Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Prijsstijging identieke fiets 90% in 16 jaar

Jurr schreef:
ma 27 feb, 2023 12:39
martin schreef:
ma 27 feb, 2023 12:23
Altijd grappig om te zien dat een interessante vraag in een openingsbericht uitmondt in een discussie over (de prijzen van) Santos ;-).
Met het verschil dat het er hier vanaf het openingsbericht ook daadwerkelijk al over gaat, in tegenstelling tot vele andere topics waar een soortgelijke discussie off-topic of tenminste deels off-topic is in relatie tot de oorspronkelijke startpost ;)
Als TS kan ik dit bevestigen. Ik was me er vooraf niet van bewust dat een deel van de prijsstijging van een fiets van merk Y samenhangt met de dealerafspraken over merk X. Het is dus wel degelijk relevant om over de prijsstrategie van merk X te schrijven.
Fedor schreef:
ma 27 feb, 2023 12:47
martin schreef:
ma 27 feb, 2023 12:23
Altijd grappig om te zien dat een interessante vraag in een openingsbericht uitmondt in een discussie over (de prijzen van) Santos ;-).
WF's law... ;)


De grap is natuurlijk dat het openingsbericht betrekking heeft op een Avaghon (zonder dat de naam genoemd word!).

Dus om de WF's law nog wat verder aan te scherpen:
'Zelfs wanneer het niet over S. gaat, gaat het uiteindelijk toch altijd weer over S....'

Obsessie, of meesterlijke marketing van S.? 😉
mikefiets schreef:
ma 27 feb, 2023 13:48
Fedor schreef:
ma 27 feb, 2023 12:47
martin schreef:
ma 27 feb, 2023 12:23
Altijd grappig om te zien dat een interessante vraag in een openingsbericht uitmondt in een discussie over (de prijzen van) Santos ;-).
WF's law... ;)


De grap is natuurlijk dat het openingsbericht betrekking heeft op een Avaghon (zonder dat de naam genoemd word!).

Dus om de WF's law nog wat verder aan te scherpen:
'Zelfs wanneer het niet over S. gaat, gaat het uiteindelijk toch altijd weer over S....'

Obsessie, of meesterlijke marketing van S.? 😉
De OP was niet bedoeld om een specifiek merk te gaan bashen. Ik vind de prijsontwikkeling van deze fiets an sich niet zo interessant. Wél interessant vind ik de processen erachter, en ook hoe dat in de vakantiefietsenbranche in het algemeen gaat. Of is het soms verboden om te willen begrijpen hoe iets werkt?
De trend is waar het om gaat, en Santos is dan het meest uitgesproken voorbeeld. Tja, en dat een Avaghon niet teveel van de prijs van een Santos mag afwijken is klassiek oligopolisten gedrag. Prijsafspraken zijn kenmerkend voor de Nederlandse fietsenmarkt, en zouden meer aangepakt moeten worden door de ACM.
Ik heb een Avaghon willen aanschaffen, doel was eerst 100.000km met mijn Santos fietsen en dan mocht ik een nieuwe fiets van mijzelf kopen.
Echter de goede garantie van Santos ( build for lifetime :) maakt dat ik nog eens 100.000 km moet fietsen voor ik een nieuwe mag kopen want klein scheurtje in het frame maakt dat ik van mijn 1e aankoopbedrag ( ca, 2800 euro ) gratis een nieuw frame + alles er weer aanzetten heb gekregen. + nieuw prachtig kleurtje :wink:
Zo gezien is de fiets een koopje
( ca, 28.000 euro )
Daar koop je anders ook een mooie auto voor :D .
mikefiets schreef:
ma 27 feb, 2023 13:48

Obsessie, of meesterlijke marketing van S.? 😉
Geen van beide, maar simpelweg ervaringen uit de doorleefde praktijk...

