Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe noem je een fiets zonder E-aandrijving?

Blijkt al een oude discussie lees ik hier -> Woord ‘fiets’ komt van ‘vervangingspaard’

https://historiek.net/woord-fiets-komt- ... ard/14900/
Echte fiets, kwam ik ook nog tegen.
Leon schreef:
za 25 feb, 2023 21:01
Ik ben bang dat wanneer je een fietsenhok vol zet met allerlei verschillende fietsen en je vraagt willekeurige voorbijgangers om de ecofiets uit het hok te pakken er een aardig aantal met de E-bike naar buiten komen.
Dat zou kunnen maar ik heb de leeftijd dat normaal gesproken zou ik elektrisch moet fietsen en dan kunnen zeggen nee joh ik fiets eco of ik heb nog een eco-fiets, dat lijkt me wel wat. En ik ga het zeker gebruiken. Ben ervan overtuigd dat ze me heel snel begrijpen en hoop op heel veel mensen in Nederland. Ik ben om.
Leon schreef:
zo 26 feb, 2023 10:14
Echte fiets, kwam ik ook nog tegen.
Zoals in "echte boter"?

Ik vermoed dat de uitkomst gewoon 'fiets" zal zijn, waarbij men misschien een ondertitel zal gebruiken om het verschil te duiden. "Fiets - met/zonder ondersteuning". Een beetje zoals met nootjes.
PXL_20230226_091811509-01.jpeg
Dank je. Dat verschil aanduiden is inderdaad de vraag van dit onderwerp.
Het woord "fiets" is een paraplubegrip waar alle soorten fietsen onder vallen, misschien met uitzondering van de speedpedelec, omdat die ook in de wet een aparte positie inneemt. Met het woord "fiets" kan dus zowel een rijwiel met als zonder trapondersteuning worden bedoeld.

Wil je het onderscheid maken tussen die twee, zonder daarbij te vervallen in een omslachtige omschrijving, dan zul je dus iets nieuws moeten verzinnen
Hier hanteren we op de momenten dat het er toe doet de term 'echte fiets' als we een fiets zonder E-aandrijving willen aanduiden. Maar we zijn vast een beetje wereldvreemd zonder auto met een koeienstal vol echte fietsen in allerlei soorten en maten. En gezonde familieleden en kennissen plagen we graag met de term 'gehandicaptenfiets' als ze vertellen dat ze op hun nieuwe e-bike een rondje van wel 30km gemaakt hebben of nu wel boodschappen op de fiets doen terwijl ze in de stad wonen. Vanuit ons wereldvreemde perspectief met alleen echte fietsen en winkels op 9km is dat nogal... tja.... laten we zeggen heel bijzonder. Verruilden onze buren op het platteland hun auto's maar voor e-bikes, dan zouden de plattelandsweggetjes een heel stuk veiliger zijn.
Ik denk dat het probleem eigenlijk niet bestaat.
Vandaag de dag benoemen de meeste bezitters van een elektrische fiets hun rijwiel met hulpmotor met de term e-bike.
Zeggen ze dat ze gaan fietsen, val ze dan niet lastig met je eigen frustraties door op te merken dat dat niet écht fietsen is.
Gisteren op de beurs zag ik over het algemeen slanke* fietsers en wandelaars, mensen die rondkeken bij de elektrische fietsen - waaronder veel jonge ouders - en wat meer corpulente 'bikers'.

Laat ieder doen waar die zin in heeft en geniet van wat je zelf doet.

* Slank ten opzichte van de gemiddelde Nederlander.
daulagari schreef:
zo 26 feb, 2023 09:35
De charme van het woord fiets is de eenvoud (één lettergreep) en een alternatief zou dat ook moeten hebben, dus misschien de eerste letter wijzigen?
Je bedoelt in de trend van: "Een e-bike? Da's niets." :twisted: ;)
Gewone fiets! Nies meer, niets minder.
Ik maak me wel eens boos wanneer men windturbines ook windmolens noemt.
willem.m schreef:
za 25 feb, 2023 16:20
"Fiets"
Precies dit. :D
Korter? Ja! Natuurlijk!
Uit de wereld van trikes, HPV, Human Powered Vehicle
Fietsertje71 schreef:
zo 26 feb, 2023 21:31
Korter? Ja! Natuurlijk!
Uit de wereld van trikes, HPV, Human Powered Vehicle
HPV staat ook voor een besmettelijk virus dat dat nare gevolgen kan hebben ...
Nog gevonden:
# Onondersteunde fietsen. (viewtopic.php?f=59&t=35217&p=439641#p4396410
# Zelftrapper (viewtopic.php?f=59&t=35217&start=760#p439618)
# Gewone fietsen (zelfde bericht)
Gewoon “fiets”,

