Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OpenAi - chatgpt - kunstmatige intelligentie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

OpenAi - chatgpt - kunstmatige intelligentie

willem.m schreef:
zo 19 feb, 2023 20:26
Leon, je hebt vast goed nagedacht over de (on)mogelijkheden van chatgpt. Zie je naast de huidige tekortkomingen ook mogelijkheden van dingen die we nu of in de toekomst beter en/of sneller kunnen doen dankzij chatgpt? (Of in bredere zin, dankzij AI?)
Oh, ik weet er nog maar weinig van hoor. Dat houdt me echter niet tegen om er over te denken.

Eindgebruiker: wat citeer je hier?
Shrek schreef:
zo 19 feb, 2023 20:41
eindgebruiker schreef:
zo 19 feb, 2023 20:36
AI is niet intelligent, maar simuleert intelligentie.
Dat doe ik ook hoor.
Ja dat weet je ook bij mensen nooit zeker.
Zie je ook voordelen voor het forum van De Wereldfietser?
Ja, ik zie zeker voordelen voor het forum van De Wereldfietser. Een chatbot als ChatGPT kan bijvoorbeeld worden ingezet om te helpen bij het beantwoorden van veelgestelde vragen van forumgebruikers, waardoor de moderators worden ontlast en de reactietijd kan worden verkort. ChatGPT kan ook helpen bij het modereren van het forum, door automatisch bepaalde inhoud te herkennen en ongepaste inhoud te verwijderen.

Daarnaast kan ChatGPT worden ingezet om interacties tussen forumgebruikers te vergemakkelijken. ChatGPT kan bijvoorbeeld worden gebruikt als een chatbot om gebruikers te helpen bij het vinden van fietsroutes, het delen van tips over fietsen en kamperen, of bij het organiseren van evenementen en reizen. Het kan ook een handige manier zijn om nieuwe gebruikers te helpen bij het navigeren op het forum en bij het vinden van relevante informatie.

Een ander potentieel voordeel van ChatGPT voor het forum van De Wereldfietser is dat het kan helpen bij het genereren van nieuwe inhoud voor het forum. ChatGPT kan bijvoorbeeld worden ingezet om automatisch nieuwe berichten te genereren over fietsroutes en reizen, of om gebruikers te helpen bij het schrijven van reisverslagen en andere artikelen over fietsen.

Kortom, ChatGPT kan een waardevol hulpmiddel zijn voor het forum van De Wereldfietser, en kan bijdragen aan een betere gebruikerservaring en een levendigere gemeenschap van fietsliefhebbers.
Kun je ook reisverslagen schrijven over routes waar nog nooit iemand gefietst heeft?
Als AI-model is het voor mij mogelijk om reisverslagen te schrijven over routes waar nog nooit iemand heeft gefietst. Echter, dit zou dan gebaseerd zijn op informatie over de omgeving en andere relevante factoren, zoals weersomstandigheden, wegcondities, enzovoort. Dit betekent dat de beschrijvingen van de route en de ervaringen tijdens de tocht misschien minder gedetailleerd en persoonlijk zullen zijn dan die van een persoon die daadwerkelijk de route heeft gefietst.

Het is belangrijk om op te merken dat een belangrijk aspect van reisverslagen de persoonlijke ervaring is van de reiziger, en het gevoel van ontdekking dat gepaard gaat met het verkennen van nieuwe plaatsen en routes. Hoewel een AI-model zoals ChatGPT kan helpen bij het beschrijven van de omgeving en het genereren van algemene informatie, kan het niet hetzelfde niveau van persoonlijke betrokkenheid bieden dat een fietser zou kunnen bieden.

Kortom, hoewel het mogelijk is voor een AI-model om reisverslagen te schrijven over routes waar nog nooit iemand heeft gefietst, zal de informatie die wordt verstrekt waarschijnlijk minder gedetailleerd en persoonlijk zijn dan die van een fietser die daadwerkelijk de route heeft verkend.
Het was een warme zomerdag toen Tom en zijn vriendin Sarah hun fietsen inpakten voor een uniek avontuur: een bikepacking fietsvakantie op de maan. Ze hadden maanden van tevoren alle benodigdheden ingepakt en zorgvuldig gepland welke routes ze zouden volgen.

