dat was wat ik met mijn posting trachtte op te merken.
(dus ondanks jouw prudentie, kwam het S-woord al snel op de proppen. En niet A.!)

Je fascinatie voor de prijsontwikkelingen (lees: grote prijsstijgingen) deel ik overigens 😉

ps
met een historie van S, LHT, twee nieuwe VSF's, twee Giant Expeditions heb ik verder ook geen af-/voorkeur voor merken en/of staal/alu.
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 20:21
Wat mij betreft is de keuze in Nederland helemaal niet zo groot, want vrijwel alle vakantiefietsen lijken uit dezelfde mal voor zware alu tractors gegoten te zijn. Wie zoals in het buitenland wel vaak gewaardeerd wordt, een fiets met racestuur wil hebben moet hard zoeken, en een klassiek stalen frame is evenmin makkelijk te krijgen.
Hetzelfde geldt overigens voor kampeeruitrustingen. Het is bij Bever etc allemaal zwaar en veel in plaats van lekker licht en minimaal.
War zie je die racesturen dan? Duitsers rijden allemaal op Rose of soortgelijke fietsen, Fransen voor 99% op Decathlons. Spanjaarden alleen MTB's.
Ja mijn beeld is vooral bepaald door de Angelsaksische wereld. In Engeland en de VS hebben vakantiefietsen bijna allemaal een racestuur. In Nederland is het overigens ook wel een beetje in opkomst, met gravelbikes. Die zijn veelal niet geschikt voor het heel zware touren, maar wel voor het ultralight gebeuren en bikepacking. Dan zie je ook dat dat lang toch vooral Amerikaanse merken waren.