Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgrem HS 11 op de Gaastra Fyts - Forum Wereldfietser

Velgrem HS 11 op de Gaastra Fyts

Een tweetal maanden geleden heb ik de lokale fietsenmaker gevraagd om de remmen op mijn nu 8 jaar oude maar nog steeds perfecte Gaastra 4.11 fiets even te te checken en te ontluchten. Toen ik mijn fiets terug ging ophalen bleek de man ook 4 nieuwe remblokjes te hebben geplaatst( remblokjes met een groen uiteinde). Deze remblokjes waren volgens hem zachter en beter voor mijn velgen. Sinds een paar weken echter piepen mijn remmen bij de minste remhandeling en dit amper een paar weken na installatie van deze 'groene' remblokjes.
Iets zegt me dat deze fietsenmaker niet helemaal correct heeft gehandeld.
Daarnaast zou ik graag na 34.000 km op de teller mijn voorste kettingblad laten vervangen en het schakelkabeltje voor de alfine-naaf. Kwestie van de fiets in topvorm te houden ook na 8 jaar trouwe dienst.
Maar dit zal ik niet door bovenvermelde fietsenmaker laten uitvoeren.
Graag een reactie .
https://www.magura.com/en/EUR/bicycle/o ... brake_pads

Ze hebben kennelijk green groene meer, als ik het me goed herinner waren die voor keramische velgen en dan zachter dan de grijze, voor gewone aluminium velgen zijn de rode de zachtere blokken die beter remmen en je velgen minder slijten.

Maar er zijn ook andere fabrikanten die blokken passend voor Magura velgremmen maken en die gebruiken soms een andere kleur
bart1965 schreef:
wo 22 feb, 2023 22:18

Daarnaast zou ik graag na 34.000 km op de teller mijn voorste kettingblad laten vervangen en het schakelkabeltje voor de alfine-naaf. Kwestie van de fiets in topvorm te houden ook na 8 jaar trouwe dienst.
Maar dit zal ik niet door bovenvermelde fietsenmaker laten uitvoeren.
Dat zijn allemaal onderdelen die je op vele fietsen tegenkomt tegenwoordig, elke kundige fietsenmaker zou je daarmee moeten kunnen helpen.

Misschien ook nog even de olie van je Alfine naaf wisselen?

Maar als je ontevreden bent over je huidige fietsenmaker misschien die eerst eens de gelegenheid geven om met een oplossing te komen? Of is dat reeds gebeurd?
Mr. Z schreef:
wo 22 feb, 2023 22:45
Ze hebben kennelijk green groene meer, als ik het me goed herinner waren die voor keramische velgen
Bedoelde je deze?: https://www.koolstop.eu/catalog/rim-bra ... 3-ceramic/

"Zacht" en "minder slijtage" zijn bij velgremmen meestal in tegenspraak omdat juist de zachte blokjes vol komen te zitten met steentjes die je remblokjes veranderen in een frees van een draaibank.
Na 34.000km is het een overweging om liever je velgen te vervangen dan de levensduur nog wat te rekken door middel van extra zachte blokjes.
Grandonneur schreef:
do 23 feb, 2023 09:11
Na 34.000km is het een overweging om liever je velgen te vervangen dan de levensduur nog wat te rekken door middel van extra zachte blokjes.
Dat verschilt nogal. Mijn Gaastra 4.14 heeft er inmiddels ruim 50.000 km opzitten met dezelfde velgen, en twee fietsenmakers (lokaal en verkopende dealer ver weg) verzekerden me desgevraagd dat vervanging van de velgen voorlopig echt nog niet nodig zou zijn.
Dan moet je zeker niet proberen de slijtage te bespoedigen door er extra zachte blokjes op te zetten.
Wel het zijn niet de groene remblokjes die Leon in de link aanduidt maar gewoon groene remblokjes tis vooral het piepen bij het remmen dat me mateloos irriteert. Ik heb de voorste remblokjes gewisseld met de achterste maar het heeft geen nut.
Wat de velgen betreft die zien er nog zeer goed uit eigenlijk dus daar zou ik eventueel mee wachten.
bart1965 schreef:
do 23 feb, 2023 11:03
Wel het zijn niet de groene remblokjes die Leon in de link aanduidt maar gewoon groene remblokjes tis vooral het piepen bij het remmen dat me mateloos irriteert. Ik heb de voorste remblokjes gewisseld met de achterste maar het heeft geen nut.
Wat de velgen betreft die zien er nog zeer goed uit eigenlijk dus daar zou ik eventueel mee wachten.
Je zou nog even kunnen proberen of het ontvetten van de velgen helpt (met afwasmiddel), maar anders zou ik gewoon terug gaan naar de fietsenmaker. Het probleem verscheen na zijn blokjeswissel, laat hem het maar oplossen.
Gerrit Gaastra is op de Fiets en Wandelbeurs!
bert sitters schreef:
vr 24 feb, 2023 06:19
Gerrit Gaastra is op de Fiets en Wandelbeurs!
En wij ook. Me onze Gaastra 4.14, begin 2012 zo ongeveer de eerste die in NL geleverd werden. ;-)
ErikB81 schreef:
do 23 feb, 2023 12:05
Je zou nog even kunnen proberen of het ontvetten van de velgen helpt
Dan moet je ook de blokjes ontvetten. Dat lukt niet met ontvetter maar je moet ze afvijlen, schuren of slijpen tot op nieuw materiaal.
Had men het er laatst niet over op dit forum dat een brakebooster ook een remedie is tegen piepende remmen?
Leon schreef:
vr 24 feb, 2023 09:37