Zelf kan ik me erg vinden in wat Wim schrijft. Ik beleef de prachtigste avonturen op fietsen die ik van Marktplaats heb geplukt, en ik hoop ook in die zin een voorbeeld te zijn voor anderen; door te laten zien dat een mooi leven niet duur hoeft te zijn. Toen ik begon als fietsenmaker bedroeg de gemiddelde verkoopprijs van een vakantiefiets minder dan 1 netto maandsalaris. Inmiddels is dat gestegen naar ongeveer 3 netto maandsalarissen.
Bert van Sprang schreef:
ma 27 feb, 2023 14:22
( ca, 28.000 euro )
Daar koop je anders ook een mooie auto voor :D .
Shit ja, 2800 it is
Zal het aanpassen
Marjan schreef:
ma 27 feb, 2023 14:35
Bert van Sprang schreef:
ma 27 feb, 2023 14:22
( ca, 28.000 euro )
Daar koop je anders ook een mooie auto voor :D .
Shit ja, 2800 it is
Zal het aanpassen
Nu staat er 28 euro, dat is weer het andere uiterste :wink:
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 14:06
Prijsafspraken zijn kenmerkend voor de Nederlandse fietsenmarkt, en zouden meer aangepakt moeten worden door de ACM.
Ik ken de markt niet en ben geen econoom. Dit is wel een schokkende conclusie. Heb je dit bij de ACM gemeld en daar een reactie op gekregen?
Er is eerder onderzoek gedaan en er zijn toen ook boetes uitgedeeld. Het blijft overigens nog steeds opmerkelijk hoe weinig de prijzen van de grote Nederlandse merken van elkaar verschillen. Expliciete of impliciete prijsafspraken zijn al eeuwen onderdeel van de Nederlandse zakelijke traditie. In de VS springt de overheid daar gelijk bovenop, en in de EU nu ook in toenemende mate.
Expliciete of impliciete prijsafspraken zijn al eeuwen onderdeel van de Nederlandse zakelijke traditie.
Ook over de grens kosten de Rohlofffietsen van bijvoorbeeld Rose en VSF ca € 4.000. Zouden die ook meedoen met de prijsafspraken?
Senior2 schreef:
ma 27 feb, 2023 13:13
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:45
Tja, ik vind het jammer als er gesuggereerd wordt dat je zo'n dure fiets nodig hebt. Dat maakt fietsvakanties lastiger bereikbaar voor al die mensen die het momenteel financieel moeilijk hebben.
@Wim, hier ga je 2 zaken toch wel heel erg direct (en onterecht) aan elkaar koppelen en er een good guy en bad guy verhaal van maken. Zolang er keus genoeg is, en dat is er, ligt hier het probleem misschien meer bij diegene die er geen tijd in wil steken om zich ergens in te verdiepen
Die keuze is slechts schijn. Loop een vakantiefietsenmakerswinkel binnen en er staan alleen maar dure modellen. Ga naar de beurs en je ziet alleen maar dure fietsen. Kijk op internet en je ziet ...
dat dus.
mikefiets schreef:
ma 27 feb, 2023 13:35
Leon schreef:
zo 26 feb, 2023 18:46
Nog een voorbeeld: in 2011 kostte een VSF T-400 699 euro, adviesprijs. Elf jaar later is het model dusdanig opgewaardeerd dat de fiets 1949 euro kost, en wordt de goedkope optie niet meer aangeboden.
Je bent nu echt appels met peren aan het vergelijken:
in 2005 kocht ik een nieuwe T-400 (LX en XT + Magura afgemonteeerd). De advies prijs bedroeg toen 1.000,-
(via creatief boekhouden paste deze precies binnen de toen geldende fiscale regels van maximaal 750, plus onderhoudskosten van 250....)
In 2008 kostte een VSF 400LX 1.099-. Zie posting van @ligandi.

Dus of je vergelijkt met een aanbieding,
óf met een uitgeklede 400: geen magura's, geen twee Tubus-dragers, andere velgen? etc.

Ene ( :) )schreef overigens: VSF Fahrramanufaktur T-400, gekocht in 2012, model 2010.
Én een aanbieding én het betrof de uitgeklede versie.....
Het punt is dat die "uitgeklede" versie, die een adviesprijs had van 699 euro en ik oppikte voor 599, er naderhand niet meer als keuzemogelijkheid was, wat des te ergerlijker is als je vervolgens 400 euro meer moest betalen voor een hollowpech trapas, een mindere xt-naaf, magura's met plastic hendels en dat soort dingen terwijl de uitgeklede versie allemaal degelijk spul had, waar ik meerdere keren per week van geniet.
Mij Avaghon daarvoor was ook een fijne fiets.
Ik vind dat je beginnende fietsers niet moet onderschatten.
Over het algemeen zelfstandige lui die wel gaan. Ik ken voldoende mensen die het bestaan van de WF niet eens kennen en op een gewone fiets op tour zijn gegaan en eenmaal het virus te pakken de oude spullen inruilen voor beters, lichters. ervaring maakt wel dat ze lichter willen.