Nadat ze de ruimte in waren gelanceerd, landden ze voorzichtig op het oppervlak van de maan. Terwijl ze hun fietsen uitpakten, keken ze vol verbazing naar de verbluffende landschappen om hen heen. Er was niets anders te zien dan maanstof en uitgestrekte vlaktes, maar het was de meest opwindende en avontuurlijke plek waar ze ooit waren geweest.

Tom en Sarah fietsten over kronkelende paden en hobbelden over stenen en rotsen. Het was uitdagend, maar hun bikepacking-ervaring stelde hen in staat om zich aan te passen aan de ruwe omstandigheden. Na een paar uur fietsen stopten ze bij een krater en kookten ze een warme maaltijd op hun branders terwijl ze genoten van het uitzicht op de aarde.

In de nacht was het uitzicht nog spectaculairder. De sterren en de aarde waren adembenemend vanuit hun maanbasis. Terwijl ze in hun slaapzakken lagen, droomden ze van toekomstige reizen naar de maan en andere planeten.

Op de derde dag van hun reis maakten ze een lange tocht naar een gebied vol met rotsformaties en grotten. Terwijl ze door de smalle passages navigeerden, ontdekten ze verborgen meren en een schat aan mineralen en edelstenen. Tom en Sarah besloten om een paar mineralen mee te nemen als souvenirs van hun maanreis.

Na een week van intensief fietsen en het verkennen van de maan, was het tijd voor Tom en Sarah om terug te keren naar de aarde. Ze namen afscheid van de maan en haar prachtige landschappen en zagen hoe de aarde langzaam dichterbij kwam.

Terwijl hun ruimteschip in de aardse atmosfeer dook, keken ze uit naar de volgende bikepacking-reis. Misschien zouden ze de volgende keer Mars verkennen. Tom en Sarah wisten één ding zeker: deze bikepacking fietsvakantie op de maan was een ervaring die ze nooit zouden vergeten.
Leon schreef:
zo 19 feb, 2023 20:43
Eindgebruiker: wat citeer je hier?
In deze reactie een vraag van jou :-) Maar in mijn vorige reactie antwoorden van ChatGPT.
Shrek schreef:
zo 19 feb, 2023 20:47
Tom en Sarah fietsten over kronkelende paden
Er zijn fietspaden op de maan! Als ChatGPT het zegt, dan is het zo.
Hoezo chatGPT, Shrek heeft gewoon talent!
Ik ben trouwens een tijd geleden al geconfronteerd met een AI-achtige moderatorbot op een ander forum. Mijn stukje kwam er gewoon niet doorheen. Ik vermoed dat ik een te controversiële uitspraak had gedaan; niet dat het juridisch fout was maar ik vermoed dat ze sommige onderwerpen en meningen niet wilden horen. Ik vond het frustrerend.

Ik mis in de chatversie van de helmdiscussue wel tegenwerpingen en moelijke vragen.
Zou Chatgpt ook zoveel quoten? :roll:
Shrek simuleert dat ie een chatbot is die simuleert dat ie intelligent is.
LHTJoost schreef:
zo 19 feb, 2023 21:00
Zou Chatgpt ook zoveel quoten? :roll:
Wat vind je van mensen op het forum van de Wereldfietser die hele lappen quotes in hun eigen reacties laten staan?
Het is gebruikelijk en aanvaardbaar om citaten te gebruiken in een online forum of discussie om aan te geven wat je aanhaalt en waar je op reageert. Het kan echter verwarrend zijn als iemand hele lappen tekst in hun eigen reacties laat staan, vooral als het niet duidelijk is waarom de tekst is opgenomen.

Over het algemeen is het beter om alleen de delen van het citaat te gebruiken die relevant zijn voor je eigen reactie, en eventueel de rest van de tekst te verwijderen. Dit helpt om de discussie duidelijk en overzichtelijk te houden, en maakt het gemakkelijker voor andere forumgebruikers om te begrijpen waar je op reageert.