Had men het er laatst niet over op dit forum dat een brakebooster ook een remedie is tegen piepende remmen?
Een brakebooster is er voorzover ik weet niet voor de Firmtech Magura's die op een Gaastra Fyts zitten.

De 'reguliere' Magura's passen namelijk op conventionele nokken voor V-brakes en cantilever remmen en zijn inderdaad brakeboosters voor te verkrijgen, niet te verwarren met de EVO2 montageplaat.

Firmtech heeft een specifieke manier van montage op de vork.
Maar goed. 1) de optie terug naar de fietsenmaker, en als dat lastig is 2) even terugwisselen naar zwart en zien of het daarmee weer in orde is? Klusje van niks om zelf te doen. naar believen 1) en 2) omwisselen.
bart1965 schreef:
wo 22 feb, 2023 22:18
Daarnaast zou ik graag na 34.000 km op de teller mijn voorste kettingblad laten vervangen en het schakelkabeltje voor de alfine-naaf. Kwestie van de fiets in topvorm te houden ook na 8 jaar trouwe dienst.
Maar dit zal ik niet door bovenvermelde fietsenmaker laten uitvoeren.
Graag een reactie .
Dit is prima zelf te doen. Materiaal is niet duur. En is een klusje van nog geen uur.
Geen idee of je knutselen aan je fiets leuk vind. Maar scheelt een hoop geld.
Fijne reacties en goede tips ontvangen. Dus aanstaande woensdag naar de fietsenmaker hier in de buurt om de
remmen opnieuw te laten checken. IK merk ook dat er een klein scheurtje is in het boogkabeltje van de achterste Magura remset. Wanneer ik op bepaalde sites van degelijke fietsenmakers in Nederland zie wat er moet gebeuren qua onderhoud dan stel ik me vragen bij het feit waarom bepaalde fietsenmakers het op een beloop laten.
Bijvoorbeeld na acht jaren natrekken van bouten en moeren/ controle verlichting/ richten van de wielen en opspannen spaken maar vooral na deze acht jaren lijkt me een nieuw kettingblad geen overbodige luxe.
Dus ik ga me daar eens deftig over informeren. Want duurzaamheid betekent een goede fiets deftig onderhouden.
De meeste Nederlanders fietsen te weinig om een voorblad ooit versleten te krijgen. De levensduur van een voorblad komt namelijk ruwweg overeen met 15 maal het aantal kilometers dat Nederlanders per jaar fietsen, dus de meeste fietsen liggen in de container voordat het voorblad versleten is, of het is versleten omdat men al 10.000 km met een versleten en ongesmeerde ketting doorstoempt.
In de fietsenwinkel waar ik vroeger werkte hadden we ook regelmatig piepende magura's. Dikwijls bij nieuw gemonteerde blokken. Wat dan altijd* werkte was:
  1. Velgen helemaal proper maken met ontvetter/disc brake cleaner
  2. Nog een keer extra erover met white spirit of iets dergelijks
  3. Velg een beetje opschuren met een schuurpapiertje
Oorzaak van piepende remmen is heel dikwijls olie op de velg (bv. gemorst tijdens ontluchten, ketting smeren of gewoon opspattend water met zo'n olielaagje)

Remblokjes proper maken hebben we weinig gedaan, een enkele keer daargelaten als ze echt nog bijna nieuw waren. Beetje afvijlen is dan het beste, als het piept. Anders vervingen we ze in het idee dat een groot onderhoud inhoudt dat de klant niet binnen 3 maanden weer voor de deur moet staan voor nieuwe remblokken.


* Enige keer dat het niet werkte was een scheef gelaste firm tech mount waardoor je altijd een omgekeerde toespoor had. Dus de blok zo dat ie vooraan verder van de velg staat dan achteraan. Enige dat je daar aan kan doen is je remblok schuin afvijlen.
Het probleem is opgelost. Remblokjes met een groen uiteinde vervangen door remblokjes met een grijs uiteinde en ja het piepen van de remmen is blijkbaar opgelost.
Het lag dus wel degelijk aan de remblokjes zelf die blijkbaar niet echt compatibel waren voor mijn Gaastra.