Mijn 1e x lang geleden was met spullen die ik al had van het wandelen en een gekochte fiets van Marktplaats, te groot frame bleek maar daar had ik geheel geen verstand van. Ik had een superleuke vakantie in Zweden, ontzettend zwaar bepakt want..ook nog een tasje mee met leuke kleren die onder in de tas is blijven zitten. Fiets gekocht voor 75, - weer verkocht voor 75,-

De grap is dat ik op een camping mensen trof met een Vittorio en mijn fiets geheel ' afkraakten", mijn uitrusting was te zwaar etc. Het enigste wat zij bereikten dat ik die lui arrogant vond en trok me er niets van aan.
Na nog een Giant, een 2e hands Koga en inmiddels zoo gelukkig om te vakantie fietsen kocht ik een Santos, eerst met Rohloff maar na een jaar al omgeruild voor een derailleur.

Vaak zijn ' wereldfietsers" enigszins einzelgangers en weten gaandeweg zelfstandig wat wel en niet te kopen. Je zou ze dus ook enigszins eigenwijs kunnen noemen. Op eigen wijze, en dat vind ik een compliment.
Marjan schreef:
ma 27 feb, 2023 16:54
Ik vind dat je beginnende fietsers niet moet onderschatten.
Over het algemeen zelfstandige lui die wel gaan.

Inderdaad. De laatste jaren aardig wat beginnend fietsreizigers ontmoet, vanuit de kennissenkring en onderweg. Anno nu heb je het dan over mensen met racefiets en/of mtb ervaring, drang naar vrijheid, en
geen enkel obstakel om wat geld uit te geven aan (lichte) spullen. Waar ze dan zo min mogelijk van aan de fiets hangen. En gaan.
Leon schreef:
ma 27 feb, 2023 16:08
Senior2 schreef:
ma 27 feb, 2023 13:13
Wim schreef:
ma 27 feb, 2023 12:45
Tja, ik vind het jammer als er gesuggereerd wordt dat je zo'n dure fiets nodig hebt. Dat maakt fietsvakanties lastiger bereikbaar voor al die mensen die het momenteel financieel moeilijk hebben.
@Wim, hier ga je 2 zaken toch wel heel erg direct (en onterecht) aan elkaar koppelen en er een good guy en bad guy verhaal van maken. Zolang er keus genoeg is, en dat is er, ligt hier het probleem misschien meer bij diegene die er geen tijd in wil steken om zich ergens in te verdiepen
Die keuze is slechts schijn. Loop een vakantiefietsenmakerswinkel binnen en er staan alleen maar dure modellen. Ga naar de beurs en je ziet alleen maar dure fietsen. Kijk op internet en je ziet ...
dat dus.
Nee, de keuze is niet klein, de keuze is reuze. Maar als jij na een bezoek aan de eerste winkel denkt dat je alles weet en dus al een conclusie kan trekken en een dure kant en klare fiets de enige oplossing vind, dan ben je als klant niet goed bezig. Er is zoveel op internet te vinden, zowel over complete fietsen als over zelf samenstellen, dat je, als toekomstige vakantiefietser, je niet moet verschuilen achter het advies van de eerste de beste winkelier.
Ik heb het niet over mij maar over beginnende mensen die zich nog gaan oriënteren en dan wél doodgegooid worden met peperdure spullen.
De opmerking is ook niet over jou, maar in het algemeen, lijkt me duidelijk, ondanks dat ik “jij” zeg. Mensen zijn behoorlijk zelfstandig, zeker die mensen die op een langere fietsreis gaan. En je ziet het ook op dit forum, mensen die vinden dat hun kennis te kort schiet gaan tegenwoordig internet afstruinen. Ik vind het een beetje lastig om een verkeerde en ondoordachte beslissing van een consument, die zijn huiswerk onvoldoende heeft gedaan, al te snel maar af te schuiven op misleiding van een leverancier die wat al te enthousiast over zijn producten praat, zoals de bekende “wij van wc eend”
Senior2 schreef:
ma 27 feb, 2023 18:02
..... op misleiding van een leverancier die zijn producten wat al te enthousiast over zijn producten praat, zoals de bekende “wij van wc eend”
Wij van Poppink vinden 'Met de A van Amslod' de meest nietszeggende.