Het is dus aan te raden om citaten zorgvuldig te gebruiken en alleen de relevante delen op te nemen in je eigen reactie, om de kwaliteit van de discussie op het forum te verbeteren.
ChatGPT is vooral heel breedsprakig.
Leon schreef:
zo 19 feb, 2023 20:58
Ik mis in de chatversie van de helmdiscussue wel tegenwerpingen en moelijke vragen.
Ja, uiteindelijk moet je nog heel veel zelf doen, door hem te voeren met specifieke vragen en aanwijzingen. Anders blijft het oppervlakkig.
eindgebruiker schreef:
zo 19 feb, 2023 21:04
Over het algemeen is het beter om alleen de delen van het citaat te gebruiken die relevant zijn voor je eigen reactie, en eventueel de rest van de tekst te verwijderen.
Het zou me niet verbazen als ChatGPT dat heeft overgenomen van een tekst die ik ooit heb geschreven.
Wow…je hebt een steen verlegd, Leon :D
Maak je maar niet ongerust dat het jou zou overkomen. :wink:
JandeFietser schreef:
zo 19 feb, 2023 18:58
het makkelijke voor nederlanders is dat de chatbot gewoon nederlands als taal herkent

Hoe maakt chatgpt een onderscheid tussen feiten en meningen?
8<
Bijvoorbeeld, een uitspraak als "De aarde is plat" is geen feit omdat het in tegenspraak is met wetenschappelijk bewijs en betrouwbare bronnen. Daarentegen is een uitspraak als "Ik vind de kleur blauw mooi" een mening, omdat het subjectief is en afhankelijk van persoonlijke smaak.
8<
Dit klopt niet. Het is gewoon een feit dat die persoon de kleur blauw mooi vindt. Als die persoon zou stellen dat de kleur blauw mooi is, zou dat een mening zijn.
Polling schreef:
ma 20 feb, 2023 09:19
JandeFietser schreef:
zo 19 feb, 2023 18:58
Hoe maakt chatgpt een onderscheid tussen feiten en meningen?
8<
Bijvoorbeeld, een uitspraak als "De aarde is plat" is geen feit omdat het in tegenspraak is met wetenschappelijk bewijs en betrouwbare bronnen. Daarentegen is een uitspraak als "Ik vind de kleur blauw mooi" een mening, omdat het subjectief is en afhankelijk van persoonlijke smaak.
8<
Dit klopt niet. Het is gewoon een feit dat die persoon de kleur blauw mooi vindt. Als die persoon zou stellen dat de kleur blauw mooi is, zou dat een mening zijn.
laten we het ChatGPT vragen:
Ik:
Is "Ik vind de kleur blauw mooi" een mening of een feit?

ChatGPT:
"Ik vind de kleur blauw mooi" is een mening.

Een mening is een persoonlijke overtuiging, gedachte of evaluatie die niet noodzakelijk gebaseerd is op feiten of bewijs. In dit geval drukt de zin een persoonlijke smaak of voorkeur uit, die kan variëren van persoon tot persoon. Anderen kunnen het er mee eens zijn dat blauw mooi is, terwijl sommige mensen het er niet mee eens zijn en een andere kleur mooier vinden.
Merk op dat mijn eerdere vraag ging over waarheden tegenover onwaarheden.
Je hebt dus vier verschillende mogelijkheden:
# Feiten gepresenteerd als feiten.
# Feiten gepresenteerd als meningen.
# Onwaarheden gepresenteerd als feiten.
# Onwaarheden gepresenteerd als meningen.

Daarnaast kun je ook iets presenteren als zekerheid of als vermoeden. Dan heb je acht mogelijkheden.

Vermoedens kun je nog presenteren in talloze gradaties van onzekerheid. Zekerheden ook. Ook kun je dingen anders presenteren dan je bedoelde, of presenteren in woorden die voor meerdere uitleg vatbaar zijn. (etc. etc.) Meestal heb je dan op een forum voldoende voedingsbodem voor een fikse discussie. Een chatbot kan daar m.i. ook niet veel van maken zonder feitenonderzoek, wat de huidige chatbots dus niet kunnen. Dat zei de bot immers zelf ook: "Als taalmodel kan ik geen onderscheid maken tussen feiten en meningen op basis van een objectief oordeel of emoties."
Voor wie een concentratieboog van tenminste 45 minuten heeft, hierbij een podcastaflevering die je op een toegankelijke wijze en in grote stappen door de voor- en nadelen van AI loodst:
https://open.spotify.com/episode/4Xh3VX ... rf_aPldw8w
Screenshot_20230220-210956.png
Nuttige toepassing van AI: samenvatten van drie kwartier durende podcasts.