want een bromfiets is een bromfiets, een snorfiets is een snorfiets, een electrische fiets is een electrische fiets, een e-bike is een e-bike, een speedpedelec is een speedpedelec,….

….een roeiboot is een roeiboot, een motorboot is een motorboot, een fluisterboot is een fluisterboot, een zeilboot is een zeilboot.

Zo duidelijk is de Nederlandse (en Engelse) taal gelukkig, alleen maken we het zelfs soms onnodig ingewikkeld.
Ik heb vandaag het word zelftrapper gebruikt en ben daar wel tevreden over. Jammer is het wel dat het woord waar we het zo lang mee gedaan hebben nu ambivalent is geworden.
Volgens mij wordt het tijd voor een poll. Ik heb hier toevallig een glazen bol 🔮 en weet nu al welk woord het meest gekozen zal worden.

Ik vermoed dat Leon zich afvraagt of we op een punt geraken waarop de de meerderheid van de burgers bij het woord 'fiets' aan een ebike denkt, en bij het zien van een ebike aan het woord 'fiets'. En als dat zo is, aan welk woord denkt men dan bij het zien van een fiets zonder trapondersteuning? Taal verandert voortdurend en fietsterminologie ook.

Misschien kunnen we een 'Stichting voor het behoud van het woord 'fiets' voor fiets zonder tapondersteuning' in het leven roepen. Met Leon als voorzitter en trekker van de wetenschappelijke werkgroep Velolinguistiek. 😅
Taal ontwikkeld zich gelukkig helemaal vanzelf en laat zich niet sturen door welke werkgroep dan ook.
Dat zou voor meer zaken moeten gelden :wink:
willem.m schreef:
wo 01 mar, 2023 15:51
Ik vermoed dat Leon zich afvraagt of we op een punt geraken waarop de de meerderheid van de burgers bij het woord 'fiets' aan een ebike denkt, en bij het zien van een ebike aan het woord 'fiets'.
Ja. Kijk maar naar de grafiek "Aantal verkochte fietsen in Nederland (x 1.000)", waarvan het grootste deel e-bikes zijn.
En als dat zo is, aan welk woord denkt men dan bij het zien van een fiets zonder trapondersteuning?
"Zich uitslovende sukkel" of "armlastige fietser want kan zich geen e-bike veroorloven" ;)
Edwin* schreef:
wo 01 mar, 2023 15:33
Gewoon “fiets”,

want een bromfiets is een bromfiets, een snorfiets is een snorfiets, een electrische fiets is een electrische fiets, een e-bike is een e-bike, een speedpedelec is een speedpedelec,….

….een roeiboot is een roeiboot, een motorboot is een motorboot, een fluisterboot is een fluisterboot, een zeilboot is een zeilboot.

Zo duidelijk is de Nederlandse (en Engelse) taal gelukkig, alleen maken we het zelfs soms onnodig ingewikkeld.
Ja, een specifieke variant van fiets heeft een specifieke naam. Dat is helder (en praktisch in de praktijk). Alleen de specifieke variant die veel mensen onder fiets verstaan, de ouderwetse 'fiets' (en dan hier vaak vergeleken met e-bike) heeft geen specifieke naam. Fiets is daarmee tegelijk een overkoepelend begrip (vergelijk boot) als ook een sub waarvoor een eigen naam in praktijk best nuttig kan zijn, omdat het voor kan komen dat wat voor het ene van toepassing is voor het ander niet ( :?)

'auto' heeft in de dagelijkse praktijk hetzelfde probleem. Dat wordt dan elektrische auto vs auto met verbrandingsmotor. Om daar van het ongemak af te wezen wordt de auto met verbrandingsmotor geëuthanaseerd :lol: